- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Dyktige folk som kan kjenne igjen maller
Dyktige folk som kan kjenne igjen maller
Inaktiv bruker
Hallo folkens.
Jeg overtok ei malle fra en kompis.En gankse stor en.Den er ganske sjokoladebrun ,brune øyne,meget sjenert.Den har en stor spiss ryggfinne.Glatt i fargen ikke så stor anntydnig til noe særlig prikker osv.Kan tippe en ca cm på 15-20 cm.Den er to år gamel.Lange følehorn om jeg ska si den på måten-.
Er ikke noe særlig sugemalle i karet lenger.Den har vært ganske sjenert i mitt kar og hos han andre.Spiser kun pleco mat ellers ser jeg den aldri suge seg fast på glasse om andre maller burde og skal.
Noen som har noen tips om hvem denne lille lurigen er?
Hilsen Hildi
Kunne tatt et bilde men den er så sjenert stakkar at der er mulig og ta bilde.Har sett igjennom her inne for å se om jeg så fisken men ikke noen som jeg kunne komme på som lignet.
Jeg overtok ei malle fra en kompis.En gankse stor en.Den er ganske sjokoladebrun ,brune øyne,meget sjenert.Den har en stor spiss ryggfinne.Glatt i fargen ikke så stor anntydnig til noe særlig prikker osv.Kan tippe en ca cm på 15-20 cm.Den er to år gamel.Lange følehorn om jeg ska si den på måten-.
Er ikke noe særlig sugemalle i karet lenger.Den har vært ganske sjenert i mitt kar og hos han andre.Spiser kun pleco mat ellers ser jeg den aldri suge seg fast på glasse om andre maller burde og skal.
Noen som har noen tips om hvem denne lille lurigen er?
Hilsen Hildi
Kunne tatt et bilde men den er så sjenert stakkar at der er mulig og ta bilde.Har sett igjennom her inne for å se om jeg så fisken men ikke noen som jeg kunne komme på som lignet.
Postet 07.04.07 kl 01:31
Postet 07.04.07 kl 02:33
Kan det være en type av synodontis, eller har den mer vanlig sugemalle form?
Den jeg har linker til er det selvfølgelig ikke da både lengde og farge ikke stemmer, men ville bare du skulle se kroppsfasongen for å ha noe å sammenligne med.
Den jeg har linker til er det selvfølgelig ikke da både lengde og farge ikke stemmer, men ville bare du skulle se kroppsfasongen for å ha noe å sammenligne med.
Postet 07.04.07 kl 10:48
Endret: 07.04.07 kl 10:49
Kan det være en mystus? Slik som denne?
Disse foretrekker å holde seg skjult. Men i virkeligheten kan de være ganske slemme. Sammen med sjokolademallene mine har den utslettet alle tetraene mine, med unntak av en diger kladas av en sort neon. Jeg ser veldig sjelden mystusen min. Den kommer kun fram i mørket. Sist jeg så den, banket den opp ei sugemalle. Den skal ut av dette akvariet så snart jeg har et sted å putte dem! De blir store også! Ihvertfall den jeg har linket til. Den blir 30 cm.
Det er en skikkelig kul fisk, med veldig lange følehorn. Men aldri mer skal denne få havne i et akvarium hos meg!
Disse foretrekker å holde seg skjult. Men i virkeligheten kan de være ganske slemme. Sammen med sjokolademallene mine har den utslettet alle tetraene mine, med unntak av en diger kladas av en sort neon. Jeg ser veldig sjelden mystusen min. Den kommer kun fram i mørket. Sist jeg så den, banket den opp ei sugemalle. Den skal ut av dette akvariet så snart jeg har et sted å putte dem! De blir store også! Ihvertfall den jeg har linket til. Den blir 30 cm.
Det er en skikkelig kul fisk, med veldig lange følehorn. Men aldri mer skal denne få havne i et akvarium hos meg!
Postet 07.04.07 kl 11:14
Postet 07.04.07 kl 11:20
Kobblet inn denne med engang når du forklarte det. men jeg kan seffølgelig ta feil =) http://akvaforum.no/profile.cfm?id=10098
Postet 07.04.07 kl 13:16
Endret: 18.04.07 kl 13:44
Postet 07.04.07 kl 13:58
Endret: 18.04.07 kl 13:44
Gry[QUOTE=Egg]Kobblet inn denne med engang når du forklarte det. men jeg kan seffølgelig ta feil =) [URLBLOCK1]
Får ikke åpnet den siden jeg.
Noe gale med lenke systemt.
Ta og kopier og lim heller =) http://akvaforum.no/profile.cfm?id=10098
Postet 07.04.07 kl 14:08
Endret: 07.04.07 kl 15:56
Inaktiv bruker
Mallå
Hallaisen.Så fint at alle vil prøve å hjelpe. det setter jeg pris på.Den har lange følehorn som den linken "gry" tror jeg ga meg.Jeg må prøve å få tatt bilde av den sjenerte fisken.
Merkelig at den ikke suger seg fast som andre maller.Så langt er ingen av disse linkene lik malla.Den er helt lysebrun.Suprte han jeg fik den av og kan kalte den opp ned malle.Jobber selv i akvariebutikk,men må innrømme at jeg finner ikke ut av det der heller.
Merkelig at den ikke suger seg fast som andre maller.Så langt er ingen av disse linkene lik malla.Den er helt lysebrun.Suprte han jeg fik den av og kan kalte den opp ned malle.Jobber selv i akvariebutikk,men må innrømme at jeg finner ikke ut av det der heller.
Postet 18.04.07 kl 00:09
Hva med en Synodontis nigriventris? Den kalles ofte opp-ned malle og ryggsvømmermalle, ialle fall
Postet 18.04.07 kl 00:18
Inaktiv bruker
hei du:)
Nei den er helst lysebrun uten noen ting prikker o .l fikk sonn halveis tatt bilde men selvfølgelig finner jeg ikke kabelsen til å legge inn bildene.
Postet 19.04.07 kl 14:52
Jeg tror det er litt hipp som happ hva som blir kalt ryggsvømmermalle rundt i dyrebutikkene. Det er kun noen få som faktisk heter det, men jeg tror det for dyrebutikkene er nok at de svømmer oppned. Mystusen min ble solgt som ryggsvømmermalle.
Ellers finnes det veldig mange synodontiser, så det er nok stor sjanse for at det kan være en av dem. Fargevariasjoner kan jo også finnes, så det er ikke alltid lett å identifisere fisk. På den lokale dyrebutikken har de f.eks. en utrolig lekker helt ensfarget ancistrus (ikke det at jeg tror at det er saken din. Jeg har fått med meg at det ikke er en sugemalle du har) som jeg sikler etter. Dessverre har jeg mer enn nok ancistruser, i tillegg til at jeg boikotter den butikken, så jeg må nok stå over...
Ellers finnes det veldig mange synodontiser, så det er nok stor sjanse for at det kan være en av dem. Fargevariasjoner kan jo også finnes, så det er ikke alltid lett å identifisere fisk. På den lokale dyrebutikken har de f.eks. en utrolig lekker helt ensfarget ancistrus (ikke det at jeg tror at det er saken din. Jeg har fått med meg at det ikke er en sugemalle du har) som jeg sikler etter. Dessverre har jeg mer enn nok ancistruser, i tillegg til at jeg boikotter den butikken, så jeg må nok stå over...
Postet 19.04.07 kl 18:25
Postet 19.04.07 kl 20:49
Inaktiv bruker
jommen sa jeg smør....
hehe ikke verst.der har vi jo krabaten.så står det jo ikke en dam shit om denne...typisk.
faktisk så tror jeg at jeg må kvitte meg med min.den er rett og slett forstor.
faktisk så tror jeg at jeg må kvitte meg med min.den er rett og slett forstor.
Postet 21.04.07 kl 15:51