Noen som kan hjelpe meg med kulefiskføde?
Det er jo flere her i forumet som driver med kulefisk. De fleste av dere som gjør det har sikkert en del snegler. Har jo prøvd med å annonsere men har fortsatt ikke fått noe svar. Lurer på om noen av dere kulefiskeiere kan hjelpe meg med litt snegler til mine kuler. Posthornsneglene mine bare forsvinner. Er mest interessert i dam- og skivesnegler.
Postet 26.03.07 kl 21:13
Postet 26.03.07 kl 22:28
Fredrik84Du kan sikkert gå til dine lokale zoo butikker og spørre om å få med dem :)
Dårlig med snegler i de butikkene. De har jeg nemlig trålet... Dessuten oppdaget jeg til min gru at det ikke bare er kulefiskeiere som plukker snegler der. Sist jeg var på sneglejakt, møtte jeg noen botiaeiere i sammen ærende. Og for å gjøre situasjonen enda verre, har den andre dyrebutikken skiftet leverandør, med det resultatet at det følger minimalt med snelger med plantene. Og samtlige kar er enten helt nye, eller satt opp på nytt (eller solgt til meg. Jeg fikk med et tonn med sandsnegler, men ikke sneglene jeg veldig gjerne skulle ha hatt).
Heldigvis har sneglene mine endelig tatt til fornuft og begynt å legge egg, men de er bare egg foreløpig. Jeg skal plyndre en medakvarist for snegler i morgen, men kan ikke avse noen. Med 8 kuler har jeg et høyt forbruk av snegler!
Men måten jeg har fått fart i snegleformeringen er rett og slett å spre pestsnegler i alle de andre akvariene mine, og fredet enkelte av karene. Da må det jo før eller senere bli til ett eller annet i det minste i ett av akvariene. Og sneglene tok faktisk til fornuft ett av stedene, i et kar med høy temperatur og masse deilige alger.
Postet 26.03.07 kl 23:00
Endret: 26.03.07 kl 23:01
Postet 27.03.07 kl 16:13
Endret: 27.03.07 kl 16:16
Du skal få slippe å kjøpe. Du skal få når jeg har fått etablert en bra stamme her Damsnegler formerer seg også fort. Det er de som holder det gående med egg nå, tror jeg. De har forresten begynt å klekke også. Nå er det masse bittesmå hvite prikker som beveger seg over glasset. Trøste og bære så små de er! Jeg får krysse fingrene for at det ikke tar for lang tid for dem å vokse opp. Stakkars små! Her skal de fores opp som en slaktegris (veldig liten slaktegris, riktignok), for så å bli knust av kulefisktenner. Og så får jeg krysse fingrene for at jeg greier å etablere snegler i flere akvarier også. Hehehe! Kulefiskeiere er en egen rase...
Postet 27.03.07 kl 18:12
Postet 27.03.07 kl 18:20
Postet 27.03.07 kl 18:50
Hos meg fungerte det dårlig. Posthornsneglene som jeg da forsøkte med nekta noen som helst form for formering. Jeg stappa også oppi noen damsnegler etterhvert, men det gjorde heller ikke susen. Jeg fikk det ikke til før jeg begynte å stappe damsnegler og skivesnegler ned i de vanlige akvariene, jeg. Og så langt ser det ut som om de bare vil formere seg i ett av karene mine. Men nå skal det også nevnes at det går sugemaller i de andre akvariene, og at de sikkert forsyner seg av snegleeggene (med ett unntak - og jeg begriper ikke hvorfor de ikke vil formere seg i det akvariet).
Postet 27.03.07 kl 19:00
Postet 27.03.07 kl 19:30
LarzanDersom du har yngelkar (med heavy fôring), så start en sneglekultur der. De tar seg av matrestene og formerer seg hurtig.
Det er sjelden jeg får taki snegler nå. Ene dyrebutikken her har fått inn nye kar så det er nok ikke snegler der. Når jeg plukker opp snegler hos den andre butikken, gir de meg stygge blikk. :S
Postet 27.03.07 kl 21:33
BichirmonNår jeg plukker opp snegler hos den andre butikken, gir de meg stygge blikk. :S
Hæh? Gjør de det? For meg finner de til og med fram gardintrappa for at jeg skal nå opp i et av de øverste karene der de har snegler de vil bli kvitt! Er det den lyshåra berta som er den skyldige? I så fall kan jeg forstå at du får stygge blikk (det var ment som et spark til den lyshåra berta, ikke til deg. Hun er vel hovedårsaken til at jeg har hatt så dårlig forhold til den butikken tidligere).
På Torget er ikke hovedproblemet at karene er nye, men at de har skiftet leverandør. Jeg har ikke funnet en eneste snegl i plantekaret etter det, og det har ikke innehaveren heller.
Postet 27.03.07 kl 22:03
Dyrehagen[QUOTE=Bichirmon]Når jeg plukker opp snegler hos den andre butikken, gir de meg stygge blikk. :S
Hæh? Gjør de det? For meg finner de til og med fram gardintrappa for at jeg skal nå opp i et av de øverste karene der de har snegler de vil bli kvitt! Er det den lyshåra berta som er den skyldige? I så fall kan jeg forstå at du får stygge blikk (det var ment som et spark til den lyshåra berta, ikke til deg. Hun er vel hovedårsaken til at jeg har hatt så dårlig forhold til den butikken tidligere).
På Torget er ikke hovedproblemet at karene er nye, men at de har skiftet leverandør. Jeg har ikke funnet en eneste snegl i plantekaret etter det, og det har ikke innehaveren heller.
Det er vel ho, ja. Hun gir meg "Å, plukke snegler igjen? Herregud!"- blikket. Det var jo noen skivesnegler i piraja karet deres, men jeg ville ikke ta sjansen :S.
Hadde vært veldig glad om det plutseling blir snegleutbrudd i karet mitt
Postet 28.03.07 kl 17:45
Postet 28.03.07 kl 18:16
DyrehagenJeg skal plyndre en medakvarist for snegler i morgen, men kan ikke avse noen. Med 8 kuler har jeg et høyt forbruk av snegler!
Da er jeg "plyndret" ) Ah, godt å bli kvitt noen snegler!
Tror det må ha vært minst 100 pestsnegler Inger Anne vandret ut med i et plastglass med skrulokk her i kveld. Og litt annet småplukk i tillegg; avleggere av H. leucocephala og javamose og slikt. Men det var godt å bli kvitt noen pestsnegler ja! Gurimalla så mange det blir av dem!
Postet 28.03.07 kl 19:26
Postet 28.03.07 kl 19:26
Postet 30.03.07 kl 02:25
Postet 30.03.07 kl 02:43
Postet 31.03.07 kl 12:52
Endret: 31.03.07 kl 12:53
BichirmonHar colomesus asellus.
Såvidt jeg husker, har denne arten ganske mye tannvekst, og trenger masse snegler for å holde dem nede. Snegler er forresten godt for andre ting enn å holde tennene ved like også. Hvis man lar sneglene forsyne seg godt med grøntfor (=alger), vil noe av dette faktisk overføres til kula når de spiser sneglene. Kuler er ikke akkurat kjent for å være vegetarianere, så dette er måten de får i seg grøntforet på. Men, det gjelder selvsagt mer enn bare sneglene. Så du forresten mailen jeg sendte deg? Det ligger en annonse ute her på AF ang. snegler til salgs.
Postet 31.03.07 kl 13:26
Postet 31.03.07 kl 13:29