Noen som har peil på corner filter? Sånn som går på luft?

Inaktiv bruker
Urgh, var på dyrebutikken i dag og skulle ha meg et filter til yngelkaret, men gadd ikke når det billigste var 400 kr.. Så i ren desperasjon kjøpte jeg noe annet hun anbefalte, "marina corner filter" som gikk på oksygen, hun sa at det var godt det, greit til yngelkar.. Hun sa jeg skulle ha stein og vatt i, og det har jeg jo.. så jeg kjøpte den jeg.. hehe, og nå skjønner jeg virkelig ikke hvordan jeg skal sette den sammen.. og på pakken står det noe om poly filter wool, peat fibres, air stone, activated carbon.. ?? Jeg klikker.. verste var at hun hadde noe annet til 50 kr som det bare var å koble o2 slangen til.. huff og huff.. Jeg trenger hjelp!
Er det denne?
Hvis du er god på engelsk, så tror jeg linken viser til en fullstendig bruksanvisning. Ikke bruk kull uten at du skal rense vannet for medisin o.l.
Inaktiv bruker
Ja, det var noe slik.. men forstår det fortsatt ikke.. skjønner ikke hvordan det kan rense i det hele tatt.. vet heller ikke hva jeg skal ha oppi Irriterende å sløse penger på noe jeg ikke får til.. kunne like gjerne ha brukt 300 til og fått det ordentlige..
Si meg, solgte de deg ikke filtermateriale?
Jeg mener du skal kunne fylle et slikt filter med samme sorten filtermateriale som man har i andre filter. Altså blåsvamp, f.eks... Mange bruker filterwatt, men dette blir fort tett.

For å være helt ærlig, så er det ikke verdens beste filter du har kjøpt, heller... Du kan faktisk risikere at yngelen forviller seg inn i en slik boks, selv om det ikke er allverdens krefter ute og går...

Hva kostet det?

Det finnes mange gode løsninger på luftdrevne svampfilter på nettet. Her, for eksempel...

Hvis du ikke har fått med filtermaterialet til det filterhuset du har kjøpt, så vil jeg tro at du har rett til å levere det tilbake... Hvis du ikke vil ha det?

Beklager, så etterpå at du hadde skrevet at du har filtermateriale... Er litt svimete i dag... Da er det bare å fylle i watt eller blåfilter, hvis du er sikker på at det er et slikt filterhus du vil bruke...
Inaktiv bruker
Jeg sa jeg hadde filterwatt, ikke noe annet.. URGH, jeg betalte 119.. :P Begynner å få nok av dyrebutikker snart, er så mange som ikke vet hva de selger.. sier ikke alle, sikkert noen gode også, dumt jeg bare ikke har vært borti noen av de! Så du kan anbefale den filtertingen på den linken du gav meg nå? lurer på om jeg skal klage, hun sa jo den var bra til yngelkar osv.. :/
Flere som har erfaring med denne typen?
Kanskje flere har positiv/negativ erfaring med disse filtrene? Jeg kan desverre ikke bestemme dette for deg, men hvis du er usikker, så kan jo flere påvirke valget ditt?
Luftdrevne hjørnefiltere er kjempebra til yngelkar, rekekar og andre små oppsett.

Putt noen småstein i bunn for å få litt vekt. Resten kan du fylle opp med ønsket filtermateriale. Vanlig filtervatt fungerer greit, men jeg foretrekker terninger av filtermatte.

Inaktiv bruker
Håvard.. Forstår liksom litt om hvordan jeg tar i innholdet, men jeg skjønner ikke helt hvor den luftslangen skal monteres? Det er liksom en boks, med en plastplate oppi.. under denne plastplaten skal det ikke være noe(?), over plasplaten skal det først være litt stein, og så filterwatt/filtermateriale? Er det slik?
Et slikt filter var mye brukt "i gamle dager", vi hadde alltid sånne i akvariene våre da jeg var barn.
Du må altså ha en luftpumpe for å drive dette, og det går jeg ut fra at du har.

Cornerfilteret består av en boks, som fylles med ønsket filtermateriale.
Lokket på "boksen"har riller, som vannet trekkes nedigjennom. Det passerer gjennom filtermaterialet. Midt i dette rille-lokket, evt i hjørnet, burde det være en liten "tupp" eller et rør. Er det det? Der skal du tre på luftslangen.

Dersom du kun bruker filtervatt, vil ikke filteret ha noen biologisk filtereffekt, kun mekanisk (fjerner bare bøss og partikler, men ikke f.eks. nitritt).

Som nevnt av andre, kan det lønne seg å putte noen småstein i bunnen av corner-filterboksen, slik at den står støtt på bunnen og tynges litt ned. Steinene skal ligge oppå rillene i bunnen. Du skal ikke ta ut den risten i bunnen.

Når du har puttet oppi litt ballastvekt, fylles resten med det du måtte velge av filtermateriale. Du har bare filtervatt for øyeblikket, men jeg ville fyllt på blåsvamp-terninger (klipp til terninger av en større bit) senere. Da får du biologisk filtrering i tillegg. Øverst (oppå blåsvampterningene) kan du legge en bit hvit filtervatt.

Internettleksikonet Wikipedia inneholder det utroligste,
[URL=http://en.wikipedia.org/wiki/Filter_(aquarium)]inkl corner filter[/URL]
Her er et bilde av et slikt filter du har.
Ser du "tuppen" som stikker opp på toppen? Det er der luftslangen skal tres på. Luften som drives gjennom, trekker vann gjennom rillene i lokket på boksen, men det har ikke spesielt stor sugekraft så det skulle ikke være vanskelig for å yngel å svømme unna.

[External Image]

Astrid Elise Grov
Håvard.. Forstår liksom litt om hvordan jeg tar i innholdet, men jeg skjønner ikke helt hvor den luftslangen skal monteres? Det er liksom en boks, med en plastplate oppi.. under denne plastplaten skal det ikke være noe(?), over plasplaten skal det først være litt stein, og så filterwatt/filtermateriale? Er det slik?
Inaktiv bruker
[External Image]

Okei, tegnet litt på denne, det jeg ikke heeeelt forstår.. det er at denne luftslangen går under alt.. men lufta kommer jo rett opp igjen der den kommer fra? Er ingenting som tetter den utgangen den kommer fra? Skjønner ikke helt bruken=P Og mona.. mener du jeg skal ta stein under rille 2 som på tegningen? eller over? og så sånn blåfilter ? Elsker sånne dilldall ting, men hater når jeg ikke forstår funksjon og hvordan jeg skal bygge den, hehe.
Som jeg skrev ovenfor:
"Steinene skal ligge oppå rillene i bunnen. Du skal ikke ta ut den risten i bunnen. "
Den rillebunnen skal altså ikke tas ut. Du legger filtermaterialet ditt oppå denne.

Vet ikke om det er så stor vits å forklare hvordan dette fungerer, for jeg er ikke så god til å forklare sånt
Men i prinsippet kan du si at luftboblene som presses fra toppen og ned til bunnen av filteret, vil stige mot overflaten igjen. Og når de gjør det, så "trekker" de på en måte vann med seg i bevegelsen oppover. Skjønner? Vannet boblene trekker med seg, må jo tas et sted fra, og det er det eneste åpne stedet på corner-filteret; gjennom rillene i lokket.
Vann fra akvariet trekkes altså inn i og ned i filteret gjennom rillene i lokket, passerer gjennom filtermaterialet (som i sin tur fanger opp bøss og holder det igjen), trekkes videre ned i bunnen av boksen og stiger opp igjen via "stigerøret" som boblene fosser opp igjennom.

Vet ikke om dette var noen god forklaring.

Men som nevnt tidligere, ville jeg byttet ut filtervatten med noe som også gir biologisk filtrering, ellers vil du miste yngel av nitrittforgiftning.

Astrid Elise Grov
Okei, tegnet litt på denne, det jeg ikke heeeelt forstår.. det er at denne luftslangen går under alt.. men lufta kommer jo rett opp igjen der den kommer fra? Er ingenting som tetter den utgangen den kommer fra? Skjønner ikke helt bruken=P Og mona.. mener du jeg skal ta stein under rille 2 som på tegningen? eller over? og så sånn blåfilter ? Elsker sånne dilldall ting, men hater når jeg ikke forstår funksjon og hvordan jeg skal bygge den, hehe.
Inaktiv bruker
Yes, det skal jeg gjøre! Takk skal du ha mona =) Tror jeg allerede har mistet det.. hadde en høygravid kjempefin guppy.. også samme dagen jeg skulle ta henne i det nye "yngelkaret" hadde hun fått dem.. og jeg så ikke en eneste en, så var vel noen glupske tetraer der ja! Hun er fortsatt stor, men ikke like stor som hun var, er det mulighet for at det er noen igjen ? =P
kan hende ho bare har lagt noen av de, guppyer kan holde lenge...
Inaktiv bruker
Krysser fingrene for det! Jeg har lyst på yngel
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap