Gullfisken har forspist seg!

Vi oppdaget igår at den ene av våre tre gullfisker som vi har hatt i flere år har blitt matet av yngstesønnen på tre år ;-(

Han tømte regelrett nesten hele matboksen med tørrfor kuler i akvariet...
Når vi lå merke til dette satte vi starks i gang med å tømme for vann og rense ut mat, men det ser ut til at da den ene er helt utslått...

Magen er helt oppblåst og han ligger bare og gulper etter luft i overflaten...

Er det noe vi kan gjøre, eller må vi bare sitte å se på at han lider ?
Vi har flyttet ham over i en ny bolle....

Takker for svar...
Desverre er det ikke stort annet å gjøre enn å sørge for at slikt ikke hender igjen.

Det kan se ut som fisken rett å slett her har fått en forstoppelse, på grunn av alt fôret. Normalt ville den ellers bare ha driti det ut igjen til nå.
Så det er ikke stort annet å gjøre enn å sørge for at fisken får det så bra som mulig, nå. Hvorvidt den berger livet, er vanskelig å si, syntes ikke bildet virker akkurat lovende.

Om dere har magnesiumsulfat i huset, kan dere forsøke dere med dette, men sjangsen for å løse opp i denne floka er forsvinnende liten, desverre
;( Dosser i så tilfelle en strøken teskje pr 9L vann.
Takk
Takk for svar...
Plomma overlevde dessverre ikke natten...
Eldstejenta (som eide Plomma) har nok lært nå å sette tilbake fiskematen opp i hyllen så ikke minsten får tak i det.. ;-(

Hun var veldig lei seg og ville levere den inn til butikken for å få en ny (hun er bare 6 1/2 )

Men vi hadde en verdig avskjed ved toalettskålen hvor vi sendte Plomma til "De evige fiskemarker "

Trist, men ikke uventet som du sikkert forsto av mitt forrige innlegg. Det er jo ekstra trist når det er såpass må barn som er eier av fisken.

Får bare håpe at hun finner seg en ny bestevenn
Hei
vist dette skulle skje igjen så kan du:
hjelpe gullfisken med og hlde på han og styre han gjennom vannet for og få rikelig med oksygen og så kan du ta munnen av og til og til overflaten sånn att han får tlitt oksygen derifra..

dette hjelper meget og kansje vist du hadde gjort dette lenge nok hadde han begynt og svømme etter en time eller 2.

dette skjedde med min oskar og han låg opp ner for min lille søster hadde mistet sirrisene oppi akvarie og han elsker sirriser (han er solgt no)
så han åt og åt..
når eg kom hjem måtte eg sirkle rundt med han i nesten 3 timer før han ble kvikkere,,,
og eg vart så glad den dagen...
når eg hadde han og folk kom på besøk hoppet han til angrep på dem og sto med brøkjeften og det i ruta...

hehe...
eg savner han..
men men hosom har han no kjenner eg meget godt og eg skal opp til ho i sommerferien for og jobbe =)
Hei
og eg glømte en ting te.. du kan sette på springen og ta fisken unner der for da får han riklig med oksygen...
og dette kvikker dem kjempemye opp

Hmm.. og hvordan får du samme temperatur og vannverdiene hvis du holder fisken under springen?
Synes dette siste var en særdeles dårlig idè.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap