Kaliumnitrat

Måtte ut og kjøpe litt KNO3 i går da jeg selvsagt har klart å få et cyanoangrep i karet mitt. Det tok liksom over alt - glass, vann og spesielt javamosen av plantene var dekket av hvit/grå gøgge.

Har ikke funnet noe tall på hvordan jeg skal blande ut dette. Jeg tok en teskje og blandet ut med vann i en plastkopp. Tømte så halvparten av dette i. Karet står uten lys og med masse oksygen som blåses inn gjennom ei luftpumpe. Har jeg tatt alle grep for å drepe bakterien nå? Kan jeg ha litt mer kaliumnitrat oppi?
KNo3 er ikke ett giftstoff for å drepe alger, men ett næringsstoff plantene noen gang ikke får nok av, og da kommer algene.
I akvariet produseres jo No3 i for mange, alt for store mengder. Dette kan også gi algevekst.
Har du målt denne? Å bare dælje på med KNo3 uten å måle at denne ikke blir giftig høy for fiskenes del, høres risky ut...

Ut i fra det du sier her, og med normale kaffekopper, har du her tilført ca 60mg\L med No3. Dette er i overkant av hva som er å anbefale for både fisk og planters del. I tillegg kommer eventuell nitrat i karet fra før av, på toppen av det hele
Hvor??
Hvor kan eg kjøpe kno3/Saltpeter! ? Har letet lenge etter det no men har aldri funnet ut hvor eg kan kjøpe det? Siden eg bur på stord i hordaland hvor er nermest plassen da?

PS: Kår det an å kjøpe det på "KF" butikken??
sindre tufta tveit
Hvor kan eg kjøpe kno3/Saltpeter! ? Har letet lenge etter det no men har aldri funnet ut hvor eg kan kjøpe det? Siden eg bur på stord i hordaland hvor er nermest plassen da? PS: Kår det an å kjøpe det på "KF" butikken??

Det skal kunne skaffes i vanlig dagligvare. I nærheten av blackboy-produktene (krydder). Men om det svarer seg å kjøpe der, vet jeg ikke...
Apotek, nettbutikker med PMDD er vel de vanligste plassene en handler KNO3.

Det kan også være mulig å skaffe steder der f.eks lammerull er noe som produseres til en vis grad (kjøttbutikker\ delikatesser.)

PS: KF butikken er en datasjappe her Det er vel FK-butikken (felleskjøpet) du mener Jeg kan ikke minnes å ha sett ren KNo3 i FK sitt sortement.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap