få opp Gh ?

hvordan få opp Gh i vannet?
Den ligger på mellom 4-7 skal jo være mellom 9-19.

ps jeg har Guppy


Du kan bruke gH+(du får kjøpt dette hos dyreforretninger) eller alabastergips (hobbyforretninger)... Du bør ikke øke gH mer enn 3 dh i døgnet... Søk litt i forumtrådene så finner du mer info. Det er andre her inne på forumet som kan mye mer om dette enn meg
Bruk gips for å øke gh, den er vannvittig mye billigere enn det overprisede gh-saltet. Har du planter i akvariet, bør du også tilsette magnesium. Blandingsforhold gips/magnesium på 75%/25% vil fungere fint.
hvor får man tak i magnesium?
Lene E
hvor får man tak i magnesium?

Aquazoo har magnesium (pluss div. annet man kan bruke til å blande egen akvarieplantegjødning, såkalt PMDD)
Hvis du skal bruke gips så pass på at den ikke er syntetisk. Har trålet alle hobbybutikker i Bergen uten å finne annet enn syntetgips. Fikk oppgitt at de ikke lenger fører naturgipsen og ga til slutt opp å lete mer...

Hvis noen av dere som anbefaler bruk av gips kunne fortelle hvilket merke dere bruker og evt. hvor det er kjøpt ville det være til stor hjelp for oss som sliter med å få opp Gh'en!

Inaktiv bruker
Du kan feks bruke alabastgips. Fås på til 32,- for 1 kg.

De har også gips på apoteket.
Jeg bruker også alabastergipsen Torhild henviser til. Det var en stund frykt for at denne kunne inneholde det skadelige stoffet "Isocyanat". Jeg har selv vært i kontakt med produsenten av alabastergips som selges via panduro hobby, og de har bekreftet at gipsen ikke inneholder Isocyanater. Mao. du kan trygt benytte denne typen gips akvariet.
Sjekket ut alabastergipsen dere anbefaler: og ser at de ikke hadde denne i Pandurobutikken her i Bergen... Har dere kjøpt den på nett eller i butikk? Som nevnt hadde de kun syntetgips i butikken her.

Får slenge inn en bestilling på nett... Noen som vet om 1 kg. pakken og 5 kg. er samme type? -og hvilken son da evt. er den dere kan garantere er trygg å bruke? (De har helt forskjellig innpakking...)

Har også spurt etter gips hos alle apotekene i Bergen sentrum + noen til, og alle sier de har har syntetgips...

Det at gipsen er syntetisk, er ikke farlig i seg selv. Det er stoffet "Isocyanat" som kan gjøre syntetisk gips farlig. Alabastergipsen som selges av panduro inneholder ikke dette stoffet. Jeg kjøper 5kg sekk i deres nettbutikk.
"Det er stoffet "Isocyanat" som kan gjøre syntetisk gips farlig".

Å, så bra å vite! Hadde en tråd her inne om gips for en stund siden, men ga opp hele gipsopplegget fordi jeg ikke fant noe jeg visste var ufarlig. Men nå skjal det shoppes gips! Er jo utrolig mye mer økonomisk enn Gh-pulveret
Lene E
hvor får man tak i magnesium?


jeg tror de har sånne gh+ ting på eikersenteret viss du trenger, hjemmesida til eiker zoo hoksund: ;..;
Magnesiumsulfat fås kjøpt en rekke plasser.
- Nettbutikker som driver med PMDD, både norske og utenlandske. Skjekk lenkesamlinga vår.
- Apotek. Selges ofte under navnet engelsk salt. Be imidlertid om MgSo4, det kan de ikke bomme på.
- Det er ikke umulig at MgSo4 er å få tak i hos velassorterte plantespesialister.
Da har jeg vært og handlet gips på panduro, og regner med at det var denne alabastergipsen produsenten kunne garantere at ikke inneholdt det giftige stoffet?

Jupp, det er den alabastergipsen (ikke at panduro kan levere andre alabastergipser for den del)
Så da er det bare å benynne å få Gh løftet til ønsket verdi.
Heia
Ser at dette er en gammel tråd, men kan noen si meg noe om dosering for å få opp gh når dere bruker alabastgips??
Eller må man bare prøve seg fram?
Kanskje noe lignende dosering som ved bruk av gh-salt??

Noen som vet?
Drar opp denne igjen jeg også!
Lurer på det samme som Ren@e

I tillegg så lurer jeg på om det er spesielt med denne gipsen av man må tilsette magnesium, eller bør man det uansett hvilket middel man bruker til å øke GH?
Altså, inneholder GH/TH+ magnesium, mens alabastergips ikke gjør det, og derfor må man tilsette det i tillegg?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap