Deco shell fra Europris

Endelig fant jeg noen fine skjell som ikke var lakket. Kjøpte to pakker, -fikk mer til overs...

Spøk til side:
De er ikke lakket, men de stinker av noe som minner om hornsalt....
Nesten så jeg lurer på om sneglene fortsatt er inni...
Noen som har forsøkt disse dekor skjellene? Tenkte å ha dem i guppy-kar, men hvis det fortsatt er snegler inni, så nytter det jo ikke åbare å skylle dem, eller?
Kan du ikke prøve å koke de? :P
Jo, men det frister lite med den stanken i hele leiligheten... :X

Det blir vel til at jeg prøver koking...
Når du nevner hornsalt, så minner det meg om lukta fra de skjellene jeg personlig plukket med meg fra en strand i Tromsø en gang.

De ble bare hastverksaktig skyllt i ferskvann, og lagt til tørk og pynt på et fat i en vinduskarm. Et år senere, etter å ha ligget tørt i romtemperatur og luftet seg så lenge, kom jeg på at jeg skulle bruke dem som kalk-kilde i et kar med eplesnegler (og kirsebærreker). Snuste på skjellene og fikk meg en støkk. Fytterakkern, de luktet neimen ikke godt! Det minnet meg egentlig om hornsalt, som du sier. Kanskje det er slik gammelt og tørket saltvann og tang lukter? (sier jeg i en spørrende tone, siden jeg er en skikkelig landkrabbe og sjelden er i nærheten av sjø og hav)

Jeg kokte mine skjell en liten stund, og trakk kjelen til side og lot skjellene ligge der til vannet var avkjølt. Så skylte jeg dem godt og lenge i rennende kaldt vann, før jeg brukte stålull til å fjerne små brune rester av noe som sikkert var tørket tang på dem. Så en rask skylling til i vann, og oppi akvariet med dem.

Av de nevene med skjell jeg pælmet oppi det karet, er det i dag kun små spor igjen etter et eneste skjell... resten er gått helt i oppløsning pga vann med ph under 7.
Det var jo en lettelse å høre... For jeg var egentlig litt redd for at skjellene var tilsatt noe greier... Man vet jo aldri... Setter de på kok nå...
Samme erfaring som Mona. Høyst sannsynlig rester av selve snegla, algerester og salt som lager lukta. Kok dem så blir det nok borte.
Jeg forgiftet fiskene en gang med ETT sneglehus. Det tok et døgn. Legg dem i ei bøtte vann noen dager så får du prøvd dem, og evt. vannet ut andre remedier....
Ja, jeg sert nå når de er på kok at det ikke er alle husene som er tomme... Tenker det er en tikkende nitrittbombe... Men jeg har ikke hastverk... Det får stå i en bøtte på badet, så kan jeg skifte vann på dem innimellom...
Auda! Ikke tomme? Da var det ikke noe rart de luktet, nei...
Jeg får fremdeles brekninger ved tanken på den gangen jeg plukket opp to døde eplesnegler og var så dum å stikke nesa borti og lukte på dem....*urk*

Mine selvplukkede skjell var imidlertid garantert tomme, værbitte som de var og de lå veldig høyt oppe i fjæra.

De skjellene du kjøpte, er sikkert plukket av fiskergutter på langgrunna i Malaysia et sted, og shippet avgårde med snegler og det hele i skallene...(har noen slike eksotiske skjell selv, kjøpte to bokser på en blomster/gaveforretning en gang. De står i en glassvase til pynt på akvarierommet)

Prøv å skrape litt innover i sneglehusene med en bøyd ståltråd (gammel kleshenger fra et renseri eller lignende som bøyes til?), og kjenn om det er noe inni der du kan pirke ut...?

PST!
Europris, sa du? Det har vi jo i nærheten... hva kostet skjellene pr boks?
Tja.. Det er sikkert ikke snegler i alle, men noe er iallefall kommet ut... Noe brunt, noe... :S
De kostet ca 20,- for en pakke... Pakken er ikke stor, men alle andre skjell jeg har sett i salg har vært blanke, og dermed fare for at de har vært lakket.. Disse var matte, altså ulakkerte....
Tydelig at det ikke finnes en mellomting når man leter etter anturlige sneglehus.
Ja, disse virker riktig så naturlige Men fine også...
He-he, så fem vinbergsnegler i veikanten i dag. De ble satt ut her i Asker i 1920, og rundt her er det en del. Tar med en pose og plukker med en gjeng i mårra tidlig. Sysler med tanken om sneglehuslekere, og forskjellige størrelser på skjella er jo fint og mer naturlig enn de man får kjøpt i butikkene som har samme str.

Smaker visstnok herlig hvitløksmarinert, så jeg får se hva som blir forrett i mårra.
Spennende
Men det skal visst være visse ting man ikke spiser på sneglene.... Foruten sneglehuset, altså... Så jeg håper du finner en oppskrift...
Kanskje det er en bruksanvisning inni skallet? ;P

Jeg var inne på MENY for noen år siden... Den gang kjeden var forholdsvis ny... Da hadde de snegler i fersvaredisken... Krøp levende rundt blandt tang og krabbeklør.... Jeg måtte påpeke for damen bak disken at den ene sneglen var på tur bort til helt andre ferskvarer...
Fant rundt 20 snegler i dag tidlig som ble kokt i saltet vann. Deretter fjernet jeg sneglen og kastet alle skjell som det satt rester i. Resten av sneglehusene ble skrubbet og kokt et par ganger til.

Var en svipp nedom akvariesjappa i dag, og der var det jaggu en liten gruppe nydelige sneglehuslekere, Lamprologus ocellatus. Blir nok en 50l på badet også... Pokker også, dette tar av.

Det blir hvitvinsdampede blåskjell i stedet for vinbergsnegler, de var ikke så appetittlige.
Men de var jammen lekre, skjellene...
Du kunne jo plukket og renset for å selge her på forumet?
Jeg tror jeg skal begrense meg litt da vinbergsneglene eter egga til iberiasneglene, noe det er lite av akkurat her av den grunn. Du kan jo sende meg en PM om du vil ha noen, så kan jeg sende. Må ha meg en liten plukkrunde på mandag også, de avskallede var finest.
Jeg kjøpte en del flotte sneglehus for en veldig billig penge her om dagen! Bla vinbregskjell, men også mange andre som så ulakkerte ut.
(Særlig tips til Aggi, hvis jeg har husker rett bor jo du i Loddefjord? Fant de i den lille nipsbutikken ved siden av Coop på Vestkanten...)

La en del av vinbergskjellene i vann, og etter noen dager "vokste" det en slags muggpølse ut av et par av skjellene, og det luktet DØD OG FORDERVELSE!

- Måtte kaste skjellene, bøtta og alt som hadde vært i nærheten av de, og følte lukta hang i nesa resten av dagen. Tror det er det værste jeg har luktet, bortsett fra da jeg en gang intetanende koste med hunden min som det viste seg hadde rullet seg godt i råttent fiskeslo...

-Resten av skjellene kokte jeg godt, og har brukt de i akvariet uten problemer. Tror det bare må ha vært mikroskopiske rester av snegle i husene, selv om lukten kunne tyde på noe annet... Altså kok de godt = unngå brekninger
Hvor mange sneglehus regner dere med er naturlig for et par av Lamprologus ocellatus?

Har en hann og en hunn i 60 l, og 8 sneglehus. Stakkars jente, hun holder til over pumpa, og hver gang hun våger seg utenfor så blir hun jaget vekk. Synes fryktelig synd på henne, men vet ikke hva jeg skal gjøre.

Hjelper det med flere sneglehus fordelt over hele bunnen av karet?


Oops. Dette spørsmålet passer ikke inn i design/Aquascaping. Beklager.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Danielsen
Reklame for plussmedlemskap