Tillbake til denne eSHa Exit.

Lurer bare på hvor mange dager i strekk man kan drive å medisinere med denne medisinen. Kjørte en 3 dagers kur uten bedring og i morgen har jeg repitert den 3 dager til, altså 6 dager i strekk nå. Fiskene blir ikke bedre. Like mange prikker. Dette satt som støpt i allefall.
Skal jeg fortsette mange dager?
Nå MÅÅÅ jeg har råd.
Etter 6 dagers medisinering(gav nettop dagens dose) har alt forverret seg i natt. Nå har mange flere fisker fått smitten, er dette normalt etter så mange døgn med denne eSHa Exit? Er det noen her som har erfaring med denne medisinen ved langtidsbruk?
Har du bilder av fiskene? Høres rart ut at du ikke får noen forbedring, men tvert i mot forverring. Er du sikker på at det er hvitprikk og ikke sopp?
Det er høyst uvanlig at ikke medisinen har effekt etter en dobbel kur. Forværring av tilfellene er ennå mer uvanlig, og selvagt ekstra kjedelig.

Siden dobbel kur har hatt i beste fall 0 effekt, er det vel grunn til å si at medisineringen har feilet, grundig. Jeg har vansker med å tro at dette kan dreie seg om den vanlige hvitprikken, siden 6 dagers kur ikke har fungert, og at fiskene ennå er i livet (parasitten sitter i kjøttet på fisken og forsyner seg av blod. Hvor mye blod har fiskene tilgjengelig før de vandrer?).

Jeg drister meg til å spørre som Gry; du greier ikke å ta bilder av fiskene?

Siden dette har gått såpass dårlig som det har gått, på det som vi hele veien har vært enig om at var hvitprikk (jeg har ikke hatt grunn til å mistenke noe annet ut fra symptombeskrivelse), må det være en eller annen annen lignende parasitt.
Men siden man ikke vet hvilken, blir også en spesifikk behandling ren gjetting. En gjetting med dårlige odds.
Selv hadde jeg nok kjørt på med Flubenol 1, denne må selvsagt også bestilles, og sendes fra utlandet, om ikke noen kan låne deg medisin til over påske.

Kan vel ikke gjøre stort annet, enn å ønske lykke til, og være behjelpelig dersom du kommer med flere spørsmål
Er det flubenol 15 du mener? Jeg har eventuelt noe av det til salgs, men det rekker jo aldri i livet frem til påske...
Send meg eventuelt en mail. Logger av nå, men er tilbake i ettermiddag.
Laila, har du sjekket bruksanvisningen om det står noe om tilpasning av dosen i bløtt vann?

Jeg vet at eSHa-2000 må dobles dosen på, dersom man bruker den i vann med under 4 i gH. Jeg har ikke sjekket om det samme gjelder for Exit også.

Disse medisinene er laget for det harde vannet de har nedover kontinentet i Europa, mens vi her i Norge har veldig lav gH i kranvannet vårt.

Dersom dette gjelder for Exit også, så har du muligens brukt for svak dose. Bare halvparten av det man skal, kan man si. Evt kan man øke gH, istedenfor å øke medisindosen.
Det opplyses ikke noe i E. Exit bruksanvisningen om hardhet på vannet, men jeg har de få gangene jeg har benyttet denne, justert opp Gh med en grad selv, bare for å helgardere
Har prøvd X-anntall bilder nå, men med mitt olympus kamera får jeg ikke til dette, prikkene synes ikke på bildene

Men er ganske sikker på at det er noe i hvitprikk verden, ligner helt på bildene som ligger ute på en annen ganske ny tråd om hvitprikk av harald krystad.

Men i allefall, jeg var på dyrebutikken i dag over klokketimen, og snakket med de om dette styret.
Nå var det slik at de hadde ikke inne medisinen til hvitprikk, men de hadde noe som de selv bruker i karene om det skulle oppstå hvitprikk, sopp eller andre sykdomstegn på fisk.
Navn på dette vet jeg ikke, fikk det de hadde igjen i en colas flaske(apoteket har laget dette til denne bruken) Alt jeg vet ar at vannet blir så blått at det nesten ikke er å se gjennom, ettersom de sa. Dette var enormt sterk medisin, så hun sa hun fikk litt angst med tanke på at jeg skulle til med det, men det funket fint hver gang i demres tillfeller, men hun tok ikke på seg noe ansvar om det ikke skulle gå bra...Spent nå jeg

Så det jeg skulle gjøre nå var å sette i en kull filter svamp i pumpa å la den stå til torsdag slik at resterende eSHa medisin skulle renses ut av vannet (om jeg forsto det riktig). Tempen skulle begynne å justeres opp til 29-30 grader til torsdag. Så på torsdag skulle jeg dumpe 5ml medisin pr. 100 liter vann i karet. Lysene skulle av hele døgnet, ingen foring og totalt ro for fiskene. Slik skal det stå helt urørt i 3 dager. Da skal prikkene være vekke. Om det skulle vise seg at det er prikker på søndag skulle jeg kjøre samme prosess med medisin, ingen for og ikke lys i nye 3 døgn. Når prikkene er vekk skulle man telle dager. Da 10 dager etter siste medisinering skulle alt av basselusker være helt utryddet.

Nå skal vi reise på hytta i påsken, drar på torsdag og kommer hjem på søndag, så det kunne hende at man fikk seg et sjokk når man slo på lyset på søndag. Kan flyte en del døde fisker etter en slik hard kur. Jeg er drit spent på dette opplegget altså Håper jeg berger litt av fiskene da Etr litt red for at alt dør for meg nå, litt kipt med en ny start igjen.

Så dette er det jeg skal til med nå. Skal med glede (eller sorg) innformere der på søndag om alt ble vellstand Krysser fingrene for det jeg!
Dette er nok av den type medisin en finner i masse butikker, godt gjemt under disken.

Blandingen er rett å slett formaldehyd og methylenblått, i sterk konsentrasjon.
Virsom som fy, kverker filterbakterier som fy-fy, og har mer enn en fisk på sannvitigheten.
Jeg ville ikke økt tempen, denne medisinen fortrenger enorme mengder surstoff fra vannet. Økt temp bidrar til ytterligere problemer.

Rens filter, slamsug godt, og sett utblåset på filteret høyt, før du starter kuren.
Vær tilstede minst de første 12 timer, ha en bøtte eller noe med gammelt akvarievann stående med akvarietemp.
Dette for å kunne ta ut fisk som reagerer negativt på denne medisien tvert.
Spesielt små tetra, og mange botia, vil mislike kuren sterkt.
Har selv brukt en slik mix tidligere (eller flere ganger, er vel mer rett å si).
Den virker, men det ble hver gang noe tynnere i rekkene med overnevnte arter.
Har du skalldyr i karet, MÅ disse fjernes før behandlingen.
skulle øke tempen for å få evt. egg til å klekkes, de baselusk eggene som griper fiskene Har ikke skalldyr nei. Jeg må bare prøve denne nå for å få en egen erfaring av dette. det går som det går, men får jo selsakt håpe på det beste.
Så var jeg her igjen, etter en fin hytteferie i påska Kom hjem i dag og gjett om jeg var spent på å se i karet, om det i heletatt var noe liv igjen Og det så ut til at alle fisk hadde overlevd denne ene kuren, plantene mine var det jo selfølgelig verre med ettersom de ikke hadde fått lys på noen døgn Men det tar jeg ikke så tungt.

Men denne kuren hadde nok ikke den virkningen jeg hadde håpet på nå, prikkene var der ja og jeg har i kveld kjørt denne kuren en gang til slik at det får stå uten lys og for i nye 3 dager... Øksefiskene mine var så helt besett full av prikker, som et lag over hele fisken. Helt jævlig. Platyene og, enormt med prikker de hadde fått... Så prikkene hadde forverret seg etter denne kuren. Rart at alt slår ut feilveg når jeg skal til med ting.

Lurer egentlig bare på hva jeg skal gjøre om ikke denne 3 dagers kuren igjen viser bedring.
Det her kan ikke være hvitprikk? Ikke har esha exit virket og IKKE formaldehyd og methylenblått??

Noe som ikke stemmer i det hele tatt her. Ville kjørt på med esha 2000 jeg. Dette må være sopp, eller parasitt.
men esha exit skal jo virke mot sopp og... Det gjorde det ikke hær. Skal prøve å ta noen bilder i morgen ettersom det er så besett synelig nå, snike meg til å slå på lyset noen minutter kan vel ikke skade så allpakka mer enn det som alt er skadet i karet nå. Men nå blir det køya, trett trett!
Det er esha 2000 som skal ta sopp. exit tar hvitprikk og fløyelssyke.

2000 tar også finneråte og bakteriesykdommer.
Jeg er helt enig med Gry, her må det enten dreie seg om noe annet, eller en form for hvitprikk som til nå har vært ukjent.
Vanlig hvitprikk skulle vært daue, begrav og glemt med de kurene som er kjørt.
Gry har også rett i at eSHa Exit er for en del ektoparasitter (eller mot), eSHa 2000 er mot bakterier og sopp. Disse kombinert, tar det meste.

Siden fiskene ennå lever med så beinharde angrep, som har vart så lenge, har jeg ennå mere magefølelse for at dette er noe annet. Spørsmålet er jo hva...
Så er døden kommet....
Forbanna dritt kamera. Sorry men jeg får ikke til å ta bilder

Nå sprekker fiskene så løpet er nok kjørt for denne gang. Jeg føler i allefall at jeg har prøvd det jeg kan nå, skal bestille den 2000 medisinen i dag og kjøre den på resterende når den kommer. Må jo bare prøve den og jeg! En sommerfuglciklide er gått heden i natt. Men flere fisker har i løpet av natten fått prikkene.
De er høvelig store, hvite og de buler litt ut fra kroppen. Masse på finnene og rundt hodet. Kunne nessten virke som mugg.

Tenkte å ta med en fisk til butikken i morgen i glass, slik at de får se selv. Ettersom ikke medisinen demres fungerte.

Egentlig så skulle man bare gjort deg kvitt med alt i karet, for det må vell uansett rundvaskes etter en slik runde. Tenk så mye dritt som skal ligge i sanden og lure nå
Nå tenker jeg bare høyt her...

Du vet sikkert at hvitprikken lager en sårkanal på fisken. Denne er en innbydelse for sekundære infeksjoner, i form av bakterier og\ eller sopp.

Det kan rett å slett være at parasitten er borte, men at alle "hullene" etter parasitten er infisert med annet svineri. Mugg, som du beskriver det som, får meg straks til å tenke på sopp-infeksjon.

Senk tempen til 22-23`C (bremser utviklingen av smitte), bytt ut 40% av vannet nå, og deretter 25% daglig til du får startet å behandle. Kjør gjerne en kombo-kur med både eSHa Exit og eSHa 2000, så safer du godt
hvorfra er det dere bestiller esha 2000?

Ja frank, kan godt gjøre så. Var bare det at de på butikken sa at jeg skulle øke varmen til 30. Så nå har jeg gått etter demres oppskrift etter jeg startet denne kuren jeg fikk fra butikken. De anbefalte 0 vannbytte.

Siden jeg startet den på nytt igjen i går og at den skal virke i 3 døgn så skal jeg la den "virke" til den er ferdig før jeg senker tempen og begynner en gang til med esha exit og 2000. Må jo avslutte med å prøve det og...

Et lite "sorgen på forskudd" spm... Hva skal jeg gjøre om den kuren heller ikke funker?
Tror nok 2000 vil ta knekken på styggedommen. Jeg bestiller via tropefisk.no
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap