- Hjem
- Forum
- Design / Aquascaping
- Sand fra Glomma, Brukbart??
Sand fra Glomma, Brukbart??
Tenkte å prøve ut sand fra Glomma (elverumområdet) i akvariet, er dette noe man kan bruke? Skal man i såfall bruke sanda som ligger under vann eller ta fra sandbanker som ligger inntil elva?
Bør man forresten vente med å hente denne sanda til det blir sommer og ordentlig tørt eller kan man ta den nå (Glomma er stort sett isfri nå)
Et annet alternativ jeg har hørt om er sand fra biltema, var der i dag men de var selvfølgelig utsolgt... Fins det andre butikker som selger liknende produkter??? Utenom zoo butikker selvfølgelig...
Bør man forresten vente med å hente denne sanda til det blir sommer og ordentlig tørt eller kan man ta den nå (Glomma er stort sett isfri nå)
Et annet alternativ jeg har hørt om er sand fra biltema, var der i dag men de var selvfølgelig utsolgt... Fins det andre butikker som selger liknende produkter??? Utenom zoo butikker selvfølgelig...
Postet 30.03.07 kl 19:57
Skal du ta sand fra fiskeførende vassdrag vil du alltid stå i fare for å få med uønskede og sykdommsfremkallende elementer. Det vil derfor lønne seg og fryse ned sanda før den skal i karet eller koke den hvis det er gjennomførlig.
Dessuten er jeg ikke sikker på om det er lovlig å "forsyne seg" av sånne ting fra naturlige vassdrag. Du bør i alle fall snakke med grunneier først hvis du skal ha mye.
Ellers, siden du bor i Elverum kan du egentlig bare grave deg rett ned i bakken nesten hvor som helst for å få tak i ren sand
Dessuten er jeg ikke sikker på om det er lovlig å "forsyne seg" av sånne ting fra naturlige vassdrag. Du bør i alle fall snakke med grunneier først hvis du skal ha mye.
Ellers, siden du bor i Elverum kan du egentlig bare grave deg rett ned i bakken nesten hvor som helst for å få tak i ren sand
Postet 30.03.07 kl 23:00
Glommasand
Jeg vurderte også å ta sand fra Glomma. Er fra Våler/Elverum selv. Mend et var enklere for meg å kjøpe det her i Oslo. Skal sjekke ut sanda neste gang jeg får sjansen. Innbiller meg at den kanskje er en liten anelse grovere enn sanden fra Biltema. Tror også den har omtrent samme farge. Er jo litt artig å bruke ting fra nærmiljøet synes jeg. Skal bli flinkere til å se etter røtter i myra og stein i bekker osv. Jeg synes du er inne på noe. Nå er ikke sand fra Biltema den største utgiften i å sette opp et akvarium, men det er heller ikke så mye jobb å skylle sanden godt. Tror faren for at det skal være uhumskheter i sanden der er overdreven, husk at det er brukbart med fisk i elva. Når akvariet har fått stått med planter og filter en uke eller to vil jo det også kunne bryte ned litt bakterier.
Postet 30.03.07 kl 23:23
Postet 31.03.07 kl 01:51
Det fins garantert andre leverandører enn biltema, som kan levere egnet sand beregnet til samme formål.
Jeg er ikke i nærheten av å ha oversikt over hvilke produsenter +++ som er i ditt lokalområde, sliter nok med å finne ut av hva ikke-servicinstilte lokale utsalg kan skaffe
Når det gjelder sand rett fra Glomma; Du bør skjekke ut at dette ikke er deler av elven som er fredet. Forhør deg også med grunneier. Regner med at denne ikke har noe problemer med at du henter noen never sand. Om så er, må vedkommende ha en ufatterlig dårlig dag ;P
Jeg ville hentet sand som er under vann. Denne er da fri for luftbåren forurensing, og er derfor reinest.
Men som Dogster sier; sand som kommer fra fiskeførende steder, kan by på problemer.
Jeg ville skylt sanden grundig, og latt denne tørke 100%. Selv hadde jeg nok spandert noen KWh i steikovnen, rett å slett tørket sanden på 150`C. Det som måtte overleve denne tempen, syntes jeg i så tilfelle har gjort en så stor bragd, at man ikke kan klage i ettertid (det er selvsagt verken parasitter eller bakterier fra fisk som overlever denne temp, i tillegg til tørking).
Frysing kan være greit, så lenge dette kan gjøres utendørs, på en beinhard vinterdag. Men som mange vet; det finnes masser av bakterier og slikt som tåler frost meget godt.
Jeg er ikke i nærheten av å ha oversikt over hvilke produsenter +++ som er i ditt lokalområde, sliter nok med å finne ut av hva ikke-servicinstilte lokale utsalg kan skaffe
Når det gjelder sand rett fra Glomma; Du bør skjekke ut at dette ikke er deler av elven som er fredet. Forhør deg også med grunneier. Regner med at denne ikke har noe problemer med at du henter noen never sand. Om så er, må vedkommende ha en ufatterlig dårlig dag ;P
Jeg ville hentet sand som er under vann. Denne er da fri for luftbåren forurensing, og er derfor reinest.
Men som Dogster sier; sand som kommer fra fiskeførende steder, kan by på problemer.
Jeg ville skylt sanden grundig, og latt denne tørke 100%. Selv hadde jeg nok spandert noen KWh i steikovnen, rett å slett tørket sanden på 150`C. Det som måtte overleve denne tempen, syntes jeg i så tilfelle har gjort en så stor bragd, at man ikke kan klage i ettertid (det er selvsagt verken parasitter eller bakterier fra fisk som overlever denne temp, i tillegg til tørking).
Frysing kan være greit, så lenge dette kan gjøres utendørs, på en beinhard vinterdag. Men som mange vet; det finnes masser av bakterier og slikt som tåler frost meget godt.
Postet 31.03.07 kl 10:07
Spurswaytakk for tips! men fins det andre steder å få kjøpt god nok sand enn biltema? Ideen om å grave var jo ganske god, har du noen anbefalinger på hvor det kan være bra å dra eller er det bare å dra i skogen ett sted?
Hvis du graver i nærheten av ren furuskog finner du garrantert ren sand ikke for langt ned. Unngå å grave i selve skogen. Det er som regel ett nettverk av røtter som gjør jobben ekstra slitsom.
Beklager sent svar :-/
Postet 02.04.07 kl 00:39
Postet 02.04.07 kl 21:09
Jeg har også tenkt tanken på grustak. Her er det ofte helt fin sand å finne rundt sortererne.
Det jeg er styggelig redd for, og av samme grunn ikke har brukt slik sand, er forurensing av oljer, eksos, +++ fra maskinene. Slikt vil jeg ikke ha i karene
Når det gjelder varmebehandlingen: Dette er for å drepe eventuelle parasitter\ bakterier fra fisk i fiskeførende vann\ vassdrag.
Valget er selvsagt opp til hver enkelt, men jeg vil ikke ha alle mulige sykdommer i mine kar.
Jeg syntes det er lettere å håndtere sanden på denne måten, enn å stå der med ørten kjeler med sand som ikke vil koke, på ovnen
Det jeg er styggelig redd for, og av samme grunn ikke har brukt slik sand, er forurensing av oljer, eksos, +++ fra maskinene. Slikt vil jeg ikke ha i karene
Når det gjelder varmebehandlingen: Dette er for å drepe eventuelle parasitter\ bakterier fra fisk i fiskeførende vann\ vassdrag.
Valget er selvsagt opp til hver enkelt, men jeg vil ikke ha alle mulige sykdommer i mine kar.
Jeg syntes det er lettere å håndtere sanden på denne måten, enn å stå der med ørten kjeler med sand som ikke vil koke, på ovnen
Postet 03.04.07 kl 14:07
Jeg har vært ute og grav sand i naturen. Jeg kokte opp vann og helte oppi bøttene med sand. Bøttene var ca. halvfulle med sand, så jeg tenkte at halvparten med kokende vann måtte gjøre susen for evt. bakterier. Håper bare ikke at jeg har fått med meg noen skumle ting fra plasten, siden det var plastbøtter og de sikkert ikke er beregnet på kokende vann...
Husk forresten på at du ikke bruker bøtta som du pleier å vaske med - DET er ihvertfall ikke bra for en stakkars fisk, selv om han sikkert blir veldig ren og pen .
Skal ut og finne mer sand i dag, så skal jeg kjøre inn karet med planter i en god stund før jeg setter noen fisk oppi der.
Ett innspill til forresten. Som noen andre her sa til meg, det er lurt å tenke på om man tar sand fra land kontra vann at sanda ikke er for skarp, ihvertfall om man har ciklider eller andre fisk som liker å spise på sanda. I sånt henseende kan et steinbrudd ha litt for mye skarp sand?
Husk forresten på at du ikke bruker bøtta som du pleier å vaske med - DET er ihvertfall ikke bra for en stakkars fisk, selv om han sikkert blir veldig ren og pen .
Skal ut og finne mer sand i dag, så skal jeg kjøre inn karet med planter i en god stund før jeg setter noen fisk oppi der.
Ett innspill til forresten. Som noen andre her sa til meg, det er lurt å tenke på om man tar sand fra land kontra vann at sanda ikke er for skarp, ihvertfall om man har ciklider eller andre fisk som liker å spise på sanda. I sånt henseende kan et steinbrudd ha litt for mye skarp sand?
Postet 03.04.07 kl 14:50
Tor DivelI sånt henseende kan et steinbrudd ha litt for mye skarp sand?
Der det er knusesand\ grus\ stein som produseres, kan man oppleve at sanden vil være noe kantete. Men ikke nødvendigvis helt på trynet likevel
F.eks Rådasand, er knust sand.
Denne tromles med stor sikkerhet etterpå, for å fjerne de verste kantene, men er fremdeles egnet til vårt formål.
Selvsagt er naturslipt bunnlag best, men noen ganger er ikke det like lett å få tak i
Postet 03.04.07 kl 15:14
skarnes
jeg vurdere også å hente sand fra glomma, min far bor i skarnes og sanden der er like fin om ikke finere enn biltemasanden som jeg nå bruker. hvis du fryser eller koker sanden før du bruker den blir bakteriene borte og du slipper å bekymre deg for sykdom i karret. glomma er full av sand og sanden flytter seg hele tiden, så hvis du tar noen kg av en sandbanke ved elva tror jeg ikke noen ville reagert på dette!
Postet 18.04.07 kl 11:33
Postet 18.04.07 kl 13:14