Trenger råd om Uv-sterilisator.

Har nå mistet alle sommerfuglchiklidene mine.
De får hull i hodet syken en etter en. : (

Skifter 30 - 40 % vann hver uke
temp 29 ph 6.5 no2 0 no3 12,5

har medisinert medHEXA-ex fra Zoomedica Frickinger tablettkur i to runder som anbefalt i bruksanvisningen.

ingen andre fisker er syke (har guppy,ancistrus,kardinaltetra,glassmalle,øksefisk og siamesisk algeeter

fòrer med frosne bosmider, sorte mygglarver og sera vipagran

Etter å ha vært uten sommerfugler i 3mnd kjøpte jeg nye, men disse har dødd en etter en.
Ny kur med Hexa ex er kjørt, men jeg ser ingen bedring.

Nå lurer jeg på om jeg må kjøpe meg en Uv- sterilisator.

Hvordan skal denne monteres?

Det finnes flere typer alt etter som om du har innvendig filter eller ikke. Jeg har innvendig filter, og har derfor ingen slange å feste et uv-filter til. Derfor har jeg et uv filter der det følger med et powerhead. Min heter noe så merkelig som "green killing machine". Kjøpte den hos Buddy for 699,-
Den andre varianten uv-filter skal visstnok festes på innsug-slangen til filteret. (pass på at du kjøper et uv-filter som er tilpasset gjennomstrømningshastigheten til pumpa og størrelsen på akvariet. Har du en kraftig pumpe, så må du kjøpe tilsvarende høyere antall watt, selv om karet ikke er så veldig stort).
Ellers regner jeg med at alt står i bruksanvisningen...
De aller, aller fleste UV-filre monteres etter ett utvendig filter. Rett å slett for at vannet som går inn i belysningskammeret skal være så rent som mulig.

I ditt tilfelle er jeg meget usikker på om dette vil ha den ønskede effekten. Hullsyke kommer gjerne når det blir for mye flagelatter inne i fiskene, og der kommer ikke UV særlig godt til sin rett.
Andre fisker får problemet på grunn av mangler på vitaminer i kostholdet.

Medisinen du har brukt, er i beste fall middelmådig. Har faktisk tilgode å høre postiv effekt av denne...

Selv ville jeg kjørt på med medisiner i vannet, enten eSHa Optima, eller minaroll. Les her om disse.
Om dette ikke har effekt, ville jeg rett å slett bestilt skikkelig medisin fra utlandet. En kur med Metronidazole (Rocky Montain Diskus, USA) skulle ta knekken på flagelattene om det er disse som lager krøll, med letthet
Re:Trenger råd om Uv-sterilisator.
Lurer på om disse ekle flagellatene fortsatt finnes i karet,
nå når alle ciklidene nå er avlivet.

Kan jeg bruke medisin i karet for å unngå dette på ciklider i fremtiden eller må hele karet desinfiseres, plantene hives og annen skrekk og gru?

Skikkelig lei over å ha mistet mine egenoppdrettede sommerfuglciklider og lurer på om jeg må starte karet på "nytt"
Flagelatter vil man alltid finne i ett akvarie, både i vann og i fisk.
Å hive alt på dør, er derfor ikke noe poeng.

Jeg ville hatt medisiner på lur, og behandlet fiskene om de utvilker symptomer. Det er engang slik, at når noe først dukker opp av problemer, er det kjekt å ha noe man kan stole på fungerer, i en eller annen skuff stappa med ymse remedier

Noen utvalgte medisiner, og flytende vitaminer, er i alle fall til enhver tid å finne hos meg
Re:Trenger råd om Uv-sterilisator.
Tusen takk for gode råd Frank og Aggi.
Jeg får se å få bestilt meg noe brukbar medisin fra Rocky Mountains da.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap