Pumpe til to akvarier?

Jeg synes ikke de innvendige filterpumpene mine gjør en god nok jobb, så jeg tenkte å gå til innkjøp av noen kraftigere, utvendige pumper.

Jeg lurer på om det finnes noen utvendige pumper det går ann å koble til flere akvarier(i mitt tilfelle 2 stk) eller er dette standard på alle? er ganske blank på dette her
Jeg bruker en pumpe i to kar.
Men da renner vannet fra det ene karret til det andre.
Dette funger greit men de må stå veldig nære verandre.
Men det var vel ikke denne løsningen du tenkte på.
Nei, dette fins ikke så vidt meg bekjent. Du kan selvsagt forsøke deg med å bruke en T-kobling midt på slangene, men det er da en overhengende fare for at en eller annen gang vil det ene karet tømmes mer enn det fylles. Du forstår sikkert hva som skjer i det andre da
I utgangspunktet var det ikke det jeg tenkte på, men hvis det fungerer, hvorfor ikke? mine kar står ca 40 cm unna hverandre.

Kan du forklare hvordan dette systemet fungerer?
Tror nokk et system som er å stole på koster like mye som to filter.
Du kunne alltids ha tatt vann fra det ene å filtrert det til det andre, men vannet(riktig mengde) skal tilbake...
Da måtte du kjøpt en pumpe med nivå regulator, som det går å stole på...
Å dette koster penger...

Ok. Jeg hadde sett for meg noe sånn som en pumpe med to ut og innganger. Virker som det er like bra å investere i 2 stk pumper
Dette kan løses på mange måter....
...her beskriver to...

1. Bruk av sump
Det ene akvariet plassere høyere enn det andre. I det øvre akvariet plasseres et overløp, som sørger for at når vannnivået når et vist nivå renner overskuddsvannet, og bare overskuddsvannet, ned i karret under. I det nedre karret plassere man pumpe innsuget, utløpet er i det øvre.

Ikke lett å forklare, og jeg har ikke noe tegneprogram foran meg nå, men søk på sump og overløp, så vil du sikkert finne noen mer detaljerte beskrivelser av hvordan dette fungerer.

Gjort på riktig måte er denne måten idiotsikker (?)

"Alle" (?!) saltvannsakvarister bruker denne metoden.


2. Sammenknyttede kar.
Denne metoden er avhengig av at væskespeilet/vannflatene på de to karene er på samme nivå.

Lag en overgang mellom de to karrene.

Innsuget til pumpa plasseres i det ene karret, uløpet i det andre.
Man pumper derfor til ett kar, vannet renner gjennom overgangen til det andre, hvor pumpeinnløpet er.

Hvis overgangen slutter å virke slik at vannet ikke lenger renner mellom de to karrene vil man pumpe vann fra det ene karret til det andre med den følge at ett av akvariene får dobbelt så mye vann som det er plass til i det.

Hvis du ikke er 110 % sikker på at du kan konstruere en idiotsikker overgang, kjøp 2 pumper!







Eksempel på kunstferdig overgang:
http://knuttz.net/hosted_pages/Home-Aquarium-20061031



Jeg er ikke parkettlegger på jakt etter flere jobber....


Det enkleste er nok to pumper......





Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap