Kjøling i akvariet..?

Eg har eit 72 liters akvarium med to slørhalar og to klovne pleco.
Desse skal egentleg møtast på eit temperaturintervall på ca 21-22 grader.

Men når det vårast og det blir varmare i veret blir det følgeleg og varmare i akvariumet, dette fører til at vatnet no ligg på 26 grader...

Kva kan eg gjere for å få dette ned på eit meir moderat nivå?
Eg har teke ut varmekolba, og tenkte på om det finnast noko ala "Kjølekolbe" som har den motsatte effekten, altså å kjøle ned vatnet.

Er det nokon som har tips om korleis eg kan få senka temperaturen i karet?

Takkar for alle svar.. (",)
Det finnes egne kjøleaggregater, som vanligst brukes til saltvannskar. Men du verden, disse koster flesk!!

Jeg vil rett å slett anbefale deg å koble ut koblen, og sørge for god gjennomlufting i armaturet. Lysene varmer godt, og kan man kjøle dette ned, hjelper det masse. Økt fordamping av vann, vil også kjøle noe.
Det går også ann å lage seg ett eller annet for denne oppgaven. Det finnes mange forskjellige ideer og teorier om hva som lages selv men selv har jeg ingen erfaring med sånne DIY "billigkjøl". Men i løpet av sommeren skal jeg se om jeg får til noe til et større saltvannskar og da deler jeg gjerne tegninger om hvordan det skal lages....gitt at det fungerer selvfølgelig :P
Skjør et hull i lokket og monter ei pc-vifte. Funker helt greit. Senker temperaturen ned til romtemperatur. Pass på at disse ikke er beregnet på fuktighet, og vil som regel ryke etter et år eller to. Derfor fest de med skruer, og ikke silicon. Koble den til en jussterbar batterieliminator. Jo høyere voltspenning, jo større kjøleeffekt. Maks 12 volt.
Hvis du har dekkglass på akvariet, så hjelper det å ta av dekkglasset slik at fordampingen øker. Det kan kjøle ned karet med et par grader iallefall.

Om sommeren står alle mine armaturer åpne, og jeg slår ikke på lyset før sent på ettermiddagen. Dette for å unngå at lyset varmer opp vannet enda mer enn den varme sommer-lufttemperaturen gjør.
Peltech
I siste nummer av det tyske akvarietidsskriftet "Aquaristik" (Nr.3/2007) er det en artikkel om et nytt kjølesystem for akvarier som produseres av det italienske firmaet Peltech: Ocean GEOtronic 150.

Det er bilder av en boks om plasseres sammen med et eksternt filter, slik at vannet passerer gjennom kjølesystemet på vei tilbake til akvariet. I følge testen er det veldig effektivt - og ønsket temperatur ble oppnådd i løpet av få timer. Testmodellen anbefales til akvarier mellom 100 og 150 liter og sammen med et filter som tar unna 300 l/t.

Men med den globale oppvarmingen og hetebølger om sommeren i Mellomeuropa kommer det nok flere slike produkter etterhvert...
Feskarn
Er det nokon som har tips om korleis eg kan få senka temperaturen i karet?


Det finnes ingen "kjølekolber" dessverre, bare varmekolber.
Det du kan gjøre i de varmeste sommermånedene, er å fryse ned masse isbiter Sleng oppi isbiter i akvariet, og la de flyte rundt og de kjøler sakte ned vannet til de smelter. Fyll på med mer etter behov.
Vannstanden vil ikke øke, ettersom sommervarmen gjør at det fordamper masse vann daglig likevel.

Man kan også fylle en brødpose f.eks. med noe vann, knyte igjen og legge i fryseren. Når den er frossen, kan man henge posen med isblokken over kanten på akvariet og feste med en klype, f.eks. i nærheten av utblåset til filteret.

Alle monner drar, og man må ta i bruk en del triks
Tenkte jeg skulle hente fram igjen denne tråden.
Jeg jar litt høye temperaturer pga varmen fra lysrørene, og i den forbindelsen har jeg selvfølgelig spurt o allvitende Google om råd.

Da snubla jeg plutselig over disse; er det noen som har erfaring med dette produktet eller lignende?

https://dyrenesverden.no/kjoler/14632-aqua-cooler-v-4011444109033.html
Lett å misforstå det som står om produktet. Det er rett og slett en vifte-enhet, som kan trekke varm luft ut av toppen. Den kan ikke kjøle et akvarium "ned til 4 C"...den kan senke temperaturen med opptil 4 grader. Men det kommer igjen an på akvariestørrelse, luft-temperatur og hvordan den monteres. Den kan selvsagt ikke kjøle ned akvariet til særlig under luftas temperatur. Til det må det virkelige kjøle-enheter til...som koster tusenvis av kroner..
Bare å legge en liten kloss mellom lokket og glasskanten (lage en liten sprekk) hjelper for å få ned temperaturen når det er varmt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap