Hvordan frakte fisk 12 timer? :)

Hei

Skal ta med et akvarie på ferie, sånn at jeg har noe å gjøre. Skal ikke ta med fisk, skal kjøpe der.

Dette er det jeg skal ha med: Akvarie på 28 liter, grus, planter, håv, fiskemat, varmekolbe, luftpumpe, ph-test, kh-test, nitrit-test og gh-test. Noe mer jeg trenger?

Men altså, jeg må jo få fiskene med meg hjem, men hvordan? Poser eller? Kjøreturen tar ca. 12 timer.

Hilsen Malin
Om du bestemmer deg for å kjøpe kampfisk, er i alle fall 12 timer uproblematisk.
Skal ikke kjøpe Kampfisk. Nok med en her hjemme :P
Nok med EN kampfisk??

Vet at det finnes midler som binder opp giftstoffene fra fiskens avføring. Tror de som frakter fisk fra ferie i Sør-Amerika bruker dette. Litt vann i posen, en dæsj av stoffet og MASSE ren oksygen.
Inaktiv bruker
de bruker ikke noe bindene stoff i vannet i posene som kommer fra Sør-Afrika,Amerika og alle andre steder i verden.Dette blir for dyrt da det gjerne kommer 50 poser av gangen.

en TETT isaporkasse med LOKK isolerer godt, da jeg tenker på varmen. Avføring er ikke noe problem da denne frakten bare varer i 12 timer
De jeg selv har spurt (og sett har skrevet her på forumet) har brukt dette stoffet. Malin, du finenr det om du søker på (fly)frakt av fisk.

Tror det blir en like stor utfordring å holde temperaturen nede på sommeren.
Fraktet noen l-maller,voksne og unge,ca 11t i bil. Brukte da termoposer tiltenkt å frakte kjøtt etter "Harry"-tur til Sverige. Tenker kjølebag vil ha samme nytten...
Har hørt om oksygentabletter og ammoblokk....

Det er vel litt modig å si at man ikke bruker midler i vannet til fisk som blir sendt fra afrika, kh92no? Har du førstehåndskunnskap om dette, eller?
For alt vi vet, så finnes det rimeligere alternativer for oppdrettere/distrubutører enn det vi akvarister får tak i her hjemme.

Da jeg var med å flyttet fisk fra elv til fjellvann (i skolesammenheng), så fyllte vi fiskebeholderne med oksygen fra trykkbeholder... Kanskje det blir gjort noe slikt når fisk skal langvegs med fly?
veit at endel fisk som fraktes fra utlandet faktisk dopes ned på turen, dette fordi da trenger de mye mindre oksygien, og mange hadde dødd som en følge av stress mm. når de ankommer dyrebutikkene putter de ett stoff i vannet, så fiskene våkner igjen. kanskje ikke noe å anbefale til bilturen
Malin.P
Hei :) Skal ta med et akvarie på ferie, sånn at jeg har noe å gjøre. Skal ikke ta med fisk, skal kjøpe der. Dette er det jeg skal ha med: Akvarie på 28 liter, grus, planter, håv, fiskemat, varmekolbe, luftpumpe, ph-test, kh-test, nitrit-test og gh-test. Noe mer jeg trenger? Men altså, jeg må jo få fiskene med meg hjem, men hvordan? Poser eller? Kjøreturen tar ca. 12 timer. Hilsen Malin

Jeg er litt i villrede her, forresten... Skal du ta med akvarie på ferie? Og så skal du frakte fiskene i poser? Hva skal du ha med akvariet for? Jeg skjønner ikke sammenhengen helt her...
Hvis du lurer på om det finnes alternativ til frakt i poser, så ville jeg heller valgt en vinbøtte med lokk... Ikke et akvarium av glass...
Har fått forståelse for at akvarie med innredning skulle være med på ferie og bli fylt opp med fisk på bestemmelsesstedet.. For deretter å bli fraktet til hjemstedet ved endt ferie...
Larsemann
Har fått forståelse for at akvarie med innredning skulle være med på ferie og bli fylt opp med fisk på bestemmelsesstedet.. For deretter å bli fraktet til hjemstedet ved endt ferie...;-)

Jeg ser for meg både skvalping og knusing, og litt av hvert, jeg da...
Det er vel ikke flate veien man skal kjøre? Fjelloverganger kan for eksempel være et problem...
Men som sagt, vinbøtte med lokk burde være et greit alternativ... såfremt fiskene går sammen...

Når vi snakker om kjøring og fisk...
Du har jo ærfaring med å kjøre fisk i iskremboks, Larsemann, hvordan gikk det forresten
12 timer er jo ganske lang tid å frakte fisk , den skulle ha vert i en isopor box med lokk , gjør vanskifte 2-3 ganger på turen jeg fraktet fisk sammen med noen andre fra oslo til mosjøen med tog , da hadde vi i allefall isopor boxer med lokk , det er jo en 13 - 14 timers tur , da tror jeg vi bytta vann 2-3 ganger , det gikk bra

Mvh Emil
Har du vurdert batteridrevet luftpumpe?
Se --> http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=2176

Ikke så ille pris på denne. Mulig noen nettbutikker/butikker i Norge har den eller kan skaffe den..

Om fiskene da ikke har svært strenge krav til temperatur, så bør ikke frakt være noe problem..
Normalt sett burde det værehelt uproblematisk å frakte fisk i 12 timer.

Noen forutsetninger:
Pakk kun sund og frisk fisk.
Pakket i en ordentlig transportpose (slik de har i dyrebutikken)
Mye luft i posen. (mye luft og lite vann, er en regel)
Posene legges i en transportkasse, type isopor.

De fiskene vi ser i butikkene våre kommer ofte fra enten Svenske eller Danske grossister(Det er forsåvidt en lang tur). Mye er også viltfangst eller direkteimport fra Sør-Amerika eller Asia. Den største akvarieindustrien finner vi nok i Asia. (Dette er en enda lengere reise)
Jeg har selv pakket opp fisk fra Sør-Amerika, og blitt overrasket over hvor lav dødligheten er. Til mange arter bruker man et stoff for å binde opp giftstoffene. Fiskene blir også sendt med minimalt med vann, da man må tenke på vekten.

Jeg har nylig flyttet fra Fredrikstad til Bergen. (Nesten 60 mil) På dette lasset har jeg tatt med 12 akvarier og rundt 200 fisk. På det lengste har fisken vært pakket i over 20 timer, og dette har godt veldig bra. Kunn noen yngel som har død.

Personlig så synnes jeg ikke du skal stresse fisken din, du kan kose deg på ferie uten fisken, Den har det godt hjemme den. Stress fisken minst mulig.

E
Vet ikke om du har fått noe svar, men det er mulig i frakte fisk sånn. Jeg har gjort det selv. Du trenger en isopor eske med lokk og fiske poser.

Gjør som de gjør i butikke når du kjøper fisk, men husk å ikke ha mange fisk pr pose og husk mye luft. Legg posene stabilt i isopor esken og legg lokk på. Funler fint opp til 12 timer om du har gjort det ordentlig.
Jeg har hatt fisker i poser i 33 timer
Fiskene ble pakket i poser fra dyrebutikk, eller tre ganger fryseposer (jeg hadde ikke nok dyrebutikkposer). Lite vann og mye luft. De MÅ ikke ha ren oksygen for en så liten tur. Men pakk posene med mye luft i. En isopor-eske får du hos dyrebutikk, det er de samme eskene de selv importerer fiskene i. Dette sørger for stabil temperatur.

Alle fiskene overlevde turen, og jeg hadde ikke tilsatt vannet noe, hverken oksygentabletter eller avføringsgreier. En fisk døde dagen etter ankomst og jeg tror dette var resultat av stress. Alle de andre fiskene overlevde.

To uker etterpå var jeg på østlandet igjen, og da tok jeg med meg nærmere 30 fisk på fly nordover. De lå totalt i ca 10 timer i posene sine før de fikk komme i akvariet igjen. De ble pakket på samme måte som jeg beskrev først, og alle overlevde.
Aggi
[QUOTE=Larsemann] Når vi snakker om kjøring og fisk... Du har jo ærfaring med å kjøre fisk i iskremboks, Larsemann, hvordan gikk det forresten ;)

He,he..,gikk helt fint! Fiskene mine liker å reise med bil....
Tusen takk for svarene

Jeg skal altså ta med et akvarie, uten fisk. Også skal jeg kjøpe fisk når vi er framme. Det jeg lurer på om er: hvordan får jeg fisken(e) med hjem?

Så jeg skal da ta fisken(e) i pose(r), mye luft, og ikke for mye vann, også sette de i en isoporeske?

Må vi stoppe å bytte vann av og til?

Du har fått svar på disse spørsmålene i tråden.

Forresten ville ikke jeg gjort dette, man klarer seg uten fisker noen uker
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap