Ryggfeil på platy + spissede haler...

Jeg skulle flytte platyyngel fra ett kar til et annet, og fant ut at det var mest skånsomt og tidsbesparende å fange alle opp i et litermål enn å løpe frem og til bake mellom stue og kjøkken noen og førti ganger... Da det er første gang jeg ser dem skikkelig ovenfra, så oppdager jeg plutselig at den ene platyen har stivnet i en slags s-fasong. Hva kan dette være? Samme sak som med guppy? Parasitter? Eller hva? Ser også at et par av dem har fått spissede haler på tross av regelmessige vannbytter... :S

Kan gyro gi stiv ryggrad?
Glemte bildene
Jeg er litt distré for tiden...glemte bildene...
Kan det være innavl?

Kan ikke Guppy få spisse haler og bøyd rygg hvis det er innavl? Kan jo være det samme med Platy... :/
Auda... Ville tvert avlivet denne fisken.

Krokingen kan skyldes deffekt på ryggsøyla, enten som medfødt feil, eller som skade i form av at noen fant den vel fristende som prøvesnacks...
Men; denne formen for vridning av ryggsøylen kan også stamme fra bakteriell infeksjon. Det er da snakk om verste sort, siden det kun er tub som gir slike problemer.
"Bananbøyen" mange guppyer får, er ofte forårsaket av tarmparasitter, men dette ser helt annerledes ut.

Dette med finneklemming kan være stress, men det kan også dreie seg om parasitter som krever behandling med enten Prazi eller Fubenol.
Nei det er ikke innavl. Da ville nok også flere ha fått det... Spissing av hale er heller ikke medfødt...
Det er parasitter jeg har mistanke om... Moren fødte etter én flubenol-behandling. Nå er jeg ikke 100% sikker, men jeg har en mistanke om at yngelen trenger egen kur etter fødsel. Særlig hvis utbruddet kom tilbake blandt de voksne etter fødselen...
Jeg krysser fingrene for at det ikke er tub...
Yngelen som er krokete blir avlivet, og jeg har flubenol på vei i morgen...

Takk for tipsene
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap