- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Corydoras sp black er på vei!
Corydoras sp black er på vei!
Har hatt bestilling inne på 40 stk av denne vakre helt sorte Coryen, men har vel i grunn ikke trodd at jeg skulle få tak i den, da den ene leverandøren, etter den andre har beklaget at de desverre ikke kan få tek i den, selv om den står på eksportørens lister. Nå fikk jeg akkurat bekreftet at det er 25 stk på vei til meg! Jeg har dem i morgen, gjett om jeg gleder meg da?! Jeg hadde vurdert å selg noen av de 40 jeg bestilte, men nå tror jeg nesten jeg får beholde de jeg får, og satse på at det blir yngler her etterhvert. Hadde vært så gøy om denne arten kunne blitt tilgjengelig igjen slik den var for ca 10år siden. Nå har jeg fire fra før (inkl den yngelen jeg har fått frem), så dette blir en flott gjeng! Gulp, er så nervøs for at jeg åpner posen, og der er det noe halt annet enn det jeg har bestilt..... Har forsikret meg om at det virkelig er den som kalles Aeneus Black, eller venezuela Black jeg får og har fått dette bekreftet flere ganger nå :0) Nå tør jeg ikke mase på importør mer, men skal få oversendt et bilde pr mobil. Har nemlig fått min samboer til å ta turen for å sjekke coryene i kveld.
Postet 03.04.07 kl 16:09
Postet 03.04.07 kl 16:22
Postet 03.04.07 kl 16:39
Nå har jeg fått bilde, og de ser fantastiske ut! De fleste ser helt sorte ut, og de er bare et par som kan se ut som om de er mørk, mørk brune. Det er selvfølgelig vanskelig å se alle helt tydelig da de er i pose, men jeg får dem hjem nå i kveld! Arne har gått bak ryggen min og avspasert morgendagen for å få coryene hjem til meg så fort som mulig. Var ikke det en fin overraskelse? De er visst veldig små, ca 3 cm, men disse vokser ganske raskt har jeg hørt, så med mygglarver og gode vannbytter vil nok disse bli store og flotte i løpet av kort tid. Nå må jeg ned å klargjøre karene jeg skal ha dem i :0D
Postet 03.04.07 kl 18:50
Nå er de kommet i hus, og nydeligere skapninger tror jeg aldri jeg har sett. På bildet jeg fikk så det ut som om noen var mørke brune, men de er helt sorte alle sammen, og det er kun på finnene man kan ane at det er antydning til brunt. Jeg skal ta bilder i morgen, så da kan dere selv beundre herlighetene :0)
Postet 04.04.07 kl 00:49
Postet 04.04.07 kl 00:57
Hva tror du jeg gjør, Liz H? Gleder meg til bilder så jeg biter negler, og er så spent.
Fy søren så misunnelig jeg er på Gry akkurat nå! Og så heldig hun er som har en partner med akvarieinteresse, som tar seg fri fra jobb for å ordne med fisk for henne! Jeg har hilst på Arne før (hei Arne, takk for sist!) og han virket som en kjernekar, ja. Men jeg skal vel ikke klage. Gubben min har kjørt til Porsgrunn for å hente reol og fisk til meg før han...
Åh... jeg er så spent på bildene av de svarte skjønnhetene! Selv om jeg vet at synet av de fiskene vil få meg til å dunke pannen i bordet av misunnelse over at de ikke er mine, mine, mine!! *he-he*
Bilder, Gry! Masser av dem!
Fy søren så misunnelig jeg er på Gry akkurat nå! Og så heldig hun er som har en partner med akvarieinteresse, som tar seg fri fra jobb for å ordne med fisk for henne! Jeg har hilst på Arne før (hei Arne, takk for sist!) og han virket som en kjernekar, ja. Men jeg skal vel ikke klage. Gubben min har kjørt til Porsgrunn for å hente reol og fisk til meg før han...
Åh... jeg er så spent på bildene av de svarte skjønnhetene! Selv om jeg vet at synet av de fiskene vil få meg til å dunke pannen i bordet av misunnelse over at de ikke er mine, mine, mine!! *he-he*
Bilder, Gry! Masser av dem!
Postet 04.04.07 kl 01:03
Bilder kommer, det er helt sikkert! Jeg sitter bare å gliser nå, og er såååå fornøyd.
Ja en ting er sikkert, det er en stor fordel å dele denne hobbyen med partneren, og en enda større fordel at han på vei hjem må kjøre forbi mange akvariebutikker ;0)
Nå må jeg en tur ned i kjelleren å sjekke karet igjen. Lyset er av, men jeg har tent taklampen så jeg kan luske litt på dem alikevel ;0)
Ja en ting er sikkert, det er en stor fordel å dele denne hobbyen med partneren, og en enda større fordel at han på vei hjem må kjøre forbi mange akvariebutikker ;0)
Nå må jeg en tur ned i kjelleren å sjekke karet igjen. Lyset er av, men jeg har tent taklampen så jeg kan luske litt på dem alikevel ;0)
Postet 04.04.07 kl 01:13
Vi er nok flere som står i kø hvis du skulle få lyst til å selge...
Heldiggrisen! Og heldiggrisen som har en som deler interessen. Ulempen er vel at det fort kan bli litt vel mange kar, kanskje? Tenk om jeg skulle hatt en kjæreste med samme interesse. Jeg som i utgangspunktet har tatt så totalt av på akvariefronten! Det hadde ikke blitt plass til mennesker i huset...
Heldiggrisen! Og heldiggrisen som har en som deler interessen. Ulempen er vel at det fort kan bli litt vel mange kar, kanskje? Tenk om jeg skulle hatt en kjæreste med samme interesse. Jeg som i utgangspunktet har tatt så totalt av på akvariefronten! Det hadde ikke blitt plass til mennesker i huset...
Postet 04.04.07 kl 08:44
DyrehagenVi er nok flere som står i kø hvis du skulle få lyst til å selge... Heldiggrisen! Og heldiggrisen som har en som deler interessen. Ulempen er vel at det fort kan bli litt vel mange kar, kanskje? Tenk om jeg skulle hatt en kjæreste med samme interesse. Jeg som i utgangspunktet har tatt så totalt av på akvariefronten! Det hadde ikke blitt plass til mennesker i huset...
Hehe, han klarer seg heldigvis med 400 literen, og karet han har på hybelen (foreløbig). Den dagen han får jobb i nærheten slik at han ikke trenger pendle og være borte i uka, ja da tør jeg ikke tenke på hvor vi skal ha de karene han går og fantaserer om... Saltvann, oppdrettskar til L-mallene, minst 1200 liter selkap osv. osv.
Godt vi mest sansynlig skal kjøpe hus i løpet av høsten. Bor nå i en tomannsbolig og det er begrenset med plass til mer kar enn de vi allerede har.
Postet 04.04.07 kl 13:16
Her er noen (dårlige) bilder.
Mitt kamera viser seg å være helt umulig å ta nærbilder med, noe som irriterer meg grenseløst. Ikke kjøp HP Photosmart R967 dersom dere skal ta bilder av små ting på kort avstand. Det er et 10 mp kamera, men det hjelper ikke stort når man ikke kan bruke det til det man har kjøpt det for. Andre bilder derimot blir flotte, så kameraet er slevfølgelig ikke dårlig i seg selv.
Her er nå alikevel noen bilder av "babyene" mine.
Her er nå alikevel noen bilder av "babyene" mine.
Postet 04.04.07 kl 13:21
Postet 04.04.07 kl 13:33
Postet 04.04.07 kl 13:33
mona oDe var akkurat like flotte som forventet:-) Herlige! Jeg krysser fingrene for at du får til oppdrett på disse en vakker dag!:-)
De skal vistnok være ganske greie å få i lek, problemet er at de, som du vet, er vanskelige å få tak i.
De er, som dere kanskje kan se, enda små, kan de være rundt 3 måneder tro? Noen som vet hvor gamle vanlig Aeneus er når de er kjønnsmodne?
Det varierer veldig fra art til art vet jeg, alt fra ni måneder til 1,2 år så det er bare å smøre seg med tålmodighet.
I mellomtiden kan jeg jo forsøke å få tak i flere Gold Laser ;0)
Postet 04.04.07 kl 13:39
biXenFlotte fisker det der. Kameraet ditt har nok en makrofunksjon inni der en plass? Eller evt. manuelle innstillinger som kan hjelpe.
Jo da makrofunksjon er det på det, men når jeg stiller inn automatisk makro, må jeg alikevel langt fra objektet for å få det til å fokusere. Fokuset blir også gjerne over, eller under det jeg forsøker å låse det på. Hinter du til at det er meg som ikke kan operere kameraet, og at det ikke er kameraet det er noe feil med?! Hehe, du kan meget mulig ha helt rett. Jeg får fortsette å prøve meg frem på den manuelle innstillings biten.
Postet 04.04.07 kl 13:42
Postet 04.04.07 kl 13:42
Det er sikkert og vist!
Både ang frustrasjon og glede.
Når jeg våknet i dag, og skulle inn å sjekke karet deres, var jeg så redd for å finne hele gjengen døde at jeg listet meg inn og turte nesten ikke se på de.
De har jo tross alt reist en stund, og alle var pakket i samme posen, så jeg var litt engstelig for at de var blitt stresset, forgiftet og det som verre var.
Det viser seg heldigvis at det er full fart på alle sammen, så nå puster jeg litt lettere ut.
For de som har sett bildet av min Black (den som ble klekket hos meg), så ser dere at den er beige under magen, og ikke så mørk i fargen. De fleste av de jeg fikk i går er sorte også på undersiden, men noen er mørk beige der.
Jeg fikk et tips om at dersom jeg klekket eggene i ph ned mot 6,5 så ville ynglene bli sorte, mens klekking i ph på 7 og over vil gi yngel med mer brunlig farge. Nå må jeg gå til innkjøp av ett eller annet, for mitt springvann ligger på
rundt 7, og jeg vil jo ha så sorte avkom som mulig ;0)
Både ang frustrasjon og glede.
Når jeg våknet i dag, og skulle inn å sjekke karet deres, var jeg så redd for å finne hele gjengen døde at jeg listet meg inn og turte nesten ikke se på de.
De har jo tross alt reist en stund, og alle var pakket i samme posen, så jeg var litt engstelig for at de var blitt stresset, forgiftet og det som verre var.
Det viser seg heldigvis at det er full fart på alle sammen, så nå puster jeg litt lettere ut.
For de som har sett bildet av min Black (den som ble klekket hos meg), så ser dere at den er beige under magen, og ikke så mørk i fargen. De fleste av de jeg fikk i går er sorte også på undersiden, men noen er mørk beige der.
Jeg fikk et tips om at dersom jeg klekket eggene i ph ned mot 6,5 så ville ynglene bli sorte, mens klekking i ph på 7 og over vil gi yngel med mer brunlig farge. Nå må jeg gå til innkjøp av ett eller annet, for mitt springvann ligger på
rundt 7, og jeg vil jo ha så sorte avkom som mulig ;0)
Postet 04.04.07 kl 13:56
Nye egg.
I dag var det nye egg i karet til mine 3 voksne Corydoras Black. Jeg ser noen er ubefruktet, men en 6-7 stykker er helt riktige i fargen enda, så her er det håp. :0)
Postet 09.04.07 kl 15:08
Postet 09.04.07 kl 15:12
Postet 09.04.07 kl 15:24