Hvit "ring" på Platy

Har en rød Platyhoe som de siste ukene har hatt en slags grå/ hvit ring oppom det ene øyet. Den er ca. 1/2 cm. i diameter og har normal farge inni.
Tenkte først på at det kunne være stressrelatert da ho har vært offer for mobbing, men har no tatt bort mobberen for noen dager siden, og ringen er der fremdeles. Er ellers i fin form og spiser, men gjemmer seg litt unna fremdeles.
Ser nesten ut som ho har stått litt for nært vannspruten med GH-pluss,(for dårlig utrørt), men da skulle den vel også ha vært borte for lenge siden?
har lest i artikkelen om sykdommer, men finner ikke noe som ligner egentlig.Utvendige parasitter?
Alle de andre fiskene ser også ut til å være i bra form.

Takknemlig for tips.

Glemte å skrive at den tidligere har hatt litt slimete avføring, men det har vært ganske bra den senere tiden. Får litt mere "grønt" i kosten, Tetra Phyll.
Bumper denne jeg.

Er sikkert lei av mine evige spørsmål om syke Platyer.

Skal aldri kjøpe Platyer igjen.
Kan det være fisketuberkulose?
Nå har Platydama sluttet og spise og blitt litt mere apatisk. Den hvite/grå "ringen" ho har ovenfor øyet er blitt mere markert.
Begynner å bekymre meg litt for om det kan være fisketuberkulose.
Hvis det hadde vært utvendige parasitter ville ho vel ha klødd seg? Det gjør ho ikke.
Men ser ingen sår, og finnene er helt fine. Ho har ingen rykkvis svømming eller balanseproblemer. Ho har heller ingen fargeforandringer ellers på kroppen.Ho er blitt tynnere, men ikke ekstremt så ho er blitt mager, er vel heller på grunn av at ho har sluttet å føde. (Det har ikke vært noen hanplaty der på en stund).
Har av og til hatt litt "silikonavføring", til tross for litt endring på vannverdier, mere grønnfôr i kosten og behandling med Dewormer.
Har også hatt to Platyer som døde tidligere, for ca.3 mnd. siden. De ble også apatiske og sluttet å spise. Disse hadde heller ingen sår, men er veldig usikker på om den ene hadde fått en mørkere flekk oppe ved ryggfinnen eller om den hadde vært der hele tiden.
Ingen av de andre fiskene har blitt syke eller dødd. Det ser nesten ut som det er noe som rammer bare Platyer, eller kan det være at de er mindre motstandsdyktige?

Takknemlig for synspunkter og råd.
Jeg syntes ikke dette høres ut som noe jeg kan diagnostisere helt ut fa infoen her... Desverre.

Jeg ville rett å slett issolert fisken, med tanke på at det kan være noe smittsomt.
Økte vannbytter, både under issolasjon, og i hovedkaret bør utføres.

Om det er tub, er fisken dødsdømt. De øvrige i karet kan lide samme skjebne, selv om tub-bakteriene er vanlig i akvarievann (i 9 av 10 kar kan man påviske tuberkulose, om en leiter).
Ikke introduser ny fisk i karet på i alle fall 2 måneder.
Tusen takk for svar.
Tenkte jeg bare skulle avlive fisken, da den bare ser ut til å spytte ut maten igjen.
Er det noen plass jeg eventuelt kunne sende den for å få undersøkt om det er tuberkulose, eller er det lite sannsynlig at det er det?
Da jeg har ca. 30 3,5 mnd. gamle Scalareyngel i et annet akvarium, som er født der og som gikk i samme vannet de 2 første ukene, hadde det vært litt viktig å få visst det. Jeg har siden de var 2 uker gamle, brukt helt adskilt utstyr.
Kan jeg trygt levere Scalareyngelen? Er kjemperedd for å spre en eventuell smitte.
Det finnes labaratorier som kan analysere fisk, men desverre har jeg ikke noen kontakter rundt omkring i de kretser.
Om jeg ikke tar helt feil, mener jeg at det enten er Dahl`s dyrerike, eller Jan Holt som i alle fall kan ta en mikroskopisk undersøkelse av fisk.
Dette kan i alle fall være med på å indikere om det er denne smitten eller ikke, selv om en bakteriedyrking er mest hensiktsmessig.

Ta kontakt med din lokale veterinær, de har sikkert oppdatert informasjon om hvem som kan gjøre slikt. Mulig at også mattilsynet kan hjelpe.

Når det gjelder scalarene dine, kan de selvsagt også være potensielle bærere av smitten, siden de med stor sikkerhet har sett utstyr\ hender som har vært i begge kar.

