Noen med roser i hagen her?

Jeg har min første vår og sommer i egen hage, og pusler rundt der dagen lang. Jeg har mye å lære, og går inn for det med stor glød!

Forrige eier har satt to rosebusker (røde roser) på baksiden av huset. Der får de vel egentlig litt for lite sol, det er kun morgen- og formiddagssol.
Uansett, jeg klippet dem helt ned i våres, da omtrent alt av grener var brunt og dødt. De kom fint opp igjen, har skutt opp masse grener og blader nå.

Dessverre ser det ut til at de har fått noe skadedyr (ikke uvanlig for roser...). Jeg tror det er snegler, men jeg vet jo ikke. Snegler eller kanskje noen larver eller åmer?

Noen som kan se på bildene og si meg hva som lager disse hullene i rosebladene? Det er (foreløbig) kun på noen få av de nederste bladene, ikke høyere opp på rosebuskene. Så jeg mistenker "noe" som kommer krypende, ja...

[External Image]

[External Image]
ser ut som
den hel********** brunsneglen, den har spist opp ALLE mine blomster i bedene,....

Du bør skaffe "hagens botia"- ett pinnsvin

Vi har pinnsvin her, og jeg tror jeg har sett 4-5 snegler, og jeg graver endel i bedene mine.
Mistenkte snegler, ja. Jeg finner imidlertid ingen når jeg leter rundt om kvelden i bedene. Eller jo, jeg fant EN brunsnegle i går kveld, i skråningen bak huset der det er et slags fjellbed eller steinrøys med jord og leire. Forrige eier har plantet noen få herdige planter og en hel del takløk. Det var i takløken jeg fant den brune sneglen.

Men til tross for at jeg har gått rundt og sett hver kveld omtrent, så finner jeg ikke fler. Er det for tidlig på sesongen enda? Har ikke funnet hull i andre planteblader enn akkurat disse to rosene på baksiden heller.

Jeg mener å ha lest et sted at det hjelper å ha opphøyde rabatter og bed, dvs med kantstein o.l. slik at jordoverflaten i rabatten kommer over plen-nivå? Hvis det stemmer, så er kanskje "stoltheten min" (rabatten på forsiden) reddet unna snegleangrep? De er ganske høyt opp fra plenen.

Jeg må bare legge ved noen bilder til av bedet jeg har anlagt i våres
Jeg skal ha et likt bed til ved siden av, med en liten "gangsti" i mellom disse to bare (så jeg når frem til alle kanter av bedet for å knipe av visne blomsterhoder, luke osv).

Er så glad i blomster og er så stolt av dette bedet så jeg nesten bruser med fjærene her Jeg sitter på terrassen hele dagen og bare ser på det

Bildene er tatt tidlig i morges, før solen kom rundt til blomsterrabatten.
Rabatten måler 2,70 m x 1,65 m.

Rosepottene som står på steinkanten på bildene venter på planting i bedet ved siden av (det skal lages i helgen). De får selskap av lavendel (med på bildet i to potter, de også) ettersom jeg har lest tips om at lavendel hjelper til å holde rosene fri for lus. Skal ha flere lavendel etterhvert.

Og se! Min første peon-knopp!! Det er sorten "Bowl of Beauty" (silkepeon).
[External Image]

[External Image]

Hortensia, Spanske margaritter, peoner og Dahlia (Georginer) + litt div. som ikke blomstrer enda)
[External Image]
Inaktiv bruker
Synes det ser ut som larver av et eller annet slag har vært på ferde siden ikke hele bladet er spist opp.

Sneglene spiser gjerne alt, og etterlater seg et inntørket glinsende slimlag.

Ta en titt under bladene og se om du ser larver. Hvis det har vært sommerfugl-larver, så er problemet løst av seg selv nå - de har jo blitt til vakre sommerfugler.
Torhild
Sneglene spiser gjerne alt, og etterlater seg et inntørket glinsende slimlag.

Ikke her hos meg. De #¤"@£$@ sneglene elsker stemorsblomstene mine, og det er hovedsaklig selve blomstene de finner er snadder. Der går mesteparten med. Men jeg kan oppleve at halve blomsten sitter forkrøplet igjen. Jeg vet det er sneglene, fordi jeg stadig vekk må plukke dem vekk fra blomstene. Med det regnværet vi hadde før sommeren kom, kryr det av eklingene, og de er sterkt hatet! Bikkja forsøkte å spise en av dem, og dessverre kommer hun ikke til å gjenta bragden. Hun så ut som om hun hadde rabies etterpå (skikkelig fråde rundt munnen), og det var tydelig at hun syntes det var et motbydelig, ekkelt slim som ble sittende igjen inni munnen.

Jeg holder nok en knapp på at det er sneglene som er de skyldige, Mona. Det er forresten flere som trives med å holde på i hagen. Jeg hadde min første sommer som hageeier i fjor, og det er fortsatt stas
Takk for svaret, Torhild. Ja, når du sier det, så stemmer liksom ikke disse små "pene og pyntelige" hullene med Iberiasneglens herjinger, vel? Har hørt at når de først setter i gang, så kan de spise opp hele bedet på en natt....

Sorry at jeg er sååå off-topic her på Akvaforum i dag Men jeg bare...*he-he*

Solen har nå strålt ned på bedet på forsiden i et par timer.
Og da sprang den ut, knoppen jeg har ventet på! En smellvakker peon med rosa kronblader og kremhvit midte.

Venter nå på at den skal åpne seg helt ut i all sin prakt!

[External Image]

Peoner er noen av mine yndlinger.
Og jeg vet hvor du bor, og jeg vet du ikke har piggtrådgjerde rundt bedene
Inaktiv bruker
Hvis det hadde vært Iberiasneglen du hadde hatt besøk av, hadde du nok ikke hatt mye bladverk på rosene igjen. Ikke mange blomster i hagen ellers heller. Disse sneglene kommer ofte i store "flokker" og ødelegger alt de kommer over. Du hadde også sett mange av disse rundt om i hagen på kveldstid.

Etter mange år på baken i hagesenter, så holder jeg fortsatt en knapp på larveangrep.

Ellers ble jeg så imponert over de flotte bildene dine at jeg måtte fly ut i hagen med kamera selv
[External Image]
Fine Pioner du har Mona. Må bare falle inn i rekken av de som sier larver av et eller annet slag. Har selv hatt mye snegler, men de har aldri tatt rosene. Er heldigvis kvitt en del av snaglene nå, har sett pinnsvin her så da tror jeg de tar de fleste. Må bare legge inn et lite skrytebilde av mine roser. Er ikke meningen og kapre innlegget her.
Det er ikke kapring, bare pøs på med flere flotte hagebilder
Oj... det var en praktrose! Er det bildet fra i år??

Jeg er veldig glad i roser, men jeg er jo helt amatør på dette med hagebruk. Så jeg er spent på om jeg har "grønne rosefingre". Noen får dem til, andre får dem aldri til og ender med å spa opp og kaste alle.

Jeg skal ha hvite roser også! Hvis jeg får til de rosa jeg har kjøpt meg nå da.. får teste disse to buskene først (det er klaserose, busker).

Har du noen rosetips? F.eks. for å bedre vinterherdigheten, unngå skadedyr osv? Mine nye er merket "Herdig sone 6", så jeg burde greie det for her er det jo sone 4. Denne rosa sortsvarianten heter "Bonica".

PS!
Jeg tror også det er larver. Det kan ikke være noe annet, for det er såpass lite som er spist.
Snakket med et par naboer i dag, og flere har sett pinnsvin i området her så kanskje vi slipper snegler!

Petter Hagen
Fine Pioner du har Mona. Må bare falle inn i rekken av de som sier larver av et eller annet slag. Har selv hatt mye snegler, men de har aldri tatt rosene. Er heldigvis kvitt en del av snaglene nå, har sett pinnsvin her så da tror jeg de tar de fleste. Må bare legge inn et lite skrytebilde av mine roser. Er ikke meningen og kapre innlegget her.
mona o
Snakket med et par naboer i dag, og flere har sett pinnsvin i området her så kanskje vi slipper snegler!:-)

Heldiggrisen! Hos meg er det drøssevis av små snegler, og de koser seg med å knaske i seg all stemoren. Jeg var ute med bikkja i 11-tida, og da gikk jeg rundt og knep av avblomstrede stemorsblomster. Jeg har ikke tall på hvor mange snegler jeg knipset vekk i samme slengen. Bikkja presterte også nok en snegle i kjeften, men denne gangen tror jeg det var et uhell (tror den satt fast på ballen hennes). Nok en gang så det ut som om bikkja hadde fått rabies, og hun trivdes ikke med alt slimet i kjeften.

Jeg tør dessverre ikke ønske meg noen pinnsvin. Med en hovedvei 2 meter unna husveggen (jeg tuller ikke - det er kun et fortau mellom veggen og veien. Ikke et gresstrå ekstra en gang), ville det blitt for mange ihjelkjørte pinnsvin. Den første sommeren jeg bodde i Askim, var det massevis av døde pinnsvin på veiene De siste årene har jeg knapt sett ett, så jeg antar at de er i ferd med å bli færre. Jeg blir alltid fryktelig trist når jeg ser ihjelkjørte pinnsvin. Det er hovedgrunnen til at mengden pinnsvin minker i Norge: De kjøres ihjel. Deres måte å møte fare på er jo å rulle seg sammen, og det fungerer dårlig mot biler.
Ingen roser, men alperoser
Blitt dilla på Rhododendoron, særlig når de blomstrer slik. Tre bilder ved dammen..

Da var blomsterrabatt nummer to ferdig
Vi jobbet med den i går kveld, og ble ferdige. Det går en hel del sekker med jord i slike store rabatter, men mesteparten hadde vi liggende klart. Men det var ikke nok, så mannen min tar med hjem 6 sekker til i dag. Det burde holde.

Peonblomsten som sprang ut i går er nå et syn for guder! Er veldig glad jeg kjøpte to planter av denne sorten, den er utrolig fin.

Legger ved noen bilder

På oversiktsbildet ser man den nye rabatten i bakgrunnen.

Jeg synes det ble kjempebra! Men finest blir det jo selvsagt når det har gått en del tid og alle plantene har vokst til, brer seg utover og dekker mer.

Mellom de to rabattene er det en nøye planlagt avstand på en trillebår-bredde Jeg må ha plass å gå der også, slik at jeg kommer til begge bedene fra alle sider. Jeg ville heller ha to separate enn èn stor.

Det passer perfekt med slike rabatter foran huset, fordi gressplenen her er såpass smal og dessuten skråner ned mot naboens gjerde. Det er liksom ikke så mye annet å gjøre i en skråning, og jordsmonnet er tynt og ikke spesielt bra. Derfor er det mye bedre å lage blomsterrabatter som bygges opp i høyden istedet. Bedre kontroll på ugress også sies det, når blomsterbedene går opp i høyden og ikke går kant-i-kant med gressplenen, samt at det bedrer dreneringen veldig.

Peonen har nettopp åpnet blomsten sin i formiddagssolen
[External Image]

Oversiktsbilde fra havegangen opp til huset (forsiden)
[External Image]

Dahlia (også kalt Georginer på norsk)
Disse knollene må jeg grave opp til høsten og oppbevare frostfritt. De overvintrer ikke ute i en norsk vinter.
[External Image]
Hei igjen Mona
Bonica er flotte. Skal ha det selv i år. Bildene av klatrerosene er fra i fjor. I år er de vesentlig større. Når det gjelder tips for roser: Fullgjødsel tidlig på våren, klippes mye og vannes mye. Elsker og pusle i hagen, det er skikkelig rekreasjon.
Ha en fortreffelig helg alle på akvaforum.
Nydelige georginer du har, mine er kun 20 cm, og kommer ikke til å blomstre på 14 dager enda.
Jeg har røde hvite og rosa Roser, men de kommer ikke til å springe ut på et par dager enda.

Jeg er velsignet med en kjempediger hage, jeg har en eplehage med ca 15- 20 trær, plommehage med 15 plommetrær, og blomsterbed nok til å holde meg i ånde hele sommeren. Det kan bli for mye også..

Her er det de blå blomstene som er på høyden nå, de gule er på hell, og etter de blå kommer de røde og lilla.

Jeg har fått to gode nyheter ang hagen min dette året, rosebuskene jeg måtte flytte litt fort og brutalt.. og etter at de hadde begynt å knoppe overlevde!!
Og kirsebærtreet på framsiden huset som så dødt ut i fjor da vi flyttet hit har bær
(Kart da.. hehe)
MC Darup
Jeg har fått to gode nyheter ang hagen min dette året, rosebuskene jeg måtte flytte litt fort og brutalt.. og etter at de hadde begynt å knoppe overlevde!! (Kart da.. hehe)

Det høres bra ut, mine kirsebærtrær ser ut som afrikanske paraplytrær, etter at hjorten har spist alt i "hjortehøyde"

HUhh? Hva har rosene gjort?

Jeg flyttet rosene i vår, det hadde kommet endel bladknopper.
De hadde begynt å "knoppe"... *flau*

Heter det ikke det?
Aha!
Bare jeg som er litt treg i dag, skylde på varmen. Sorry
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap