CO2 anlegg

http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=175&produktid=1440&Navn=09.%20CO2-utstyr&HKatID=3

Se linken.

Er det bare å feste den i akvariet? Trenger man noe annet utstyr? Måleutstyr, eller ser man abre på fiskens pesing?
Produktbeskrivelse hos Webzoo
Carbonatoren fungerer på følgende prinsipp. En liten membran slipper ut en konstant og stabil mengde sitronsyre fra en liten plastsylinder. Sitronsyren drypper ned i en karbonløsning. Resultatet av den kjemiske reaksjonen som følger er rent karbondioksid og ufarlig sitrusblanding. CO2 en vil samles opp under dykkeklokka på carbonatoren og blir derifra diffusert inn i vannet. Der er det lett tilgjengelig for plantene. På grunn av carbonatorens smarte design og sammensetning er det bare rent CO2 som slipper ut inn i akvarievannet. Den resterende blandingen i carbonatoren er helt ufarlig og kan helles i vasken etter bruk.


Når det gjelder bruk av CO2 i akvarier er det skrevet mye om dette her på AF og jeg foreslår at du førrst søker og leser og kun spør om det du ikke helt får taket på.
Tolker annonsen slik at den slipper ut litt hele døgnet.

Lysrør sett 18 watt IP 67
Arcadia Freshwater 18 W
Søchting Carbonator CO2 System
Søchting Carbonator CO2 Refill
Ferreal / Spureal 250 ML
Floreal / Jod 250 ml.

Bestiller jeg...

Noen formening om hvor lenge slike flasker gjødsel varer?
Har hørt litt ymse om den saken der, bla et tilfelle hvor den tippet over til siden, det gjorde fiskene også. Hvor pent den tar seg ut i et evt plantekar er jo en annen sak. Uansett når det gjelder tilsetning av CO2, må du prøve å holde kontroll på ph verdiene dine. Hvor mye CO2 denne tilføyer vet jeg ikke, uansett ph og kh må du følge med på.

Personlig ville jeg vel valgt en dunk med sats, om du vil gjøre det rimeligst mulig.
...ok. Så det er billigere med hjemmelaget?

Noen som kan henvise til en tråd der dette blir forklart? Finner så forferdelig mye rart når jeg søker...
Nevermind. Leste på Bengts side.

Så enkelt??
Hm. Takk.
Om du tar deg en tur innom hjemmesidene til Bjarne eller GeirK, har begge fasiten på hvordan du gjør dette.

Hør på Bengt!

Søchting Carbonator CO2 System er et leketøy som du kun vil irritere deg på over tid. Har du ikke mulighet til å investere i et skikkelig innlegg er DIY tingen.
..leste på Geir sin side. Sorry.

Diy virket veldig enkelt og greit (og billig). Hvor får man kjøpt dunker og slanger?
slanger får du kjøpt på zoo-butikk. jeg brukte en 1,5l flaske. Ellers er jo jernia et fint sted, eller kjøp deg en Imsdalskagge...
Da har jeg jo rent akvarievann i disse vårsmeltingstider... Imsdal it is.
Jeg startet med Colaflaske da jeg begynte med co2

Tips:Veldig viktig at du lager deg til med tilbakeslagsventil, ikke fyller flaska for full, og at flaska står slik at den ikke kan velte, og ikke for varmt de første par dagene etter satsen er laget.

Surt å få gjærsats i karet.


Nå har jeg handla et halvt HB-anlegg og silikon! Mangler egentlig bare et glass.
Kjøpte en stor dunk, så den skal nok verken bli for full (ordspill, lol) eller velte.

Hvordan lager man en tilbakeslagsventil da? Og hva er det, sånn i farta? :P

Finnes det en måte å slå av/stenge et slik anlegg om natta? Hvordan justerer jeg det?
Og forresten, denne luftesteinen man har på den enden som går i karet.... Vanlig blå stygg luftestein fra butikk?
Trur det er ganske vanskeli å lage en tilbakeslagsventil...?
Billige er de også, på webzoo
Eneste jeg kommer på som kan funke og finnes i hustand er noe fra mekanismen i en sprayflaske... Er en ball og en fjer inne der, ballen blir presset av fjera og tetter ene siden i en sylinder.

Fungerer likedan på luft...
Da trenger jeg jo bare å bestille en tilbakeslagsventil og en luftestein, da.

Takk for hjelpen, alle!
Når du først er i gang...
Tror jeg det er like greit å skaffe noe annet, en luftestein til å oppløse Co2'en i vannet.
Har selv prøvd luftestein, og kan vel si at jeg merket lite til Co2'en, før jeg skaffet noe annet.

Det som skjer med en lustestein, er at boblene blir så store at de bare fyker opp i overflaten.
Blopp, så var den Co2'en borte;0)
Med en glass diffusor, blir boblene mye mindre, og "siver" opp mot overflaten.

I større kar 200+, ville jeg gått for en "aktiv" diffusor.
Der du bruker en power head til å blåse vann ned igjennom et rør,
som Co2'en slippes ut i bunnen av.
Da vil Co2'en bli "oppløst" i vannet og presset ut i en åpning i bunnen av røret.

Begge løsningene er å få kjøpt på Ebay(AquaMagic), for en relativt billig penge...
Det finnes endel tråder der akkurat dette temaet har vert diskutert før.

Her er noen
Hva med en hjemmelaget klokke? Fra bunden på en flaske? Er det bra? Hvor skal man plasere denne?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap