Koke vann isteden for osmose?

Sikkert helt fjernt spørsmål, men jeg diskuterte dette med søstra mi idag og bare spørre;

er ikke osmosevann helt rent "dødt" vann?
Kan man ikke da oppnå det samme ved å koke vannet?
Trodde osmose også fjernet mineraler. Det kan man ikke ved koking...

Hvorfor fjerne mineraler?
Trodde poenget var å fjerne algesporer, parasitter osv..

Men hva vet jeg, jeg er jo supergrønn på dette
kobber er et mineral, for eksempel... Når det gjelder saltvann, så er jeg totalt grønn jeg også... Men leste litt om omvendt osmose, og det kunne altså fjerne mineraler og partikler fra vannet...

*** knegg ***

Reversert osmose fjerner oppløste salter, mineraler og bakterier i vannet. Vannet blir da nøytralt med pH 7. Koking hjelper kun på bakteriene.
du vil også fjerne all kh med koking.. men ikke gh
Geir Kristiansen
*** knegg *** Reversert osmose fjerner oppløste salter, mineraler og bakterier i vannet. Vannet blir da nøytralt med pH 7. Koking hjelper kun på bakteriene.

Håper virkelig ikke du knegger til meg?!
*strengt blikk*

Man må tørre å spørre, for da lærer man! Nemlig
MC, vil du at jeg skal rapportere innlegget hans? :p

Nah, jeg svinger pisken på han på bakrommet

Heldigvis tåler jeg knegging, ellers hadde jeg aldri turd å spørre om ting jeg selv føler er teite :P
Men nå lærte jeg jo, hensikt oppnådd!
Geir Kristiansen
*** knegg *** Reversert osmose fjerner oppløste salter, mineraler og bakterier i vannet. Vannet blir da nøytralt med pH 7. Koking hjelper kun på bakteriene.

Nå knegger jeg også...
For salter hører til innunder mineraler...

Joda, nå datt jeg av igjen.
Jeg skal jo likksom bruke osmosevann, og tilsette salt i det.

Altså, vann uten noe i for å tilsette ting i...
Poenget er vel å få full kontroll over hvilke mineraler du skal ha i vannet... -Og å bli kvitt de skadelige mineralene...

PS:
Hva mener du forresten med å si "burn" (brenn), Kesol?
Jeg er litt utenfor når det gjelder korte nettkommentarer ;P
MC Darup
Men hva vet jeg, jeg er jo supergrønn på dette :D

Av deg, nei er du på styr. Det var mere den dønn ærlige kommentaren, ikke bare grønn, men supergrønn.

Aggi:
jeg slettet den, helt poengløst.
Det er et uttrykk for at noen har tabbet seg ut.

Geir;
jeg er full av selvinnsikt!

Men da skjønner jeg poenget her, osmose gjør vannet helt tomt for alt.. så man begynner på null på en måte.
Lett å ha kontroll siden ingen andre ting styrer mineral/ salt osv enn meg selv.
Tja, man kan vel bruke ovendt osmose til å fjerne bakterier og parasitter, men det handler mest om å redusere innholdet av salter, mineraler og oppløste gasser. Til førstnevnte er UV-lys en mer hendig løsning.

Det rene vannet fra omvendt osmose er ikke særlig passende for fisk og blandes gjerne med vann fra kranen. Alternativt tilsettes oksygen sammen med ønskede salter og mineraler før vannet tilføres akvariet.

Koking vil ikke gi samme effekt, men jeg antar at avmineralsirering eller destillering gjør tilsvarende arbeid.

edit> Ser at jeg brukte alt for lang tid på å komponere innlegget mitt, ja =) For øvrig kvalifiserer vel ikke alle salter som mineraler, Aggi?
MC Darup
Aggi: jeg slettet den, helt poengløst. Det er et uttrykk for at noen har tabbet seg ut.

Ok.. Mente forresten ikke å tabbe ut noen...
Men når en begynner å knegge, så er det så lett for ei merr som meg å knegge tilbake.. Hihi.... (Eller skal jeg si hiiiha?)

Jeg var på Jan Holt i dag og kjøpte to bøker, supergrønn som jeg er.
Satt å bladde i den nå, og neste kapittel handlet faktisk om osmose, og der sto alt jeg lærte her forklart.. *flau*

Vel, nå lærte kanskje noen andre det som ikke har den boka
Det du trenger osmose vann til er....når du starter opp og skal blande salt samt de gangene du bytter vann....og de gangene du trenger for å tilføre fordampet vann. Og da mikser du gjerne kalkvannsblanding.

Kalvann kan mixes manuelt eller via en kalkvannsmixer. Det sistnevnte er helt klart mere behagelig, men samtidig vil du da også trenge en doseringspumpe....så nå begynner vi å snakke $$$....

Jeg starta med å blande kalkvann i 1 1/2 liters cola flaske...ristes godt og la kalken legge seg på bunn. Så tar du bare det klare vannet som er over og tilsetter i karet. Vær varsom når du gjør dette...kalkvann har vel en PH på rundt 12+, så det bør tilsettes dråpesvis og gjerne om natta.

dev
Tja, man kan vel bruke ovendt osmose til å fjerne bakterier og parasitter, men det handler mest om å redusere innholdet av salter, mineraler og oppløste gasser. Til førstnevnte er UV-lys en mer hendig løsning. Det rene vannet fra omvendt osmose er ikke særlig passende for fisk og blandes gjerne med vann fra kranen. Alternativt tilsettes oksygen sammen med ønskede salter og mineraler før vannet tilføres akvariet. Koking vil ikke gi samme effekt, men jeg antar at avmineralsirering eller destillering gjør tilsvarende arbeid. edit> Ser at jeg brukte alt for lang tid på å komponere innlegget mitt, ja =) For øvrig kvalifiserer vel ikke alle salter som mineraler, Aggi?

Ser at verden er kommet mye videre siden 80 tallet. Da brukte noen av oss kondensvannet fra tørketrommelen.

Og nå begynner du å skremme meg.

Jeg vil ikke ofre livet og trivsel til fiskene, men samtidig ikke overkomplisere ting for meg selv.
Har jo bestemt meg for å kjøpe osmosevann, i allefall i starten.

Fordamper kalken fra vannet?
Forresten har jeg kjøpt kalksand.. men det hjelper kanskje ikke?
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap