Koke vann isteden for osmose?
Postet 25.06.07 kl 23:07
Postet 25.06.07 kl 23:13
Postet 25.06.07 kl 23:14
Postet 25.06.07 kl 23:17
Postet 25.06.07 kl 23:19
Postet 25.06.07 kl 23:21
Postet 25.06.07 kl 23:29
Postet 25.06.07 kl 23:30
Postet 25.06.07 kl 23:32
Postet 25.06.07 kl 23:38
Postet 25.06.07 kl 23:41
Postet 25.06.07 kl 23:49
Endret: 25.06.07 kl 23:56
Postet 25.06.07 kl 23:56
Aggi:
jeg slettet den, helt poengløst.
Det er et uttrykk for at noen har tabbet seg ut.
Geir;
jeg er full av selvinnsikt!
Men da skjønner jeg poenget her, osmose gjør vannet helt tomt for alt.. så man begynner på null på en måte.
Lett å ha kontroll siden ingen andre ting styrer mineral/ salt osv enn meg selv.
Postet 25.06.07 kl 23:59
Tja, man kan vel bruke ovendt osmose til å fjerne bakterier og parasitter, men det handler mest om å redusere innholdet av salter, mineraler og oppløste gasser. Til førstnevnte er UV-lys en mer hendig løsning.
Det rene vannet fra omvendt osmose er ikke særlig passende for fisk og blandes gjerne med vann fra kranen. Alternativt tilsettes oksygen sammen med ønskede salter og mineraler før vannet tilføres akvariet.
Koking vil ikke gi samme effekt, men jeg antar at avmineralsirering eller destillering gjør tilsvarende arbeid.
edit> Ser at jeg brukte alt for lang tid på å komponere innlegget mitt, ja =) For øvrig kvalifiserer vel ikke alle salter som mineraler, Aggi?
Det rene vannet fra omvendt osmose er ikke særlig passende for fisk og blandes gjerne med vann fra kranen. Alternativt tilsettes oksygen sammen med ønskede salter og mineraler før vannet tilføres akvariet.
Koking vil ikke gi samme effekt, men jeg antar at avmineralsirering eller destillering gjør tilsvarende arbeid.
edit> Ser at jeg brukte alt for lang tid på å komponere innlegget mitt, ja =) For øvrig kvalifiserer vel ikke alle salter som mineraler, Aggi?
Postet 26.06.07 kl 00:03
Endret: 26.06.07 kl 00:07
Postet 26.06.07 kl 00:06
Postet 26.06.07 kl 00:11
Det du trenger osmose vann til er....når du starter opp og skal blande salt samt de gangene du bytter vann....og de gangene du trenger for å tilføre fordampet vann. Og da mikser du gjerne kalkvannsblanding.
Kalvann kan mixes manuelt eller via en kalkvannsmixer. Det sistnevnte er helt klart mere behagelig, men samtidig vil du da også trenge en doseringspumpe....så nå begynner vi å snakke $$$....
Jeg starta med å blande kalkvann i 1 1/2 liters cola flaske...ristes godt og la kalken legge seg på bunn. Så tar du bare det klare vannet som er over og tilsetter i karet. Vær varsom når du gjør dette...kalkvann har vel en PH på rundt 12+, så det bør tilsettes dråpesvis og gjerne om natta.
Kalvann kan mixes manuelt eller via en kalkvannsmixer. Det sistnevnte er helt klart mere behagelig, men samtidig vil du da også trenge en doseringspumpe....så nå begynner vi å snakke $$$....
Jeg starta med å blande kalkvann i 1 1/2 liters cola flaske...ristes godt og la kalken legge seg på bunn. Så tar du bare det klare vannet som er over og tilsetter i karet. Vær varsom når du gjør dette...kalkvann har vel en PH på rundt 12+, så det bør tilsettes dråpesvis og gjerne om natta.
Postet 26.06.07 kl 00:17
devTja, man kan vel bruke ovendt osmose til å fjerne bakterier og parasitter, men det handler mest om å redusere innholdet av salter, mineraler og oppløste gasser. Til førstnevnte er UV-lys en mer hendig løsning. Det rene vannet fra omvendt osmose er ikke særlig passende for fisk og blandes gjerne med vann fra kranen. Alternativt tilsettes oksygen sammen med ønskede salter og mineraler før vannet tilføres akvariet. Koking vil ikke gi samme effekt, men jeg antar at avmineralsirering eller destillering gjør tilsvarende arbeid. edit> Ser at jeg brukte alt for lang tid på å komponere innlegget mitt, ja =) For øvrig kvalifiserer vel ikke alle salter som mineraler, Aggi?
Ser at verden er kommet mye videre siden 80 tallet. Da brukte noen av oss kondensvannet fra tørketrommelen.
Postet 26.06.07 kl 00:18
Postet 26.06.07 kl 00:22