Reparere bunnglass?

Har et 80-liter med sprukket bunnglass stående. Koster alt for mye å få byttet denne hos glassmester, men går det kanskje an å legge silikon over hele bunnen eller noe sånt?
Inaktiv bruker
Er noen som legger silikon rundt sprekken, og legger en glassplate på der, for så å silikonere rundt den igjen. Men jeg ser for meg at dette går dårlig om sprekken er helt ut til en av kantene.. Jeg vet jo ikke hvordan det er på ditt kar så
Ja,
den går helt ut i kantene. Desverre.
Inaktiv bruker
Da må du vel kanskje bare bytte hele glasset.. Dette er som du sier dyrt desverre..
Men du kan jo selge karet til meg!
Lim en ny glassplate innvendig over hele bunnen med silikon,og lag en ny fuge rundt kanten på det nye glasset...
Der røpa du deg, Torjus!
Det du kan gjøre er å skaffe ei glassplate som er like tjukk som bunnglasset. Målene på plata bør være sånn at du har ca 3mm klaring hele veien rundt. Så må du passe på at karet og den sprukne bunnen er godt rengjordt med aceton. Og at det ikke er noen sandkorn eller glassskår igjen i karet. Så sprøyter du ut silicon på bunnen, og rundt kanten, og legger ned glassplaten og presser dette ned slik at det ligger jevnt og beint. Stryk bort det silikonet som evt. tyter opp.
Når den første limingen er herdet, så fuger du rundt kanten, slik du ser er gjort på et kar som er nytt. Stryk over med en våt finger etterpå. La hver liming herde i ca 2 døgn, så er du sikker

Vips, så har du et kar med dobbel bunn
Inaktiv bruker
Avslørte vel ingenting jeg ^^
Men det dere sier, med å legge en like stor glassplate som bunnen er på, det blir jo like dyrt som å skifte den knuste platen ut? Eller har jeg ikke skjønt det orntlig?
Jeg prøvde altså ikke lure kesol på noen måte med å la han selge det til meg.. Men om han ikke gadd/har råd til å reparere det så kunne jo jeg ta det, siden jeg har litt glass liggende!
Det var bare en spøk, dette at du avslørte deg
Hvis man skal få en glassmester til å bytte glasset, blir det jo dyrt. Men den teknikken jeg beskrev, så kan man klare dette selv. Glasset må jo kjøpes inn uansett, så gratis blir det jo ikke...
Re:
Takk for svar.

Aggi, hva mener du med 3mm klaring? Til kantene på innsiden? Sprekken går desverre over hele bunnglasset.

Torjus: Tja?
Inaktiv bruker
Du er vel interesert i maller? Jeg har jo en til salgs så..
Kesol
Takk for svar. ;) Aggi, hva mener du med 3mm klaring? Til kantene på innsiden? Sprekken går desverre over hele bunnglasset.


Ellers får du ikke bunnglasset nedi, og heller ikke fuget. Det skal jo være plass til silikonen også...
Forklarte jeg det forståelig nok nå?
Re:
Oi. Ja, nå forstår jeg.

Må tenke litt på det, Torjus. Om du slenger inn en av kampfiskene du ahr tenkt å drette opp, har vi en deal. (Du må nesten også forklare hvor jeg får tak i tre/røtter til plecoen...)
Inaktiv bruker
Jeg har en voksen hann, en voksen hunn og en voksen med fortsatt litt liten hunn.. Hva vil du ha?
Har du mulighet til å ta bilde å sende meg forresten?


Røtter får du forresten kjøpt på alle dyrebutikker
Tilfeldig bekjentskap
© carinoza
Reklame for plussmedlemskap