Mager Kampfisk

Jeg kom nettopp hjem etter å ha vært borte siden fredag, og ser at finnene på kampfisken min er helt tynnslitte. Det første bildet er tatt for 5-6 dager siden og det andre bildet er tatt nå nettopp. Jeg legger også merke til at fisken gjemmer seg for det meste på bunnen under et blad, og er oppe av og til bare for å snappe luft. Hva har skjedd? Har den blitt syk, eller var 3 dager uten mat for mye?
Re:
De klarer seg helt fint uten mat i 3 dager.

Kampfisken min har også perioder av og til der han er like giddeløs, og bare slenger rundt. Men kan ikke si om det er det din driver med.
Kan ikke se noe galt med finnene på siste bilde, men det er ikke lett når disse ikke er utspilte.

Kan heller ikke se vesentlig avmagring. At den nå er slapp, kan være ett tegn på sykdom, men hvilken av noen titals høyaktuelle kandidater er det ut i fra gitt informasjon umulig å si.
Nesten som å diagnostisere ett menneske etter 3 host i telefonen

Forsøk å gi den god mat (røde mygg er en favoritt), gi den ett ekstra vannbytte snarest, og mål vannverdiene. Følg også med på utviklingen i dagene fremover, endrer ting seg, eller du ser noe som kan være av betydning, kan all info være til hjelp med en eventuell diagnose.
Takk for svar, Frank og Kesol! Jeg skal prøve meg på et vannbytte, og kjøpe inn røde mygg! Leste her at det kan være en fordel å sette fisken i karantene og gi en saltbehandling. Noen som har erfaring med dette?
Du kan prøve, det skader neppe.

Har selv liten erfaring med kampfisk, og har derfor ikke fått prøvd ut hvor effektivt dette er. Svein er imidlertid en gammel ringrev på dette området, og vet garantert mer om emnet enn hva jeg gjør.
Tenkte jeg skulle gi en liten oppdatering av tilstanden til kampfisken min. Nå har jeg tilført 1 teskje salt pr. 4 l. vann hver 12. time tre ganger. Resultatet er at Rambo har blitt i mye bedre form.

Alt er tilbake til det normale: han svømmer rundt i hele karet, og gjemmer seg ikke lenger. Han spiser normalt igjen også!
Tilfeldig bekjentskap
© Drow_male, Wikimedia Commons
Reklame for plussmedlemskap