Scalarene har lagt egg, bør jeg ta foreldrene ut?

Jeg hadde 8 scalarer i et 350 liters akvarie. Nå som jeg oppdaget egg tok jeg ut de 6 som ikke er foreldre. Jeg har lest at noen foreldre spiser egen yngel. Trenger yngelen foreldrene? eller er jeg sikrest dersom jeg tømmer karet helt for fisk og bare lar eggene klekke og yngelen få karet for seg selv?
Du kan ta foreldrene ut, og oppfostre yngelen selv, men jeg vil ikke anbefale dette, men en gang.

Det er en stor sannsynlighet for at foreldrene vil spise yngelen selv den første gangen, men dette lærer de av, og blir flinkere (de fleste)for hver gang de legger egg.
Om eggene blir borte, vil foreldrene legge nye etter ca 10-14 dager.

Det er mye arbeid med å ta vare på egg og yngel, og dette er det mye enklere og bedre at foreldrene tar seg av.

Foreldrene vil rense eggene, vifte oksygenrikt vann over de, flytte eggene om det skulle være noe galt der de har lagt de, og de vil holde yngelstimen samlet. Alt dette er det utrolig spennende å følge med på at foreldrene gjør.

Jeg vil anbefale deg å la foreldrene få øve seg noen ganger, inntil de greier det selv.
Det er viktig at du har egnet for til yngelen når de blir frittsvømende.
egnet for til yngelen
Takk for svar.
Hvilken type for anbefaler du til yngelen når de blir frittsvømmende?
hvilke andre forholdsregler bør jeg ta når yngelen svømmer fritt
Som sagt går nå de to foreldrene alene i 350 liters karet og venter på at eggene skal klekke. Jeg har en forholdsvis stor pumpe (eheim) med tre høyder med filter og god strøm i vannet. Blir yngelen sugd inn i den? Bør jeg slå den av? Noen andre tips til hvordan jeg best bør legge til rette for de søte små? har 28 grader i karet nå.
Plussmedlem
Det beste er å la foreldrene passe de små selv. Hvis det ikke går bra første gangen, så går det sikkert bedre neste gang. Har de først lekt en gang, så leker de helt sikkert igjen
Hadde sikkert gått bra med et par voksne scalarer i tillegg til foreldreparet i 350 ltr. De er flinke til å passe på ungene sine.
Jeg har oppfostret mine scalareunger kun med tørrfor og typen TetraMinBaby. Blir derfor galt å si at scalareunger kun spiser levendefor og ikke tar tørrfor.
De største "gutta" som jeg har beholdt er nå ca. 15 cm, hunnene noe mindre.
Sigve Sandvik
Som sagt går nå de to foreldrene alene i 350 liters karet og venter på at eggene skal klekke. Jeg har en forholdsvis stor pumpe (eheim) med tre høyder med filter og god strøm i vannet. Blir yngelen sugd inn i den? Bør jeg slå den av? Noen andre tips til hvordan jeg best bør legge til rette for de søte små? har 28 grader i karet nå.


Ikke slå av pumpa nei!

Det du kan gjøre er å dra en nylonstrømpe over innsugene.
Sigve Sandvik
Som sagt går nå de to foreldrene alene i 350 liters karet og venter på at eggene skal klekke. Jeg har en forholdsvis stor pumpe (eheim) med tre høyder med filter og god strøm i vannet. Blir yngelen sugd inn i den? Bør jeg slå den av? Noen andre tips til hvordan jeg best bør legge til rette for de søte små? har 28 grader i karet nå.


Scalareyngel som nettopp tar sin første svømmetur og i sine første levedager, er utrolig klønete og vimsete svømmere. Den filterpumpen du har, er Eheims "kraftpakke" og er altfor sterk sirkulasjon for scalarer. Også for voksne. Men de små kommer til å suse veggimellom, og den suger nok opp noen yngel....

Du kan ikke slå den av med mindre du har annen filtrering (ferdig innkjørt!) å tilby.
Når klekkes eggene?
Vet noen hvor mange dager det tar fra eggene er lagt og til de klekkes?
Plussmedlem
Tror det tok 3 - 4 dager hos oss.
Det tar ca 2-4 dager til de klekker, og så ca 3 dager som wigglers.

Utviklingen til både egg og wigglers går fortere om temperaturen er høy.
egga har klekket
Dette gikk jo raskere enn jeg hadde trodd. Nå holder mora på å flytte yngelen fra veggen i den ene enden av karet og over til et blad i den andre enden. Har tatt ut den store pumpa og satt i en liten. Når bør jeg begynne å fore yngelen? Det ser ut som om de har en plommesekk med næring. Nå ser de ut som et lite egg med en viftende hale. Veldig klønete som ble nevnt her.... foreldrene plukker opp de som faller ned fra bladet og spytter dem på igjen. Som regel med det resultatet at mange flere faller av....
utro scalarer
Forøvrig vil jeg nevne at jeg kjøpte et lekspar med scalare på storauksjon i Bergen. Men hannen i paret ble utkonkurert av en annen hann som overtok hua... hannen ble et mobbeoffer og ble trakasert av alle scalerene jeg hadde i karet (tot 8 stk) Så den har fått et nytt hjem i et selskapskar.
Egg med viftende hale, er det vi kaller wigglers. De henger der noen dager, og foreldrene kan finne på å flytte de flere ganger i denne perioden.

Du trenger ikke gi yngelen noe for før de løsner fra bladet og blir frittsvømmende.

Skalarer er ikke noe særlig trofaste nei, hanner kan finne på å legge egg med flere hunner om det er flere i karet.
hvor mange yngel er vanlig?
jeg har prøvd å telle antall wigglere og anslår til mellom 250 og 300. Hvor mange bør jeg forvente at vokser opp dersom forholdene er bra? Hvor store kull er vanlige?
Det varierer veldig. Av og til legger de mange egg, og av og til få.

Hvor mange som vokser opp, kommer ann på hva slags mat du gir. Med god foring kan det bli 100-200 yngel som overlever den kritiske fasen.

Det har litt med hvor dyktige foreldrene er også. Jeg har et kull på ca 60 her hos meg nå, som snart er klare for levering. Disse er oppfostret på microorm.
Nyklekket artemia er bedre, men nå om våren har jeg så mye å gjøre, at jeg satset på enkelhet denne gangen.
Sigve Sandvik
Vet noen hvor mange dager det tar fra eggene er lagt og til de klekkes?


det skal ta mellom tre- fem dager...
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap