Sky gabonreke..

Ser at det er vanlig at gabonrekene er sky av seg - selv oppdaget jeg plutslig at min ikke var død likevel, etter å ikke ha sett snurten av den i to mnd :P

Har flyttet den til ett annet kar i håp om at den skal føle seg tryggere og vise seg litt mer. Syns liksom litt av poenget er at jeg faktisk kan se de som bor oppi der iblant

Det jeg egentlig lurer på er vel om denne arten bør holdes mange sammen, slik som feks amanorekene som jeg ikke så annet enn skallene av før jeg økte antallet? Eller har ikke det betydning for denne arten? De er jo ganske dyre, så hvis den gir katta i om den har kompiser, så sparer jeg heller de pengene. Iallfall så lenge jeg ikke ser den en gang...:S

Den første uka etter at jeg kjøpte den, holdt den seg høyt i karet ved pumpa, før den forsvant og ble antatt død. Men nå når jeg fant den igjen, så hadde den flyttet inn i en kokosnøtt. I hvilket nivå i karet holder de seg "normalt" sett?

Og til sist, vil den/de trives sammen med vanlige viftereker?

Hilsen Malagi - i ferd med å få skikkelig rekedilla
Mine 2 største er ganske sky av seg,de også holdt seg høyt oppe ved pumpen i starten. Men nå har de flyttet inn i hula til elefantfisken under rota. De 2 mindre derimot er fra tid til annen ute og vandrer. Vifterekene ser de ut til å gå ganske bra med. Begge artene er etter det jeg observerer snille som lam og sender ikke engang stygge blikk til hverandre :p
Ok, så da hjelper det ikke at de er flere av sin egen art da.. Men det høres ut som om dine holder seg samlet. Kan jo tyde på at de trives med å være mer enn en iallefall. Får kjøpe en til som selskap til den en jeg har, og heller fylle på med litt viftereker ellers - de ser jeg iallefall

Tja,det virker som om skyheten er ganske individuell blant de men jeg kan ikke si noe for sikkert. Mine er ganske spredd rundt omkring i karet. Pumpa er et yndet sted da det er lettere å få tak i matpartikler der for dem. Men de står ofte opp etter rota eller planter også da det er en del strømninger der.

Merker også at ved litt dempet belysning så titter så og si alle frem og rensker over bunnen som et lite effektivt rengjøringsbyrå :P

Dempet belysning i mitt kar vil si at det rødlige lyset er på mens dagslyset er avslåttt.
Og vips!
Kjøpte èn hel viftereke i tillegg - og vips så flyttet de sammen på toppen av en plante... De er til og med ute og svømmer sammen. Snakker vi kjærlighet ved første blikk? :P
Iallefall virker den mye tryggere.

Skal koste på meg en gabonreke eller to til - er jo morsomt når de faktisk vises oppi der.

Hehe den var vel ensom da :p

Som regel bør de vel skjønne tegningen når de ser andre reker som krabber rundt uskadd og trygge,men så er jo ikke reker de skarpeste knivene i skuffen heller :p
Tilfeldig bekjentskap
© Kjartan Flatråker
Reklame for plussmedlemskap