Hva er javamose, og hvorfor?

Jeg har sett i plantebasen, men det som sto om javamose der var magert. Har peøvd å søke i forumet, men er mest folk som forteller at de har kjøpt/bestilt osv.

Vet det er en plante, men hvorfor er det sånn at "alle" vil ha javamose? Hva er den bra for? Jeg har et lite akvarie med noen Platy, en malle og om en uke kommer 4 kirsebær-reker. Bør jeg ha det i mitt?

Hvor får man tak i javamose, hva trenger den for å trives? Og hvor mye koster den sånn ca?

Det ble mange spørsmål, håper å få svar på i alle fall noen
Monica Steine
Vet det er en plante, men hvorfor er det sånn at "alle" vil ha javamose? Hva er den bra for?


er vel for det er en fin plante, og at det er et supert hjemmested for små beibier hehe...
Som du sier, - mange spørsmål, og jeg vet ikke om jeg kan svare på alle.
Javamose er en vakker mosetype som fester seg lett til steiner/røtter i akvariet. Den trenger ikke så mye egentlig, og min erfaring er at den er veldig lett å få til. Hvis den trimmes litt innimellom, så holder den seg fin og grønn.

Javamosen er et veldig fint gjemmested for yngel og småfisk, og den vil etterhvert også bli et tilholdssted for massevis av mikroorganismer som yngelen kan beite på. Det er også endel fisk som kan legge egg i mosen. Du nevner at du skal ha reker; De elsker å gå rundt og rote i javamosen, - iallefall de jeg hadde.

Det er ikke ofte jeg ser javamose i butikken, men det er sikkert mange her på forumet som sender deg en liten dott hvis du legger inn en annonse her.
Pris? Det varierer nok kraftig. Jeg kjøpte en ganske stor dott i en butikk for en femtilapp, men tror nok jeg var heldig (var nok til to akvarier, minst). Her inne vet jeg ikke hva folk tar for denne planten, men jeg kan ikke tenke meg at det er summer som svir spesielt lenge i lommeboka.

Vil du vite mer, så kan du google på "Taxiphyllum barbieri". Ser at Tropica omtaler Vesicularia dubyana for java moss, men jeg vet rett og slett ikke hva som er riktig navn eller hvordan dette henger sammen.

Håper dette var litt oppklarende iallefall.

Knut B.
Hvor mange planter?
Tusen takk for svar

Hvor mange planter kan man ha i et akvarium før det blir for mye?
Monica Steine
...Hvor mange planter kan man ha i et akvarium før det blir for mye?
Når det er så mye planter at fisken får sterkt redusert svømmeplass så er det for mye.

Dette avhenger av hvilke fiskearter du har, er det f.eks. stimfisk som liker å boltre seg i "åpne" vannmasser så vil ikke de trives så godt om det står en drøss med planter i veien Andre arter liker å stikke seg vekk mellom plantene og vil i et sterkt beplantet kar gjerne vise seg mer framme med frontglasset enn om det bare var noen få plantestengler i hjørnene.

Selv har jeg ganske varierende med planter i karene mine, alt fra kun javamose til meget tett beplantede kar.

Er også et poeng hva du selv synes er fint å se på. Liker du mye planter så ha mye planter og velg fisk som trives med det slik
Platy?
Hvordan er det med platy? Liker de åpne eller tett beplanta kar? Her er et bilde av karet... Ser det ut som et hyggelig kar for både Platy, Reker og yngel av begge slag?

Er det evt plass til noe mose her?
Er det forresten noen som ser hvilke planter jeg har? (jeg aner ikke hva de heter)
Monica Steine
Hvordan er det med platy? Liker de åpne eller tett beplanta kar? Her er et bilde av karet... Ser det ut som et hyggelig kar for både Platy, Reker og yngel av begge slag? Er det evt plass til noe mose her? Er det forresten noen som ser hvilke planter jeg har? (jeg aner ikke hva de heter)


Er en god stund siden dette er postet, hvordan går det?
I karet ditt tror jeg du har en slags cabomba art, uten å si noe sikkert, og det blir nokk ikke plass til mye mose der nei(;
Hvordan går det med rekene o.l.?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap