sebra ciklider
Postet 21.05.07 kl 20:29
Vil tro karet er for lite
Nå er jeg ingen ekspert på hverken Golden eller Sebraciklide. Men på generelt grunnlag vil jeg si at det blir for liten plass til to arter såpass store ciklider i en 120 l.
Men alt kan selvsagt gå, forutsetningen er i så fall at du innreder med svært mange gjemmesteder for fisken.
Personlig ville jeg ikke tatt sjansen, men det betyr ikke at det er umulig.
Men alt kan selvsagt gå, forutsetningen er i så fall at du innreder med svært mange gjemmesteder for fisken.
Personlig ville jeg ikke tatt sjansen, men det betyr ikke at det er umulig.
Postet 21.05.07 kl 23:46
Dingekan mine to sebraer spise meitemark? jeg mener.... kan jeg bare labbe ut i hagen og grave opp noe digg til dem? hadde vært genialt
Det kan du gjerne gjøre De fleste fisk elsker meitemark, men det kan lønne seg å skylle av den litt i vann først (så ikke den er full av jord). For at meitemarken skal bli en passe munnfull pr fisk, kapp den i flere deler.
Dingegår disse sasmmen med andre ciklider? f. eks golden? evt andre fisker også? har et kar på 120 ltr.
Nei, Golden skal ha helt andre vannverdier og kommer opprinnelig fra et helt annet kontinent i naturen enn sebraciklider. (Golden: Afrika og Sebraciklider: Mellom-Amerika)
Sebraene vil dessuten nådeløst jage og mobbe andre fisk når de har egg og yngel å passe for da blir de veldig aggressive. Og med sebraciklider blir det egg og yngel, garantert. De yngler alltid. I en 120 liter er det for liten plass til noe særlig annet, ettersom karet er så lite at de andre fiskene ikke kommer seg langt nok unna. Jeg ville ihvertfall ikke tatt sjansen... Det ender med stress og mulig sykdom for de stressede fiskene, i verste fall dødsfall.
Fisk som lever under konstant stress og redsel for andre fisk i karet, vil før eller siden bli syke av det. Stress dreper flere fisk enn noe annet!
Dingehvor mye fisk kan man ha der?
Det kommer helt an på fiskeartene. Sebraciklider blir såpass store og er så territoriale at de bør ha karet omtrent for seg selv. Et par ciklider på 15 cm hver tar hele den plassen alene, og det blir faktisk litt lite for dem.
Postet 22.05.07 kl 07:50
Endret: 22.05.07 kl 07:55
Postet 22.05.07 kl 08:49
Postet 22.05.07 kl 16:33
Postet 25.05.07 kl 18:44