Sajica ciklide i dette karet?

Jeg har forelsket meg litt i Sajica, men har aldri hatt noen selv. Lurte på å ha et par i 225liter selskapsakvarie. Her har jeg ph 6.8, temp 26 grader, fin sand, masse beplantning og diverse huler. Dette er fisken som er i:

Dyr/fisk/planter i akvariet:
Fisk
6 stk Ancistrus Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
3 stk Kakadueciklide Apistogramma cacatuoides
13 stk Metallpansermalle Corydoras aeneus
4 stk Siamesisk algeeter Crossocheilus siamensis
20 stk Svart neontetra, Sort neontetra Hyphessobrycon herbertaxelrodi
Andre dyr
2 stk Gabonreke Atya gabonensis
4 stk Indisk kloreke Macrobrachium assamensis
7 stk Eplesnegle Pomacea bridgesii

Mye bunnfisk... Hehe. Kunne tenkt meg sajica. Eller scalare. Skulle jeg hatt scalare måtte jeg nok fått tak i et "lekspar", og det er ikke lett. Derfor har tankene falt mot Sajica. Eller har noen noe annet forslag til noen spennende fisk som ikke er bunnfisk.. Og ikke eter de andre. Har tenkt Heros Severus da de er pene, men det blir litt snau plass til dem og de er vel mer hissige?
Sajica
Jeg tror Sajica'n kan gå greit i ditt kar. De er veldig fine og kraftige i fasongen, men blir ikke mer enn ca 9 cm. Severus vil du få plassproblemer med.
Sajicane mine er veldig fredelige, men når de leker og passer unger vokter de teretoriet svært godt. De holder all annen fisk på litt avstand, men jeg har aldri sett at de har skadet noen. Dessuten "vet de" hvilke fisk som er farlige og ikke, og holder de farligste lengst vekk, mens maller og botia kan komme ganske nær.
De spiser ikke planter, hos meg i alle fall. Men de er flinge til å grave i bunnlaget, og da kan en del plante løsne og flyte opp. Det er litt artig når de innreder akvariet selv, og de liker seg godt i en liten blomsterpotte eller to.
Jeg har en del Sajicaer her i Kristiansand fra eget oppdrett, så er du interessert så kontakt meg.
hei
jeg ville ikkje hatt sajica sammen med fisken die siden du har tetra!
Mine Sajica har i lengre tid gått sammen med ganske små pristella , små keisertetetra, Sort tetra, Guppy og annet smått. Har ikke sett noen problemer mellom dem, og mitt oppdrettspar er full size.
ok
eg har hatt sajika eg o og dei drepte nesten alt
Ut fra mine erfaringer med sajica vil jeg si at dette kan gå kjempefint!

Det er tydelig at det er forskjell på temperementet fra fisk til fisk, men jeg har hatt sajica med stort hell i et nesten identisk oppsett som ditt. Hadde masse planter og skjulesteder, det er min erfaring at dette gjør de mildere til sinns.

Jeg har skrevet en del innlegg om sajica her på forumet tidligere, les disse så får du med deg en del av mine erfaringer.

Sajicaene er nydelige fisker som jeg absolutt kan anbefale!
Takk for innspill i denne tråden.

Ble sajica og heros sp.rotkeil på meg. Får se hvordan det går og blir det ikke bra skal jeg nok få tatt vare på alle sammen

De 4 flotte sajicane flyttet inn i går natt. De er fulle av liv og spiser akkurat nå avskallet artemia jeg tenkte å fore tetra'ene med. Men det var tydeligvis noe som falt i smak hos sajicane! De er helt rabiate. Tror jeg er forelsket hehe. Nå gjenstår det bare å se om de trivest og vokser opp (og blir par?) Er det noe annet for de foretrekker fremfor annet?
Tror bare de foretrekker variert kosthold, som "folk" flest. Hos meg har de fått: Røde, hvite, svarte mygg, grindalsorm og encytreer, artemie levende og decaps, ulikt tørrfor, oppvekstfor og rekepellets. Har ikke sett at de kreser noen av delene.
Lykke til med de små, Elin. Snakkes.
Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap