Hull i gjellelokket
Skal til å skifte vann på tanken da jeg oppdaget et hull med diameter på ca 0,4cm på det ene gjelelokket til scalaren min. Kan se inn i fisken! den ser helt frisk ut ellers.
Er det en sykdom eller er det noen fisker som spiser på den? Har to andre scalarer og de er helt fine. Kan det være praktbotiaen som har tatt en jafs? (vet de ikke skal holdes alene, og at de kan bli pøblete nåe de blir store)
Viktigst av alt: Hva skal jeg gjøre??
Er det en sykdom eller er det noen fisker som spiser på den? Har to andre scalarer og de er helt fine. Kan det være praktbotiaen som har tatt en jafs? (vet de ikke skal holdes alene, og at de kan bli pøblete nåe de blir store)
Viktigst av alt: Hva skal jeg gjøre??
Postet 31.05.07 kl 14:49
Postet 31.05.07 kl 23:54
Postet 01.06.07 kl 16:14
Ser nå på grun av bildet at det stod 0,4 cm og ikke 0,4 mm. Det så adskillig værre ut enn det bildet som jeg hadde dannet meg ut fra mm.
Ikke godt å si hva som kan ha fororsaket dette. Du får følge godt med og se om det forverrer seg. Ha et karantenekar klart slik at du er i stand til å medisinere stakkaren hvis det blir nødvendig.
Postet 01.06.07 kl 16:22
Likte ikke dette såret...
Jeg ser heller ikke helt hva som skal være årsaken. Det er lite trolig at det er noen som har greid å bite seg gjennom skinn og bein på denne måten, og det skal være stygge bakterier på ferde om det er slike som har perforert lokket.
Jeg kan ikke anbefale annet enn;
Hyppige vannbytter, hyppig observasjon, evt tilsetting av vitaminer, generelt så god pleie som mulig
Jeg ser heller ikke helt hva som skal være årsaken. Det er lite trolig at det er noen som har greid å bite seg gjennom skinn og bein på denne måten, og det skal være stygge bakterier på ferde om det er slike som har perforert lokket.
Jeg kan ikke anbefale annet enn;
Hyppige vannbytter, hyppig observasjon, evt tilsetting av vitaminer, generelt så god pleie som mulig
Postet 02.06.07 kl 12:34
går fortsatt bra
Virker ikke som om fiske er så brydd av såret. Spiser masse og oppfører seg akkura som før.
Skal passe godt på og informere om eventuelle forbedringer eller forrverrringer
Takk for all hjelp
Skal passe godt på og informere om eventuelle forbedringer eller forrverrringer
Takk for all hjelp
Postet 04.06.07 kl 18:46
Muligens en parasitt?
Har sittet å studert såret, og jeg lurer kanskje på om det kan værer enslags parasitt? Ser nesten ut som det kan være små mark...
Noe man kan gjøre med det? ser ut som såret har blitt større også
Noe man kan gjøre med det? ser ut som såret har blitt større også
Postet 07.06.07 kl 17:23
Jeg kjenner ikke til parasitter som "jobber" på denne måten, men det betyr ikke at de ikke fins.
Det som kan ha vært tilfellet, er at en parasitt har sørget for hullet, og bakterier jobber videre med dette. Hvilken av begge typer dritt som kan være kandidat, er jeg også usikker på.
Du sier at du ser "mark"; er dette innenfor sårkanten, eller i selve såret?
Ser du noen av de klassiske symptomene på gjellemark?
Det som kan ha vært tilfellet, er at en parasitt har sørget for hullet, og bakterier jobber videre med dette. Hvilken av begge typer dritt som kan være kandidat, er jeg også usikker på.
Du sier at du ser "mark"; er dette innenfor sårkanten, eller i selve såret?
Ser du noen av de klassiske symptomene på gjellemark?
Postet 07.06.07 kl 18:10
symtomer
Leste litt om gjellemarksymtomer. Fisken ser ikke andpusten ut eller syk ut i det heletatt. De "parasittene" jeg ser er inne i såret, i selve gjellen. Det ser ut som bittesmå gulbrune avlange flekker.
Har også sett noen forandringer ved gjellen til en av de andre scalarene, det ene gjellelokket er mindre enn det andre og jeg kan se mer av det røde. Ser ikke ut som det er en sårkant.
Heller ikke den viser noen klassiske gjellemarksymtomer.
Mystisk.....
Har også sett noen forandringer ved gjellen til en av de andre scalarene, det ene gjellelokket er mindre enn det andre og jeg kan se mer av det røde. Ser ikke ut som det er en sårkant.
Heller ikke den viser noen klassiske gjellemarksymtomer.
Mystisk.....
Postet 08.06.07 kl 01:03
Postet 08.06.07 kl 06:58
Mulig naturlig..
Det kan være naturlige fargeforandringer i gjellene jeg ser.Men de flekkene har endret sørrelse og mengde på noen dager. Liker ikke at hullet blir større da men.
Veldig irriterende å ikke ha noen "diagnose". Bare sitte å se på at det blir verre
Veldig irriterende å ikke ha noen "diagnose". Bare sitte å se på at det blir verre
Postet 08.06.07 kl 11:31
dette har skjedd hos meg også, jeg måtte avlive scalaren til slutt.
hunnen i ett leksparr jeg hadde begynte å få ett slikt hull, hullet ble bare større.
jeg prøvde å behandle med baktriell medisin, men det hjalp ikke.
jeg prøvde også å behandle med esha hexamita uten resultat.
jeg avlivde begge to, selv om hannen så frisk ut. de gikk i ett lekskarr for seg selv.. og jeg var redd dette kunne være smittsomt.
på denne scalaren med hull i gjellelokket var hele gjellen blottlagt på slutten.
hunnen i ett leksparr jeg hadde begynte å få ett slikt hull, hullet ble bare større.
jeg prøvde å behandle med baktriell medisin, men det hjalp ikke.
jeg prøvde også å behandle med esha hexamita uten resultat.
jeg avlivde begge to, selv om hannen så frisk ut. de gikk i ett lekskarr for seg selv.. og jeg var redd dette kunne være smittsomt.
på denne scalaren med hull i gjellelokket var hele gjellen blottlagt på slutten.
Postet 08.06.07 kl 13:23
huff og huff
Det var dette jeg var redd for, hatt scalaren i ca 7 år.
Det no sikkelig dritt...
Avliver ikke ennå, gir ikke opp håpet før jeg ser at avliving er helt siste løsning.
Det no sikkelig dritt...
Avliver ikke ennå, gir ikke opp håpet før jeg ser at avliving er helt siste løsning.
Postet 08.06.07 kl 17:05
Siste utvei
Når er alt håp ute.
Fisken har sluttet å spise og såret er mye større. er snart ikke gjelle igjen. Den burde egentlig vært avlivet, men jeg er ikke sikker på hvordan man burde gjøre det på best mulig måte.
Skal jeg bare slå den i hodet med noe hardt?
Fisken har sluttet å spise og såret er mye større. er snart ikke gjelle igjen. Den burde egentlig vært avlivet, men jeg er ikke sikker på hvordan man burde gjøre det på best mulig måte.
Skal jeg bare slå den i hodet med noe hardt?
Postet 11.08.07 kl 13:07
Syntes du har styra bra for å berge fisken, og nå er det vel påtide at dere begge får fred og ro
Antar at fisken er av en såpass størrelse at avliving i kokende vann er helt utelukket.
Jeg ville da kakket den hardt i hue, for deretter å kappe\ klippe hodet av. Sistnevnte kun for å helgardere at den ikke bare er slått i svime, men faktisk er død.
Antar at fisken er av en såpass størrelse at avliving i kokende vann er helt utelukket.
Jeg ville da kakket den hardt i hue, for deretter å kappe\ klippe hodet av. Sistnevnte kun for å helgardere at den ikke bare er slått i svime, men faktisk er død.
Postet 11.08.07 kl 13:46