Så lenge det ikke er påvist smitte av den karakter vi her snakker om på platyen, vil jeg ikke anse de som større smittebomber enn de fisk du kjøper over disk.
Tusen takk for svar igjen.
Unntatt de to første ukene hvor de gikk i samme akvarievannet, har jeg brukt helt atskilt utstyr på de. Jeg har også utført grundig håndvask både før, mellom og etter at jeg har holdt på i de forskjellige karene samt at jeg alltid starter med karet hvor Scalareyngelen går. Likevel vet man jo alldri med 100% sikkerhet om det har skjedd en liten glipp en eller annen gang.

Når det gjelder Platyene( det er bare Platyer som blir syke og dør), så har det gått 3 mnd. siden de to første døde/ ble avlivet. Det virker derfor ikke som det er noen veldig aggressiv smittsom sykdom. Den siste Platyen virker også frisk ennå.

Kan jeg levere Scalareyngelen før det eventuelt foreligger prøvesvar fra den syke Platydama, eller burde jeg vente? Yngelen begynner nemlig å få det ganske trangt.
Jeg syntes det er vanskelig å si at du skal gjøre det ene eller det andre med yngelen Det er jo jeg som sitter der som den store stuten, om noe går til blokksberg (eller ennå varmere steder).
Selger du de, bør du i alle fall opplyse om at fiskene har en ørliten sjangs for å være bærere av denne bakterien.
Dette vil selvsagt skremme akvarievannet av mange.
Du kan da fortelle de at de med stor sannsynlighet allerede har fisk med samme bakterie, om det er tub.

Tub er en bakterie som kan gi både akutte, og kroniske symptomer. Den kan også være der uten å bryte ut i det hele tatt.
Inkubasjonstiden er opp mot 6 måneder (!), så om en fisk dauer av dette, er ikke de andre friskmeldt, i den grad en kan friskmelde fisk for denne bakteriegruppen, før etter minst 6 måneder.

Grunnen til at en noen ganger ser utbrudd av denne vanlige, men skremmende bakterien, er det fagfolk kaller "suboptimalt miljø". I ett akvarie, som er ett meget lukket system, vil mangel på vitaminer\ sporstoffer, stress, feil vannverdier, forurensing, +++++ i det uendelige, kunne bidra til ett suboptimalt miljø.
Det en hele tiden bør sørge for, er å gi fiskene sine ett så godt sted å leve som mulig, så har en størst sjangs for at de greier å motstå bakteriene selv.

Husk meget god håndhygiene om det er denne bakterien. Den kan smitte til åpne sår på armer\ hender.
Det er derfor man ikke får tak i antibiotika mot denne, uten meget gode kontakter, og ekstreme tilfeller der en snakker om mange tusen i tap om all fisk dauer.
Medisinen er forbeholdt humanmedisin, på grunn av faren for resistentutvikling.
Har pratet med veteriærinstituttet, og skal levere platyen der i morgen. Det vil ta ca. 14 dager før jeg får svar.
Håper selvfølgelig å få avkreftet mistanken om fisketuberkulose. Uansett er det bedre å vite, så man vet hvordan man skal forholde seg.

Takker deg nok en gang Frank Angell for alle gode råd.
Har med stor sannsynlighet fisketuberkulose i mine akvarier.
Har i dag ringt og pratet med en veterinær fra veterinærinstituttet som dessverre bekreftet mine mistanker om at jeg med stor sannsynlighet har fisketuberkulose i minst to av mine akvarier.( Sendte ivei platyhoa som har kura ei stund, og hadde fått en hvit/grå ring over ene øyet, samt ei kampfiskhoe fra et annet akvarie som også hadde kura ei stund, og hadde sterkt oppfliste finner).
Dette var ut ifra funn som ble gjort under mikroskop.Hvilken type bakterie det er snakk om får jeg først vite i neste uke.
Jeg får vel vente til jeg har fått det eksakte svaret derifra før jeg bestemmer meg hva jeg skal gjøre, både med de 5 mnd. gamle Scalareynglene og resten av fiskene.

Må nok dessverre si det tok mye av lysten til å holde på med denne hobbyen.
Har sittet og lest litt på nettet om fisketuberkulose nå, og oppdager at denne fæle sykdommen visst er langt vanligere enn jeg har trodd. Og det er skremmende lesning. Ikke bare pga fremtidsutsiktene for rammet fisk, men den kan bl.a. gi deformiteter i skjellettet og ryggraden. Kanskje det er dette så mange guppyer lider av? Ryggknekk ("spinal curvature") som oppstår hos guppy er jo stadig noe man leser om overalt!
Og merkelige utvekster eller det vi ofte tror er "svulster" på fiskene....

Ekkelt at noen av de bakterietypene som forårsaker FTB (bl.a. Mycobacterium marinum) kan i sjeldne tilfeller smitte mennesker også, selv om det er sjelden...*urk*
Ja, jeg har også lest litt om det, og det er ikke akkurat hyggelig lesing nei.
Jeg tror også at jeg ganske sikkert har hatt bakterien nesten fra jeg startet opp det første akvariet for snart et år siden. Med unntak av de første fiskene som sikkert døde av nitrittforgiftning, har platyene dødd en etter en, uten særlige spesifikke symptomer. De har bare blitt mer og mer apatiske,fått "finneklemming", og til sist sluttet å spise. Ingen har hatt sår, fargeforandring, rufsete finner eller rykkvis svømming. Kun på den siste patyhoa har jeg sett denne "hvite ringen".
I det første akvariet som jeg startet opp gikk to kampfiskhoer, den ene hadde veldig frynsete finner, og det var også henne de fant mest av "svineriet" på.

Jeg har likevel litt vanskelig for å tro at det er av den mest hissige typen fisketuberkulose,(vet ikke om de deler de opp i hissige og mindre hissige former jeg men).Det har ikke vært noe massedød av fisker. Mange av de fiskene som går der , har jeg hatt i 10 mnd. uten at de er blitt syke. Det er også kun Platyene og kampfiskene som er blitt syke og har dødd

Jeg tenker på alle gangene i vinter der jeg har stått med armene ned i akvariene og med vann langt over albuene, og selvfølgelig med hendene fulle av sprekker og blødende sår,( bruker å få det hver vinter).Alle sårene grodde helt fint uten noen infeksjoner.Kanskje jeg bare har hatt flaks ?

Det skal bli veldig interessant å få vite hvilken type det dreier seg om.
Fisketuberkulose
Panduro
I det første akvariet som jeg startet opp gikk to kampfiskhoer, den ene hadde veldig frynsete finner, og det var også henne de fant mest av "svineriet" på. Det skal bli veldig interessant å få vite hvilken type det dreier seg om.

Jeg leste faktisk nettopp at akkurat labyrintfisker (som kampfisk jo er) var en av de fisketypene som hadde lettest for å bli rammet av FTB.
Alle arter kan få det, men de var nevnt som spesielt tilbøyelige til å få denne fæle sykdommen, sammen med neontetra og diskus (!).

Hos ciklider kunne det gi alle symptomene som ellers nevnt overalt, men også svarte prikker eller flekker på kroppen.

Fæle greier!

Husk å orientere i denne tråden når du har fått svar om hvilken bakterie det dreide seg om!?
Fisketuberkulose.
Jeg har kun scalarer, ellers ingen andre ciklider, og de har jo svarte prikker fra før.De er ellers frisk og kjekk og legger stadig nye egg.

Når det gjelder smitte til mennesker, så har jeg kun hørt at det kan føre til hudinfeksjoner.Om noen har annen informasjon vil jeg gjerne "høre" den.

Ja, dere skal være de første til å å vite svaret når jeg får vite hvilken bakterie det dreier seg om.
En kan få hetta når en leser all info om fisketub, og ønske både kar og fisk dit pepper`n gror.

Realtiteten er rett å slett at du finner ett vesenlig større antall kar med tub i en eller annen mengde, enn motsatt. Enkelte påstår at ca 95% av karene er infisert.
Hvor mange av disse 95% er det alvorlig trøbbel med? Hvor mange akvarister hører en om som har blitt infisert med bakteriene i ett sår?

Av alle de karene medlemmene på AF har, har jeg registrert ett konstatert tilfelle ut over dette du sliter med, Panduro, der tub ble påvist.
Jeg har tilgode å høre om noen som sitter der med verkende sår, etter å ha jobbet i karene.
God håndhygiene, samt den vaksina vi fikk dytta i armen i 8. klasse, er det som skal til for å holde dette på avstand.

En bør også skille tub inn i flere båser.
Det finns kronisk tuberkulose, dette er noe fisk oftest dør med, ikke av.
Det fins akutt tuberkulose, der fisk dauer som fluer mot frontruta i 110 km\t.
Ved førstnevnte; ser en fisk som har kraftige tegn på langtkommet tub, avlives denne tvert. Slike tegn er ofte; redusert allmentilstand, S-form på ryggsølye (sett ovenfra), og åpne sår som ser uggne ut.
Ved sistnevnte; her anbefales destruksjon av fisk, røtter, planter og bunnlag\ filtermasse. Øvrig desinfiseres med dobbel runde Virkon-S eller lingende.

For min egen del;
Rent teoretisk er jeg 100% sikker på at det er tub i mine kar. Dette bryr jeg meg nada om.
Jeg sørger for så optimale forhold jeg er i stand til å gi, og håper på det beste.
Jeg kan bare ikke la denne bakterien vinne over meg

Ett siste argument;
Om dere får analysert vann fra 10 elver\ tjern\ innsjøer etc, vil det bli påvist bakterier i denne klassen (tub, dah..) i minst 8 av disse.
Det er slik jeg ser det derfor en helt naturlig bakterie, og ikke noe å gjemme seg i ett skap for
Du har helt rett, Frank. Det er lett å se spøkelser ved høylys dag når man leser om FTB...
Tusen takk for mange trøstende ord Frank Angell.
Må ærlig innrømme at jeg hadde en dårlig natt der jeg lå og spekulerte på hvordan jeg på snarest mulig måte skulle få akvariene ut av huset. Man blir jo nesten skrekkslagen bare man hører ordet tuberkulose.

Det var interessant å høre at jeg kanskje bare er "tilfelle" 2 som har fått konstatert FTB i akvariene mine av medlemmene på AF. Kanskje det ikke er veldig mange som har leverer inn sine syke/døde fisker heller og kanskje er det like greit?
Jeg tror neppe jeg hadde gjort det hadde et ikke vært den ørlille mistanken, samt de 30 Scalareyngelen som jeg skulle selge. Vet ikke helt hvordan det blir med disse no. Får vente til det endelige resultatet foreligger og ta en prat med kjøper. Er styggt redd for at jeg må avlive dem da jeg ikke har mulighet for å beholde dem stort lenger.....

Har iallefall bestemt meg for å fortsette å ha mine kjære fisker i det største akvariet. Noen nye fisker blir det sannsynligvis ikke, iallefall ikke på svært lenge.

Bare et spørsmål til slutt.
Det du nevnte ang. BCG-vaksinen;beskytter denne vaksinen virkelig mot denne typen tuberkulose også altså? Husets voksne er jo vaksinert men ikke junior på 8 år.
Panduro
Bare et spørsmål til slutt. Det du nevnte ang. BCG-vaksinen;beskytter denne vaksinen virkelig mot denne typen tuberkulose også altså? Husets voksne er jo vaksinert men ikke junior på 8 år.

Jeg kan selvsagt ikke si noe 100% sikkert, til det har jeg ikke nok innblikk i tuberkulose hos tobeinte.
Men; den vaksinen vi får, er bassert på en annen tuberkulosebakterie enn den som vanligvis rammer oss tobeinte. Slik jeg oppfatter literaturen rundt temaet, er tuberkulosebakteriene svært like, og har du motstandskraft mot en, har du motstandskraft mot mange.

Viste du f.eks at ca 8% av norges befolkning er tub-smittet?
På verdensbasis er over 25% av menneskene smittet av bakterien. Hvor mange av disse, både her til lands og resten av verden, som går udiagnostisert med en kronisk lett infeksjon, er umulig å si.

Jeg selv ville garantert snakket med fastlegen til sønnen din, og forhørt meg om han kan vaksineres. Bedre føre var, selv om sjangsen for at han kan bli syk, med ellers god helse, er forsvinnende liten.
Hjerlig takk for tipset. Skal prøve å få snakket med fastlegen hans etter helga.
Det er vel fremdeles snakk om at denne typen tuberkulose "bare" kan gi kraftige hudinfeksjoner, selv om de også selvfølgelig kan være ille nok?
Husets yngste er en meget utprøvende friskus som nok hadde kunnet finne på å bruke akvarievannet som gurglevann da han var yngre. (Han vet egentlig hvordan det meste smaker).Heldigvis er han no større og litt mere fornuftig? (tror jeg).
Prøvde å søke litt på nettet angående fisketuberkulose men fant egentlig ikke så mye om det, iallefall ikke på norsk.Engelsk er jeg ingen kløpper i desverre.

Har hørt litt om den vanlige tuberkulosen som mennesker får ja, og det er ganske skremmende lesing. Både det at den er så utbredt men også at den er ganske resistent mange steder. Vi får vel være glad for at vi bor her til lands, der den faktisk er "relativt" sjelden, iallefall ennå.

Hvordan går det med platyen som har hvit ring? Jeg tenkte på en soppsykdom som heter ringorm da du skrev om den... Men jeg er ikke sikker på om denne soppen kan gå på fisk. Skal prøve å google litt om dette....
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap