Belysning i 70l akvarium.

Jeg har et akvarium med målene 60x30x40

Eneste belysningen i dette akvariet er en vanlig T-8 lyskolbe på 15watt, som er festet fast i armaturet som hørt til akvariet.

Hvor mye lys bør jeg ha i et så stort akvarie for optimal plantevekst?

Hvis jeg skal bygge ut, bør jeg bruke T-5 24w, eller T-8 15w?

Inaktiv bruker
T5 blir fort veldig dyrt, men det er vel det optimale for plantene.. Du kan kjøpe en slik. Men sjekk først om du har plass til et ekstra rør i armaturet ditt
Rent lengdemessig er det plass til 24W T5 over karet ditt. Disse rørene er 54,9cm lange, pluss koblinger. Det går altså på det berømmelige håret
Med ett slikt rør, som er så mye mer effektivt enn T8, vil du ha i overkant 0.5W pr L vann, etter gamle beregninger.
Dette resulterer at du bør tilsette skikkelig plantenæring, og Co2 for å trigge plante, men ikke algevekst.

Du kan helt sikkert også fjerne det eksisterende røret, så mye lys trenger du kun med spesielle planter

Når vi snakker om pris: godt over dobbelt så dyrt med T5, som å sette inn ett ekstra 15W rør i T8standaren. Går fort en 1000-lapp til bare elektronikk og rør...
Men er et 15watts lysrør nok for et 70l akvarium?

Hvor mange watt bør jeg ha per liter?

Har sett litt på disse produktene:

Arcadia Lysrør sett 15W

Arcadia Lysrør sett 24w

Arcadia Lysrør sett 2x24w

Her er helt klart T-8 det billigste alternativet slik som du sier..
Men er T-5 verdt de ekstra pengene?

Har ikke noe skikkelig CO2 anlegg, bruker et hjemmelagd etter oppskrift inne på denne siden.
Bruker to typer flytende plantegjødsel.
Elos planta 1. og 2..

ut ifra denne gjødselen og "Co2"en, hvor mye mer lys trenger jeg? Eller har jeg nok?
15W på 70L akvarie, eller 55L vann eller der om kring, utgjør beskjedne 0,27 W\L. Dobbel lysmengde gir naturlig nok dobbelt så mye lys (glup på mårrakvisten her )
Om du kjører 2x15W T8 eller 1x24W T5, spiller i forhold til rent lysutbytte relativt lite. Fordelen med 2 rør, er at man kan ha to ulike rør over karet, man kan stenge det ene om det blir for mye av det gode, og ryker ett rør, har man fremdeles noe lys til nytt er på plass.
Ulempen med 2 rør, er dobling av varmeutvikling, sett mot ett (T8). Sammenligner en varmen fra forkoblinger og rør med 2x15W med 1x24W, er sistnevnte svært mange prosenter lavere på varmeproduksjon.
Fordelen er jo også at ett rør tar plassen av ett rør, og plass er ikke alltid det som er best over ett kar...

Å kjøre med 2x24W over dette karet er greit nok det; om du pøser på med plantenæring og Co2, og har meget krevende planter. Husk at i ett slikt oppsett skal det lite slingring til før algene går deg på nervene!

Hva en trenger av lys, kommer helt ann på hvor kravstore plantene du har er. Massevis av planter, greier seg med det lyset du har.
Selvsagt vil de fleste trives med mer lys, men du trenger strengt tatt ikke dette, om du da ikke vil ha bedre plantevekst.

Siden det brukes DIY-co2 ville jeg selv hatt mere lys, for å unngå ubalanse i de tre faktorene plantene trenger for å leve (Co2, lys og næring).
Kjenner ikke til Elos sin plantenæring, selv kjører jeg PMDD, denne kan justeres akkurat til det enkelte kar, slik at man får det optimale når det gjelder næring til plantene.

Valget får helt og holdent være ditt Om du lurer på hva jeg hadde valgt; det lurer jeg også på akkurat nå
Hva med 2x18w overliggende armatur?

Hvis du har egenskapene til å bygge noe selv...
18w rør koster jo bare 24,90 på biltema, å 18w armatur får man kastet etter seg...
2x18 armatur som grunnlag, får du også kjøpt hos biltema, til ca 150,-
Blir ca 3-4 cm lengre enn karet.

Dette er vel en ide for de som, absolutt skal lage alt selv:0) (slik som meg)
Dessuten, blir det mye billigere i lengden, med rør til 25,- istedet for 100,-
Biltema rør med K verdi på 3000 og 4200 er vel kanskje ikke de best egnede for akvariebruk? Eller er jeg helt på jordet? Armaturene tåler vel heller ikke fuktighet.
Du har helt rett, Lucky1, armaturene tåler ikke fukt i det hele tatt. Ville derfor ikke brukt de, for å stjele kommentaren til TiE, og jeg så fikk det kastet etter meg Det går selvsagt ant å bruke dekkglass, men det er noe knot, syntes jeg.
Selvsagt kan man bytte ut rørholderne, men da er man fort oppe i samme pris som ferdig levert utstyr.

Når det gjelder biltemas rør, skal de føre rør i dagslysfarge, altså 6700K, ut fra det jeg har lest andre skrevet. Har ennå ikke vært i en eneste biltemabutikk i hele mitt liv, så jeg kan ikke si mer enn det
Men om det er 4200K, er dette for de fleste ett alt for varmt lys, og ikke det mest egna for plantene.
Biltema rørene jeg sikter til, er på 6500K(egnet for drivhus, står det)
Har disse rørene i 90 literen min, og har ikke noe problemer med alger.
Veksten er heller ikke noe å klage på;0)
Tror jeg har lest at Håvard S. A. også bruker disse rørene...

Det armaturet jeg driver å bygger til 54l. min, på 60cm,
Blir lik de åpne løsningen på det som står over 110l. til Sindre Dybvik.
2x18w armatur med dekkglasset i armaturet.
(skrev overliggende;p i forrige innlegg, det er vel alle armatur)
Mente vell åpent...
Info om biltema rør.
I denne artikkelen finner du PUR-effektivitetsverdien, til biltemas dagslysrør...
Og den mener jeg står til prisen:0)
PUR - effekten på 0,57 er beregnet fra 36w røret til Biltema. Det kan være himmelvid forskjell til ett rør med samme navn i annen styrke.

Har lenge ventet på at defblog skulle komme med den kalkisen for å regne ut PUR på hva som helst, men jeg går nå her enda og venter. Kan jo ikke purre på en fyr som gjør sånt for moro skyld heller da. :o)
Hvis du skal bruke T-8 så bør du nok opp i en watt pr liter for å ha nok lys til hvilken som helst plante hvor som helst i akvariet. 3x15w med reflektorer er fremdeles litt i minste laget på 54 literen min, særlig ut mot sidene. De klassiske 60x30x36 cm Amanokarene som en ser i bøkene hans har 4 stk 20w/18w rør i toppen. Hvis du unngår de mest lyskrevende så tipper jeg det går bra med bare to rør. Javamose javabregner og vallisneria vokser fint med det ene røret.
Kjetil L?
Kjetil L:Har du testet biltema rørene?
Nei. Har litt for ukurante wattstyrker. Men jeg har prøvet en del annet og synes jeg får mest lys fra de med kelvin som er fra 6500 til 10000k. Har ikke merket noen forskjell i algevekst mellom diverse t-8 rør fra 4000 til 10000k, og synes egentlig det skiller mest på utseende.
Ok.
Har nå kun 3x18 biltema rørene på i dette(90l) karet, å her vokser riccia'n, på bunnen.
Her(40l) har jeg to 11w kompakt rør, og her må riccia'n, ca 10cm opp fra bunnen for å få nokk lys.

MÅ bare si det igjen, sinnsykt fete kar du har(regner med det ligger noen timer bak de:0)
(stemmer det at det er 38w i 240l. din?)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap