oppsett av bio top!

hei, jeg driver og prøver og sette opp en 325 bio top, men jeg blir liksom ikke helt fornøyd med alt jeg gjør har prøvd mye nå. var og kjøpte meg 2 red moore røtter i går men dem flyter jo så ble vanskelig med dem. men fikk til noe til slutt men nå har ikke noen av mine maller noe særlig med høler så alle gjemmer seg i bakrunnen min, nesten værtfall.=/ kan noen gi meg noen råd ? jeg legger ved noen bilder så vist noen kan være så vennlige og hjelpe meg litt så hadde jeg vært evig takknemmelig=)

Takk på forhånd
Mvh Alexander
Hvilken Biotop er det du ønsker å få til da?
Er litt greit å vite dersom en skal komme med evt tips.
Oppsett av Amerikansk bio top.
Alexander Fjeld Karlsen
hei, jeg driver og prøver og sette opp en 325 bio top, men jeg blir liksom ikke helt fornøyd med alt jeg gjør har prøvd mye nå. var og kjøpte meg 2 red moore røtter i går men dem flyter jo så ble vanskelig med dem. men fikk til noe til slutt men nå har ikke noen av mine maller noe særlig med høler så alle gjemmer seg i bakrunnen min, nesten værtfall.=/ kan noen gi meg noen råd ? jeg legger ved noen bilder så vist noen kan være så vennlige og hjelpe meg litt så hadde jeg vært evig takknemmelig=) Takk på forhånd Mvh Alexander
Alexander
sorry min feil hehe:P har du noen råd?
Lurer på om du har misforstått biotopbegrepet ltt - i et forsøk på å lage en korrekt biotop bruker man dyr/fisk, planter, moser, underlag(sand/stein) og vannparametre som svarer til et eksakt geografisk begrensa område. Man prøver altså å få akvariet så likt fiskenes(hvis det er fiskene som er hovedfokus) opprinnelige miljø som mulig.

Derfor blir det enklere å foreslå noe hvis du forteller oss hva du vil ha, gjerne en spesifikk fiskeart og så ta ting derifra.

Hvis det er røttene som er hovedproblemet, så kan du prøve å feste de til bakglasset ved å skru sugekopper inn i de(søk litt på forumet hvis du lurer).
Mangelen på gjemmeplasser kan vel egentlig bare løses på én måte - skaff flere! Flere røtter, steiner eller huler! Og spe på litt med planter.
Alexander
jeg skal hovedsaklig ha maller og tetraer diverse ciklider fra peru og corydoraser.
Hvis du åpner Biotop/Lokasjon under Kunnskapsbasene øverst til venstre, får du bl.a.a opp ei rekke med Sør-Amerikanske land, deriblant Peru! Der får du ihverfall en idé om hvilke arter du har å velge imellom.
Alexander
jeg har aqua rock bakrund så det blir vanskelig=/ har tenkt på det=/ jeg vet hva jeg skal ha men jeg blir bare ikke fornøyd med osen det ser ut oppi der.
Alexander
også lurer jeg på osen greiner jeg kan plukke ute og evt hva jeg skal gjøre med dem for at jeg skal kunne bruke dem i karet.!
Hvis det er sør-amerikansk biotop du er ute etter, ser jeg raskt at du har mange planter fra Asia her. Et helt annet kontinent, altså.

Om man ihvertfall holder seg til samme kontinent/verdensdel i plante- og fiskevalget, altså planter og fisk som stammer fra samme type habitater i samme verdensdel (f.eks. Sør-Amerika), så er man langt på vei og det er godt nok til å kalles "biotop" synes jeg
Å være pinlig nøye og bare bruke planter fra bestemte elver er utrolig vanskelig og nesten umulig å få til, ettersom mange ikke er så vanlige i handelen som de fleste akvarievarianter .

Så ang. plantevalget ditt:
På det øverste bildet ditt har du noen lange vallisneria-planter helt til venstre. De er ikke Sør-Amerikanske. På bildet som viser høyre halvdel av karet synes jeg at jeg skimter javabregne lengst bak? Asia, den også. På samme bilde står det en plante nesten helt fremme ved frontglasset som jeg tror er en Cryptocoryne. Den er heller ikke Sør-Amerikansk, men fra samme verdensdel som de to førstnevnte

Sverdplanter (Echinodorus) er fra Sør-Amerika, og den har du et par stykker av, ser jeg. De finnes i mange flotte størrelser og hybridvarianter.
Dersom du skal lage en Peru biotop kan du ikke bruke norske røtter/grener i det hele tatt. Det vokser dårlig med slikt i Peru ;0)
Alexander
takk, jeg vet alt det der angåenden plantene mine, men jeg vill bare at karet skal se penere ut en det det gjør nå! jeg har drevet med akvarium lenge og jeg vet mye men er ikke alltid jeg blir fornøyd med inredningen eller fisken.! det som er litt av problemet er at red moore røttene flyter enda=/
Alexander
såpass skjønner jo jeg å da!
Alexander Fjeld Karlsen
såpass skjønner jo jeg å da!


Hva skjønner du "såpass"? Du skriver "Biotop", nevner Peru, så vi svarer ut i fra det. Og nå glefser du tilbake at du skjønner såpass?
Men det har du jo ikke gjort tydeligvis? En biotop er en biotop, og en spade er en spade. Vi svarte i forhold til hva som skulle til for å kalle det en slik biotop og trodde det var de svarene du var ute etter. Virket som det var det du ba om. Ikke kall det for biotop om det ikke stemmer overhodet. Det er et vanlig selskapskar, dette.

Men jeg synes det så pent ut, jeg. Du har fått innredningen fint til. Dette med røttene må du antagelig ty til sugekopper og rustfrie skruer for å få til. De flyter, og de flyter lenge og har en stor oppdrift. Det er det eneste tipset jeg har.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap