Hva skal man stole på? Digital ph-penn eller dråpetest?

Jeg har endelig fått kalibrert min nye Hannah Combo penn Den har ligget lenge ubrukt, fordi jeg har gruet meg til kalibreringen, jeg støter nemlig alltid på problemer på dette. Ting er ikke heeelt som bruksanvisningen sier.

Så også med denne, men til slutt fikk jeg det til likevel. To-punktskalibrering ble utført med buffervæske pH 7.01 og pH 4.01. Kalibrering for ms (ledningsevne) gadd jeg ikke ta. Det er pH som var viktigst i første omgang.

I dag målte jeg pH på kranvannet jeg har hatt stående i en tønne med luftestein siden i går... og fikk meg en kraftig overraskelse! What the f....8.00!? (pardon my french)

Jeg målte med dråptest for å sammenligne, og fikk helt ulike resultater. Jeg bruker JBL dråptest for målinger mellom 6.0 og 7.6, disse viser resultater med bare 0.2 mellomrom. Skal altså være mer nøyaktige i forhold til de som har 0.5.

Det endte med at jeg to-punktskalibrerte pennen en gang til, og fikk da litt mindre avvik mot dråpetesten, men avvik var det. Da var pH i tønna på 7.6 - 7.7 med pennen, og dråpetestene viste 7.2 ! Det er for mye avvik for meg.

Det eneste karet jeg fikk likt resultat med dråpetest og pH-pennen, var i 250 literen med Co2-gasstilsetning. Der viste begge deler pH 7.0. Det var et par tiendedeler høyere enn jeg trodde, men jeg skiftet vann for et par dager siden og tilsatte litt ekstra ph/kh + pga guppyene. De peste litt mye før vannbyttet, og det var nok lav ph (testet nitritt=0). Etter litt ekstra kh+ sluttet de å pese i overflaten.

Det rare er at i akvariene rundtomkring så bruker jeg jo ikke annet enn luftet kranvann ved vannbytter. Ingen ph-senkende midler lenger.
Likevel var ikke pH så høy i akvariene slik kranvannet i tønnene hadde. Det var et enkelt kar med litt for høy pH, men i en 85 liter med Cory-yngel var pH 6.4 med penn og 6.0 med dråpetest, og i et annet (også ikke brukt annet enn rent kranvann) var pH på 6.9 med pennen og 6.8 med dråpetesten. Avviket er altså ikke konstant, noe som er ekstra forvirrende.

Istedenfor å oppklare ting og gi meg klare svar, har altså bruken av pH-pennen gjort forvirringen total! Jeg hater uklare svar og slik forvirring.

Hva skal jeg egentlig stole på? Dråpetestene eller ph-pennen? Eller ingen av dem?? Hva kan jeg gjøre for at pennen iallefall skal vise stabile avvik fra dråpetestene?

Jeg sjekket pH på to måter med pennen i karene for sikkerhets skyld;
en gang ved å måle ph direkte i karet (lysrørene er påslått) og et ved å ta vannprøve i et rent glass og måle med pennen i det.
(har hørt at elektronikk kan forstyrre pennen)

Jeg vil ha pH på mellom 6.5 og 6.9 i karene mine.

PS!
Glemte å skrive at ph-pennen har innebygd, automatisk kompensasjon for temperatursvingninger. Ph-resultatet skal altså være korrekt uansett temperatur på de ulike karene.
Hvor stort avvik er pennen spesifisert for? De aller fleste er spesifisert med ett relativt lavt avvik, f.eks 0,01 begge veier.
Jeg ville etter to kalibreringer av pennen stolt blindt på denne - i alle fall om den viser konstante verdier. Jeg ville nok derfor tatt en kontrollmåling annen hver time eller så, for å se om det er ulikt resultat mellom hver måling.

At Ph i karet dropper noe i forhold til springen, er både vanlig og naturlig. Det produseres masser av syrer i karet, som senker Ph. Hvor mye, varierer selvsagt.

Kan nevne at i krana mi ligger Ph på 8 blank. Etter ett døgn i stampen, er den på 7,1. I karene, ligger den stort sett på 6,8 (Kh er stabil på 1,8).
Men noen ganger dropper ting litt ut av kontroll Målte selv helt tilfeldig i det ene karet Ph her for en tid siden, kun for å se hva Co2 var før jeg skulle sette opp nutrafin co2 (den enkle saken med sats).
Opsi... Glad jeg målte før tilsetting av Co2. Kh var på 0,3, og Ph var under 4 en plass... Fisk, reker og snegler, så ikke ut til å bry seg noe som helst om denne lave Ph-en. (Kileflekkene bukker unna en etter en etter å ha justert den opp... Får sette opp ett supersurt kar til dem etterhvert)

Forresten: om du har mye kalibreringsvæske, kan du jo rett å slett ta å måle Ph på den med Ph 7,01 med dråpene, for å se hva de sier til det Det skulle vel avsløre om dråpene er OK (eller om kalibreringsvæsken er OK)
Frank Angell
Forresten: om du har mye kalibreringsvæske, kan du jo rett å slett ta å måle Ph på den med Ph 7,01 med dråpene, for å se hva de sier til det :) Det skulle vel avsløre om dråpene er OK (eller om kalibreringsvæsken er OK)

Problemet er at kalibreringsvæsken er farget Den med ph 7.01 er grønn, og den med ph 4.01 er rød. Så dråpetest, som baserer seg på farger, går ikke an å bruke der.

Jeg får bare stole på pennen. Den skal være en av de beste, denne som heter Hannah combo, og jeg kan ikke skjønne annet enn at den er pålitelig. Jeg har målt litt mer rundtomkring i akvariene i dag, og fått brukbare resultater. Ingen krisenivåer, unntatt hos Macmasteri, som hadde så mye over 7 (7.6) målt med penn.

Det pussige er at jeg har så mye ulik ph i de forskjellige akvariene. Alt fra 7.6 (hos Apisto. macmasteri) til 6.0 (hos C. metae). Jeg har jo ikke tullet med noen tilsetninger hos noen av dem, så hvorfor det er så ulikt er rart. De to akvariene nevnt i det eksempelet, er like store (85 L) og får samme mengde vannbytte en gang pr uke fra samme lagringstønner. Pussig! Et annet 85 liters kar med samme vannbytteregime, hadde ph 6.4.

(skulle tro på myten om at røtter senker ph, så skulle det hadde vært omvendt ang. hvilket av disse to karene som hadde høyest ph - for Macmasteri har to røtter i karet, og C. metae har ingen).
Hvordan er fiskebelastningen på disse karene? Skulle tro i henhold til teorien at der det er mest fisk, der er det også surest... Da tenker jeg ikke bare på antall fisk, men også på mengden mat de forbrenner....
Aggi
Hvordan er fiskebelastningen på disse karene? Skulle tro i henhold til teorien at der det er mest fisk, der er det også surest... Da tenker jeg ikke bare på antall fisk, men også på mengden mat de forbrenner....

Jeg har spekulert litt på det samme selv, men samtidig så får jeg ikke det helt til å gå opp...
Eksempler:

I den doble reolen min med plass til 6 stk 85 litere, er 4 i drift. Alle huser Corydoras.

Corydoras metae, 15 fisk, ph 6.0.
Corydoras adolfoi 15-17 fisk, ph 6.7
Corydoras adolfoi 15 ungfisk, ph 7.2
Corydoras diverse, ca 30-35 ungfisk + guppyyngel, ph 6.4.

Som du ser av de tre øverste eksemplene er fiskebestanden nesten lik, men ph varierer likevel mye (fra 6.0 til 7.2)

Hva med beplantningen? Kan forskjellig beplantning gi forskjellig pH?
Skulle tro at plantene til en viss grad forbruker syre...
Jeg er nå på min andre Hanna pHep (to punkt kalibrering, spesifisert for 0,1 avvik), og begge har gitt meg mye like mye tulleverdier. Når alt kommer til alt kontrollermåler jeg med JBL 6,0-7,8 hver gang jeg har betydelige avvik, og konstaterer som regel at det nok en gang var falsk alarm.

Vet ikke hva som går galt, men disse Hanna pennene klarer jeg absolutt ikke å bli venner med. Vel, har ikke helt gitt opp enda. Har lagt inn ny ordre på store flasker med kalibreringsvæske og lagringsoppløsning. Før eller siden må jeg vel finne utav hemmeligheten.

Med andre ord stoler jeg temmelig blindt på dråpetesten.

edit> Enkle ting som forskjell i overflatebevegelse kan forklare avvik mellom tilsynelatende like kar.
Inaktiv bruker
Jeg ville stolt på pennen. Da det finnes mange u-seriøse levrandører av dråpetester
kh92no
Jeg ville stolt på pennen. Da det finnes mange u-seriøse levrandører av dråpetester

Hva mener du? Hvilke useriøse? :O
Jeg kan da ikke stole på pennen plutselig viser bestemt krise pH på 5,8 og en halvtime senere viser 7,2 når JBL testen viser 7,0 begge gangene?
Inaktiv bruker
For å nevne en er PRCAC eller hva navnet var, veldig u-seriøs av dråpetestene sine (de er egentlige elendige i alle produktene sine)

Tropehagen Zoo- kjeden (over hele Norge) har produktavtale med denne levrandøren
kh92no
For å nevne en er PRCAC eller hva navnet var, veldig u-seriøs av dråpetestene sine (de er egentlige elendige i alle produktene sine) Tropehagen Zoo- kjeden (over hele Norge) har produktavtale med denne levrandøren

Hehe. Leverer ikke Prodac et pH instrument også da? Disse er jo uansett kjent for å ha produkter med variabel kvalitet. Har fått med meg at plantenæringen dems er omtrent like nyttig som Imsdal.
kh92no
For å nevne en er PRCAC eller hva navnet var, veldig u-seriøs av dråpetestene sine (de er egentlige elendige i alle produktene sine) Tropehagen Zoo- kjeden (over hele Norge) har produktavtale med denne levrandøren

Jeg kjøper ikke slik dritt, så det er ikke grunnen her.
Jeg bruker JBL dråpetester, som nevnt i hovedinnlegget.
Inaktiv bruker
mona o
[QUOTE=kh92no]For å nevne en er PRCAC eller hva navnet var, veldig u-seriøs av dråpetestene sine (de er egentlige elendige i alle produktene sine) Tropehagen Zoo- kjeden (over hele Norge) har produktavtale med denne levrandøren

Jeg kjøper ikke slik dritt, så det er ikke grunnen her.
Jeg bruker JBL dråpetester, som nevnt i hovedinnlegget.

JBL er en levrandør du kan stole på når det gjelder alle produktene dems. du får samenligne pennen med JBL-dråpetester

Jeg ville si at JBL er mer til å stole på
Bruker du lagringsoppløsning, mona o?

Denne har jeg foreløpig ikke fått tak i, og håper at den kanskje kan gjøre målingene mine mer stabile. Det rare er selvsagt at mens instrumentet kan gi 1,5 pH avvik i samme kar i løpet av bare minutter viser den stabil og riktig verdi når jeg tester i kalibreringsvæskene.

Dersom du har lysrør med elektronisk starter (f.eks. nyere juwel) kan forresten elektronikken forstyrre pH instrumentet ganske betydelig. I nyere Juwel kar må jeg slå av lyset for å ha sjans på en korrekt måling. (Men dette visste du jo fra før ser jeg nå).
Jeg forsøkte begge deler i dag. Tok vannprøve med meg ut av rommet i et rent glass og målte med ph-pennen der, og så målte jeg i selve akvariet ved å dyppe pennen i akvarievannet der. Samme resultat.

Har forøvrig ingen Juwel akvarier.

Jeg har et par små flasker med JBL oppbevaringsvæske, men den er ubrukt. Jeg bruker ph-pennen min daglig, og det er kun hvis pennen ligger lengre tid uten å være i bruk at man må ha proben i den væsken (iflg. det jeg har lest i disse bruksanvisningene og veiledningene, på nett og på papir).

Et spørsmål forresten:
Denne såkalte "rensevæsken" man kjøper i dyre dommer til ph-penner, den er jo rett og slett bare destillert vann! Kan man ikke like gjerne kjøpe dette i kanne på apoteket? Sikkert mye billigere det.
Har en flaske med Sera rensevæske, og på tysk står det at det faktisk er destillert vann.

Jeg trenger ny flaske av dette straks, den gamle er tom hvert øyeblikk, så jeg lurte på å kjøpe destillert vann rett og slett... funker det tro?

mona o
Jeg har et par små flasker med JBL oppbevaringsvæske, men den er ubrukt. Jeg bruker ph-pennen min daglig, og det er kun hvis pennen ligger lengre tid uten å være i bruk at man må ha proben i den væsken (iflg. det jeg har lest i disse bruksanvisningene og veiledningene, på nett og på papir).

I min bruksanvisning står det at man bør dryppe lagringsoppløsning i korken til instrumentet, og sørge for at det ikke tørker ut. Har sett at JBL snakker om langtidslagring i sin produktbeskrivelse.

Et spørsmål forresten:
Denne såkalte "rensevæsken" man kjøper i dyre dommer til ph-penner, den er jo rett og slett bare destillert vann! Kan man ikke like gjerne kjøpe dette i kanne på apoteket? Sikkert mye billigere det.
Har en flaske med Sera rensevæske, og på tysk står det at det faktisk er destillert vann.

Ja, det er helt riktig. Men Hanna anbefaler vel at man renser med rent vann eller lagringsoppløsning? Mener også å ha lest at man for all del ikke må oppbevare pH instrumentet i destillert vann, men husker i farten ikke hvor jeg så det.

Tror jeg skal lese gjennom Hanna pdf'en en gang til, både for pHep og combo. De er jo greit tilgjengelige på hannainstruments.no

Har god lyst til å finne utav dette, er jo kjipt å ha investert en tusenlapp i et instrument som ikke hjelper meg.

Jeg trenger ny flaske av dette straks, den gamle er tom hvert øyeblikk, så jeg lurte på å kjøpe destillert vann rett og slett... funker det tro?

Tja, jeg skyller det bare i vann fra springen og har noen dråper 7,01 væske i korken. Men nå får jeg jo ikke instrumentet til å virke ordentlig heller da, så gjør for all del ikke noe jeg gjør
Fant et par ting i pHep instruksjonene da...

To activate the electrode, immerse it in
HI70300 storage solution for 2 hours.

Dette har jeg jo aldri gjort, ettersom jeg ikke har klart å finne produktet noe sted. (Har nylig bestilt på hannainstruments.no, men venter fortsatt).

After use, rinse the electrode with tap water to
minimize contamination.

Her var altså biten om å bruke rent vann fra springen.

Store the electrode with a few
drops of storage (HI70300) or
pH7 (HI7007) solution in the protective
cap.

Og her var biten om lagringsoppløsning, uten noe forbehold om langtidslagring.

Large differences in pH readings (±1 pH) could
be due to lack of calibration or dry electrode.

Kan det være mulig at den driver og tørker hele tiden?

The sensor should be kept moist at all times. For this
purpose, always keep wet the tissue inside the
protective cap.

Dette med fukt er tydeligvis fryktelig viktig.

In case of erroneous readings even
after an accurate conditioning and calibration, the
reference junction might be contaminated or clogged.
Pull out 2 mm (1/8'') of the
cloth junction to renew the
electrode reference (it is recommended
to cut the cloth
leaving always at least 2
mm -1/8'' over the reference
compartment) and repeat the
calibration procedure.

Dette har jeg ikke forsøkt enda. Tenker jeg venter til jeg har lagringsoppløsning og mer kalibreringsvæske.

Det står ingenting om rensing med noe annet enn rent vann.
Den enklere og rimeligere typen ph-penn har en slik liten tusj-spiss aktig sak i enden, ved siden av det som ser ut som en liten lyspære. Det er denne filtspissen som ikke skal tørke ut om pennen ligger lenge uten å være i bruk. Men det er absolutt ikke nødvendig å ha pennen stående i noe flytende til enhver tid, uansett. Dersom den er i flittig bruk, er dette mer enn nok. Da tørker den ikke ut.

Men denne nye pennen jeg nå har kjøpt, en dyrere variant og skal være mer avansert. Den har ikke denne filtspissen foran i tuppen. Det hadde de tidligere pennene jeg har hatt (3 stykker), de rimeligere variantene. Det er derfor enda mindre nødvendig å oppbevare pennen i noe flytende.

Og joda, jeg leste allerede ved min første ph-penn at man aldri skal oppbevare pennen i destillert vann

By the way; jeg tror ikke du gjør lurt i å oppbevare pennen stående i ph-kalibreringsvæske med ph 7 Da er det nok ikke så rart den fusker. Det blir jo nesten "etset" inn i pennen.

De andre ph-pennene jeg har hatt tidligere, har alle avgått ved døden på samme vis Mistet i gulvet mange titalls ganger, inntil det siste fallet viste seg å være nådestøtet og pennen takket for seg

Nå skal jeg slutte å legge den fra meg overalt!

Jeg kjenner igjen teksten i det du skriver ovenfor. Men jeg har hatt f.eks. Milwaukee penn også, og nå denne Hannah combo. Det har aldri vært noe problem med uttørkede penner siden de er i daglig bruk, og alltid har tett kork på når den ikke er i bruk.

Før jeg setter på korken etter dagens målinger, så skyller jeg pennen i rent vann ja, for å ikke få bakterier o.l. fra akvarievannet som er testet inne i den tette korken på pennen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap