Kar til sneglehuslekere

Jeg har en ting for disse søte små sneglehuslekerne, som passer på yngelen sin og prøver å drepe deg om du skal fikse noe i karet...

- Noen som kan gi meg noen navn på de som ikke trenger mer enn 50/60-liters kar?
- Hvilken sjø kommer disse fra?
- Er det noe spesielt jeg trenger? Ser f. eks. at fisse fiskene ikke har noe behov for mye planter, da kan jeg jo faktisk bruke et standard nybegynnersett?

KES
Heisann!

Jeg har hatt Neolamprologus multifasciatus,Neolamprologus similis, Lamprologus ocellatus og Lamprologus sp. "ornatipinnis zambia". Alle disse har vært veldig like i oppførsel, hissige og enkle. Multiene er de som har lekt mest, og ocellatusene er like hissige som de ser ut som.. Similis er helt lik multifaciatusen bare at de har loddrette striper helt ut på hodet og er litt mindre. Jeg har fortiden en liten koloni med multifaciatus på badet, akvariet er på 40 l og jeg bruker argonittsand og et par faxekalkstener for og holde vannverdiene ved like. Bruker et gammelt eheim filter som følgte med mitt første 54l akvarie. Begynte denne kolonien med et par vf som nå har blitt til hvertfall 20 stk. Ingen utenom foreldreparet har blitt kjønnsmodene ennå, så det går greit med det lille karet enn så lenge. Må nok begynne og ta ut de største barna snart. I en 60l ville jeg gått for et par, kansje to hvis du bryter opp grunnfalta med en god steinrøys i midten. Bytter vann en gang i uka og gir diverse flakfor + artemia.

Jeg kan ikke uttale meg om sneglehuslekere fra andre sjøer en tanganyika, men mener og huske at malawi sjøen har noen de også.

Kan anbefale sneglehuslekere for de fleste da de krever lite og har en meget spennende adferd. Lite plass krever de også.
Ok. Skal sjekke disse fiskene, og om de er å få tak i her nord! Har du til salgs når de vokser opp?

Tusen takk!
Occelatus, multifasciatus og brevis er ikke spesielt vanskelig å få tak i, ser de ofte i butikker.
Så de finnes nok på lister

Jeg derimot er ute etter stappersii, som tydeligvis er umulig å finne. Jeg drar til Gøteborg, der har jeg ofte sett disse + signatus.

Jeg har et lekspar med temporalis i en 20 liter (midlertidig), disse blir ikke satt samme med de andre Tanganyikaciklidene, de er vannvittig aggresive selv til å være bare 5-6 cm.

Alle Tanganyikaciklider krever et annet vann enn selskapsfisker, men dette finner du i basen.
Hva er sneglehuslekere
Hva er sneglehuslekere. Finner jeg bilder noe sted?
Bare søk på artene over.
De bor/leker/oppbevarer yngel i tomme sneglehus.
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap