Lydtett men ikke luft-tett kasse - er det mulig?
I dag våknet jeg, og for første gang på to måneder hadde jeg fått tilbake så godt som normal hørsel. Har div. luftveisinfeksjoner og ørebetennelse med væske i mellomøret på begge sider, noe som har gjort at jeg har hatt ganske svekket hørsel i denne perioden.
I dag kunne jeg plutselig høre fuglene som raslet i grenene på trærne utenfor, og jeg kunne høre naboen snakke i etasjen over oss. Rart
Da jeg kom inn på akvarierommet, ble jeg slått av lydnivået på alle luftpumpene og filterne som duret der inne. Luftpumpene forhindrer overflatehinne i diverse akvarier, så de vil jeg ha på. Men lydnivået... jeg er sannsynligvis overveldet etter to måneders "taushet", der jeg i blant såvidt har hørt daglig tale, så dette virket veldig høyt. Meget irriterende lydnivå. Alle Eheim-pumpene, som er helt lydløse som nye, duret i vei. Etter noen måneders kontinuerlig bruk begynner de å bråke, synes jeg, dette merket jeg før hørselen ble svekket.
Er det teknisk og praktisk mulig å få bygd en lydtett kasse men som samtidig ikke er luft-tett, som jeg kan samle luftpumpene i og strekke luftslanger derfra og ut? Er det mulig å få noen slik konstruksjon lydtett (eller ikke helt da, men lyd-dempende er mere riktig å si) men samtidig ikke luft-tett?
Hva slags materiale vil dempe lyden mest? Finnes det noe som er spesielt laget for å virke lyddempende, og som er lett tilgjengelig f.eks. på et byggvarehus?
I dag kunne jeg plutselig høre fuglene som raslet i grenene på trærne utenfor, og jeg kunne høre naboen snakke i etasjen over oss. Rart
Da jeg kom inn på akvarierommet, ble jeg slått av lydnivået på alle luftpumpene og filterne som duret der inne. Luftpumpene forhindrer overflatehinne i diverse akvarier, så de vil jeg ha på. Men lydnivået... jeg er sannsynligvis overveldet etter to måneders "taushet", der jeg i blant såvidt har hørt daglig tale, så dette virket veldig høyt. Meget irriterende lydnivå. Alle Eheim-pumpene, som er helt lydløse som nye, duret i vei. Etter noen måneders kontinuerlig bruk begynner de å bråke, synes jeg, dette merket jeg før hørselen ble svekket.
Er det teknisk og praktisk mulig å få bygd en lydtett kasse men som samtidig ikke er luft-tett, som jeg kan samle luftpumpene i og strekke luftslanger derfra og ut? Er det mulig å få noen slik konstruksjon lydtett (eller ikke helt da, men lyd-dempende er mere riktig å si) men samtidig ikke luft-tett?
Hva slags materiale vil dempe lyden mest? Finnes det noe som er spesielt laget for å virke lyddempende, og som er lett tilgjengelig f.eks. på et byggvarehus?
Postet 01.04.07 kl 13:18
Endret: 01.04.07 kl 13:21
Hei Mona!
I teorien - nei, det er ikke mulig. Men, det finnes jo løsninger som kan hjelpe til med å dempe lyden i alle fall.
Det første som slo meg var isolasjons-mattene jeg har kledd innsiden av pc-kabinettet med.. tynne plater som er lette å klippe til - finnes vel i de fleste pc-butikker.
Pc-kabinettet mitt er jo ikke luft-tett, men ble mye roligere. Fruen her som var plaget av lyden mente i alle fall at det ble MYE bedre..
Mvh Ole
I teorien - nei, det er ikke mulig. Men, det finnes jo løsninger som kan hjelpe til med å dempe lyden i alle fall.
Det første som slo meg var isolasjons-mattene jeg har kledd innsiden av pc-kabinettet med.. tynne plater som er lette å klippe til - finnes vel i de fleste pc-butikker.
Pc-kabinettet mitt er jo ikke luft-tett, men ble mye roligere. Fruen her som var plaget av lyden mente i alle fall at det ble MYE bedre..
Mvh Ole
Postet 01.04.07 kl 13:46
Det som er med lyd er at lyden svekkes når den treffer en vegg med dårlig refleksjon samt at distansen før lyden treffer deg er lengst mulig.
Med andre ord så må man lage en kasse som reflekterer lyden frem og tilbake inne i kassen samtidig som den reflekterer dårlig. Samme material som man benytter for å støyisolere pc-kabinett vil være naturlig å prøve.
Luftpumpene vibrerer kraftig slik at de lager en god del ressonans inne i kassen slik at disse må settes på et godt gummibelegg. Mulig det er nok med det samme materialet du isolerer veggene med.
Det er ikke rare hullet i kassen du har behov for å slippe inn nok luft til pumpen. Da er jeg mere skeptisk i forhold til varme og hvor mye lufting du må ha for at dette ikke skal bli et prolem.
Det er litt merkelig at en luftpumpe støyer mer en fire Eheim 2026/2028, fire fluval 4+ og tre maxijet 900 liter sirkulasjonspumper.
Postet 01.04.07 kl 14:25
Geir KristiansenDet er litt merkelig at [b]en[/b] luftpumpe støyer mer en fire Eheim 2026/2028, fire fluval 4+ og tre maxijet 900 liter sirkulasjonspumper.
Jeg har mange luftpumper rundt om kring i rommet Det er det jeg mente. Ikke bare en altså, men en hel haug. Har ikke telt dem men det er noen
Tenkte altså å samle dem i en lydisolert kasse med litt størrelse på?
Postet 01.04.07 kl 14:26
Endret: 01.04.07 kl 14:33
Geir KristiansenDet er litt merkelig at en luftpumpe støyer mer en fire Eheim 2026/2028, fire fluval 4+ og tre maxijet 900 liter sirkulasjonspumper.
Det var nå mere her hos meg og i min reol jeg tenkte på. Har ei Eheim som putrer i karantenekarret til discusen og den støyer noe sinnsykt i forhold til de andre.
Postet 01.04.07 kl 14:34
Åh, sånn og forstå
Så du mente at din Eheim luftpumpe støyer mer enn alt det andre tilsammen?
Ja, det er det samme jeg har erfart. De er helt dønn stille til og begynne med, men etterhvert som tiden går, begynner de å gi en durende lyd fra seg.
Jeg spekulerer litt på om det er selve membranen, den svarte "gummi-koppen" inni dem, som begynner "å bli slapp i fisken" slik at gummien gir lyd fra seg? Tror du det?
Det finnes jo reservedeler til alt av Eheim, inkl reservedeler til Eheims luftpumper, så tror du at det ville hjulpet å bestille en haug slike gummimembraner og byttet ut den på alle luftpumpene?
Gummi blir jo tørr og litt sprø etter en tid, så elastisiteten i dem blir kanskje dårligere etterhvert slik at den gir fra seg lyd? (tenker litt høyt her bare)
PS!
Alle mine luftpumper står på noe, som en svampbit eller bit med liggeunderlag. Slike ting som tar opp vibrasjoner. Likevel durer de altså.
Så du mente at din Eheim luftpumpe støyer mer enn alt det andre tilsammen?
Ja, det er det samme jeg har erfart. De er helt dønn stille til og begynne med, men etterhvert som tiden går, begynner de å gi en durende lyd fra seg.
Jeg spekulerer litt på om det er selve membranen, den svarte "gummi-koppen" inni dem, som begynner "å bli slapp i fisken" slik at gummien gir lyd fra seg? Tror du det?
Det finnes jo reservedeler til alt av Eheim, inkl reservedeler til Eheims luftpumper, så tror du at det ville hjulpet å bestille en haug slike gummimembraner og byttet ut den på alle luftpumpene?
Gummi blir jo tørr og litt sprø etter en tid, så elastisiteten i dem blir kanskje dårligere etterhvert slik at den gir fra seg lyd? (tenker litt høyt her bare)
PS!
Alle mine luftpumper står på noe, som en svampbit eller bit med liggeunderlag. Slike ting som tar opp vibrasjoner. Likevel durer de altså.
Postet 01.04.07 kl 14:45
Endret: 01.04.07 kl 14:51
Lydfelle
Dette er ikke noe problem. Lag en kasse med lydfelle. Lyden vil da gå i fella. Og blir borte. Høres litt rart ut kansje? Men det er tilfelle. Ser du på tegningen, så ser du hvordan det er konstruert. Det røde, er lyd dempende matter, som er limt til veggene i kassa. Som du ser, så må luften pasere igjennom labyrinten. Noe også lyden vil prøve på, men dør på veien. Jo mere lyd tett, jo mere labyrinter. Luften passerer uhindret. Et godt lyd dempende matriale, er egg brett. Da de konstruert som kjegler. I et lyd rom, så er det ofte plassert kjegler på veggene. De fanger lyden, og dreper den. De svartre klossene, er luftpumpene dine.
Postet 01.04.07 kl 14:47
Postet 01.04.07 kl 14:52
Postet 01.04.07 kl 14:54
mona oEggkartoner, mener dere slike man kjøper egg på pr snes? Eller vanlige 6- eller 12-pack med egg på butikken, og så skjøter man dem sammen? Må begynne å samle da :-)
Jeg mener brett for egg. De strøste du får. Ikke kartonger. Men skal du bruke det, så blir nok kassa veldig stor. Lydmatter, er nok et bedre valg da. Slike som brukes i PC. Eller filt matter, du får på teppe abo. Lag også kassa av et så dødt materiale som mulig. Gips plater demper noe utrolig, 2-3 lag. Men er tungt igjen. MDF funker sikkert også bra.
Postet 01.04.07 kl 15:01
Postet 01.04.07 kl 15:09
Postet 01.04.07 kl 15:18
mona oEggkartoner, mener dere slike man kjøper egg på pr snes? Eller vanlige 6- eller 12-pack med egg på butikken, og så skjøter man dem sammen? Må begynne å samle da :-)
Dette blir det for mye volum av, du må nok finne deg noe tynnere og da er de andre mattene som er foreslått helt ok. Lydfella ser helt patent ut, men det spørs nok om ike denne også blir for volumiøs.
Postet 01.04.07 kl 16:27
Først av alt vil jeg spørre det om det er pumpene, eller lufta som kommer ut i karene som er mest plagsom lyd av? Det hjelper jo lite å stenge bråket fra mekanismen inne, dersom lyden fra brusesteiner etc er ett problem
Jeg ville rett å slett kledd en kasse med isolasjonsplater, slike man bruker i biler, båter, etc. Slike er enkle å bearbeide, og gjør virkelig jobben (dempet lyden fra en 22hk saab-diesel fra uholdbart til koselig putring, i båten jeg tidligere hadde).
Noe av lyden, vil uansett hvordan en snur og vender på dette, følge med luftstrømmen ut av kassa. Trolig vil en bedre luftepumpe (ikke membrandbassert) være tingen. Slike leverer ekstremt mye mer kubikk med luft, og du greier deg derfor med en pumpe, i stedet for ørten
Mener å huske at du spurte om slike kraftige luftepumper en gang for lenge, lenge siden ?
Jeg ville rett å slett kledd en kasse med isolasjonsplater, slike man bruker i biler, båter, etc. Slike er enkle å bearbeide, og gjør virkelig jobben (dempet lyden fra en 22hk saab-diesel fra uholdbart til koselig putring, i båten jeg tidligere hadde).
Noe av lyden, vil uansett hvordan en snur og vender på dette, følge med luftstrømmen ut av kassa. Trolig vil en bedre luftepumpe (ikke membrandbassert) være tingen. Slike leverer ekstremt mye mer kubikk med luft, og du greier deg derfor med en pumpe, i stedet for ørten
Mener å huske at du spurte om slike kraftige luftepumper en gang for lenge, lenge siden ?
Postet 01.04.07 kl 18:43
Postet 01.04.07 kl 21:58
Endret: 01.04.07 kl 21:59
Postet 01.04.07 kl 23:49
Jeg har brukt isoleringsmatter fra biltema
Du finner dem her
Startet med at jeg ga oppvaskmaskinen og dekksidene rundt maskinen et lag med disse mattene. Aldri hørt støy fra den maskinen etterpå....
Jeg har satt mine pumper på toppen av en bit av en slik plate. Dette reduserer vibrasjonen som skaper det meste av lyden.
Startet med at jeg ga oppvaskmaskinen og dekksidene rundt maskinen et lag med disse mattene. Aldri hørt støy fra den maskinen etterpå....
Jeg har satt mine pumper på toppen av en bit av en slik plate. Dette reduserer vibrasjonen som skaper det meste av lyden.
Postet 02.04.07 kl 00:25
Det beste materialet for demping av lyd er gulvspon, men det bør ikke brukes i et så fuktig rom. En god nummer to er MDF plater, men husk å overflatebehandle dem med noe som tåler fuktighet. MDF er også veldig lett å jobbe med, så hvis du kjenner noen som er snekkerkjyndige, er det en smal sak og lage noe som ser lekkert ut i tillegg til å være funksjonelt.
Lydfelle prinsippet fungerer helt bra. Det er det samme som gjøres på lyd dempere på våpen. Der blir lyden av kruttforbrenningen fanget opp og ledet i en "felle" som er dekket med lydabsorberende matriale. Det eneste som høres er et "plopp" av selve kulen som smetter ut av munningen. Du har mye mindre lyd som skal fjernes.
Til demping må du ikke finne på å bruke eggkartonger eller noe i papp. Dette vil trekke fuktighet og i værste fall skape muggprobler etter hvert.
Høytaler produsentene ligger lysår forran bilbransjen når det gjelder demping av lyd. Sjekk www.dynabel.no eller www.ljudia.no og søk på "demping" for å finne ett egnet matriale.
Men det beste og definitivt stiligste vil være å legge opp et luftslange system (gjerne skjult) på samme måte som du legger opp elektriske ledninger. Og bruke en stor kraftig pumpe på alt, som du plasserer i et annet rom.
Lydfelle prinsippet fungerer helt bra. Det er det samme som gjøres på lyd dempere på våpen. Der blir lyden av kruttforbrenningen fanget opp og ledet i en "felle" som er dekket med lydabsorberende matriale. Det eneste som høres er et "plopp" av selve kulen som smetter ut av munningen. Du har mye mindre lyd som skal fjernes.
Til demping må du ikke finne på å bruke eggkartonger eller noe i papp. Dette vil trekke fuktighet og i værste fall skape muggprobler etter hvert.
Høytaler produsentene ligger lysår forran bilbransjen når det gjelder demping av lyd. Sjekk www.dynabel.no eller www.ljudia.no og søk på "demping" for å finne ett egnet matriale.
Men det beste og definitivt stiligste vil være å legge opp et luftslange system (gjerne skjult) på samme måte som du legger opp elektriske ledninger. Og bruke en stor kraftig pumpe på alt, som du plasserer i et annet rom.
Postet 02.04.07 kl 01:15
Kjetil LKanskje en sprø tanke, men hva med et lite hull i gulvet til slangene og så sette bråkebøttene i kjelleren.
Da må jeg grave ut kjeller også Vi har ikke kjeller, det er betongsåle rett på bakken.
Men jeg har et kott, døren inn til kottet er innerst i akvarierommet. Det er mulig å sette luftpumpene der inne, altså i rommet ved siden av akvarierommet, og så lede lange luftslanger ut og rundt omkring. Om det blir hull i veggen eller et utfelt spor i dørstokken til å lede luftslangene ut fra rommet gjennom, vet jeg ikke.
Spørsmålet er om de Eheim luftpumpene er kraftige nok til å dytte luften så langt (luftslangene vil jo bli veldig lange...)
*klør meg i hodet*
Det høres nesten ut som en større og kraftigere luftpumpe kunne vært tingen, og så forgrene mange små luftslanger ut fra hovedslangen på den.
Postet 02.04.07 kl 06:19
Endret: 02.04.07 kl 06:20
Postet 02.04.07 kl 18:23