Ny snegl

Jeg har fått en ny snegl! Men jeg trenger hjelp til å finne ut hvilken art det er. Jeg fikk den av ei venninne som heller ikke visste hvilken det var. For henne er en snegl en snegl.

Beskrivelse:
Sneglehuset er forma omtrent som på de vanlige damsneglene (pestsneglene), men har en liten spiss som peker litt oppover. Den er på størrelse med sebrasneglene mine. Sneglehuset er ca 1,5 cm langt og lysebrunt (litt vanskelig å se p.g.a. skader). Sneglekroppen er hvit. Den ligner mer på lungesnegler enn gjellesnegler, så jeg antar at den har lunge.

Jeg kan ikke finne den i sneglebasen. Skal prøve å få tatt bilde av den, men fotoapparatet mitt er ikke det beste til sånt.
Bilde
Fikk tatt bilde av den. Dessverre syns ikke sneglehuset så godt.
Og over natta dukka det opp egg! Tviler veldig på at de er befrukta, men morsomt likevel. Jeg la merke til at posthornsneglen og den nye så ut til å like hverandre i går. De har vel begge savna artsfrender å kose med. Posthornsneglen har ikke sett en artsfrende siden jul, og da var den sannsynligvis ikke kjønnsmoden ennå. Denne nye vet jeg ikke så mye om, men den har ikke sett en artsfrende på i alle fall 5 mnd. Så antagelsen om at egga er ubafrukta virker ganske safe. Poster bilder av egga i alle fall
Finnes det ikke tvekjønnede snegler? Dvs snegler som kan befrukte seg selv.....
Lungesnegler er tvekjønnede, men trenger likevel å pare seg med et annet individ. Gjellesnegler er vel stort sett særkjønna. Dersom egga stammer fra posthornsneglen (som er en gjellesnegl) betyr det at den er hokjønn. Den nye sneglen er nok en lungesnegl og derfor tvekjønna, men kan neppe befrukte seg selv. Etter å ha konferert med den tideligere eieren kan den ha hatt seg med en artsfrende for noen måneder siden, så det finnes en liten mulighet for at egg fra denne er befrukta.
Ingen som har sett en sånn snegl før?
Nå har jeg søkt på kryss og tvers på internett uten å se snurten av noe lignende.
Kanskje noen som har posthornsnegler kan fortelle meg om eggklasen ligner? Har ikke klart å finne noe tydelig bilde av posthornsnegleegg heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap