Plante-akvarister! :-) Hvilken type flytende jerntilsetning til planter?

Jeg har gått tom for flytende jerntilskudd til planteakvariet mitt, og må kjøpe ny. Inntil videre har jeg stukket jerntilskudd i sanden ved planterøttene, men mange stilkplanter foretrekker jo å ha det i vannet.

Tidligere har jeg brukt Aqua Medic, et merke jeg er veldig fornøyd med på alle områder. Aqua Medic Ferreal + Spureal het den jeg brukte inntil flasken var tom (hadde bare en liten flaske). Den virket veldig fin, ingen uventede algereaksjoner eller noe. Lurer på å kjøpe den igjen, men så undret jeg litt... finnes det kanskje noe som er enda bedre? Hva bruker andre?
Dette produktet ble brukt sammen med en Dennerle generell plantegjødning.

Planteakvarister, hva anbefaler dere av flytende jerntilskudd i plantekar?
Selv bruker jeg PMDD med jerntilskudd, slik at Fe-mengden i vannet hele tiden har ligget på ca 0,2-0,25 (litt avhengi av kar)

Du som har så mange kar, vurderer du ikke å gå over til denne plantenæringa som kan tilpasses det enkelte kar, og som er såpass mye billigere?
Frank Angell
Du som har så mange kar, vurderer du ikke å gå over til denne plantenæringa som kan tilpasses det enkelte kar, og som er såpass mye billigere? :)

Uhu.. nei, det orker jeg ikke Jeg betaler heller litt ekstra for å få det ferdig på flaske. Jeg orker ikke sette meg inn i den kjemien der og dosere og blande selv. Lat!

De fleste akvariene mine får ikke noe flytende plantenæring uansett. Det er bare i 250 literen med Co2-tilsetning. De andre karene får en sjelden gang stukket til seg noen gjødningstabletter i sanden rundt plantene. Hvis jeg husker på det... Som oftest glemmer jeg det inntil jeg ser mistenkelig mye visne eller gule blader, så tar jeg en sjau der jeg dytter ned gjødningstabletter i hytt og vær.
Jeg bruker Credo. Den er billig og drøy. Jeg vet ikke hva slags jernhungrige planter Credo tror at jeg har, men jeg doserer ca en femtedel av anbefalingen på flaska for å få 0,2. Hundreliteren min, hvor plantene trives aller best, får 5 ml TMG og 2,5 ml credo jern i uka. Her brukes forresten 3x18w T8 og Carbo Plus CO2 tilskudd. Aner ikke hvorfor alt funker så bra i dette karet, skulle egentlig bare ha noe guppy der - nå er det pensjonat for ulykkelige planter, som blir fixe igjen på et blunk.

Eventuelt litt Ferrogan i substratet i stedet, men den er alt annet enn billig

Tror forresten at Aquazoo har en egen ferdigblandet PMDD tilpasset norske forhold.

Inaktiv bruker
Bruker Credo til Gjerntilsetning og til Gjødsling (flytende)

Fungerer bra
Jeg har aldri hørt om Credo...?

Men sett bort i fra pris (det trenger ikke være så billig som mulig), hvilken bør jeg da velge? Jeg handler helst i nettbutikker.
Jeg har kjøpt mine flasker med Credo jerntilskudd i butikken til Aquazoo, men finner den ikke i noen av de vanlige nettbutikkene (heller ikke Aquazoo sin). Innbiller meg at Credo er en skandinavisk generell akvariegrossist, og at de langt fleste butikker har avtaler med denne leverandøren. De lager enkelte produkter selv (eller får dem laget for seg), blant annet plantenæring og akvarier (de vanlige billige glasskarene med stygg plast topp).

Credo fungerer som sagt greit hos meg, ellers er jeg sikker på at Aqua Medic sin også er fullgod. Om middelet øker jerninnholdet i vannet uten å ta livet av noe ville jeg være fornøyd - og i praksis har jeg handlet det jerntilskuddet som til enhver tid har vært å oppdrive. Utvalget er ikke direkte overveldende hverken hos nettbutikkene eller akvarieforretningene.

Ferrogan blir jo ofte omtalt som noe av det beste (og dyreste). Ser at denne finnes i flytende form hos aquamanias.no
Jeg bruker Ferreal/spureal og Floreal/jod daglig i det største og det minste. Synes den virker fint. 54 literen får ca 1 ml av hver daglig plus 3-4 ml TMG og anbefalt dose Kent K ved vannskifte. 530l får 6-7 ml av hver daglig + 25-30 ml TMG og Kent K ved vannskifte. 240 literen får 10ml TMG 2 ganger i uka og Kent K ved vannskifte og litt Kent FE de fleste dager. Det virker som det er mye mer jern i Aquamedic enn i TMG. Tror Ferreal + Floreal er fullgjødning som TMG, ikke bare jern. Synes bare det er litt irriterende at det står så lite hver flaske innholder, særlig siden de har valgt å ha det i to forskjellige flasker. Har ikke jerntest.
Inaktiv bruker
Credo
både som jern tilskudd
og credo total akvariegjødning-for plantene

Det er også kommet ett nytt middel som heter Easycarbo-fra Easy-life
karbontilskudd for planter
ikke prøvd denne enda,da den e splitter ny,men snakket med noen som har brukt den
vet ikke om noen nettbutikker har den ,men Dahls dyrerike i moss fører produktene
Co2 i væskeform? Den var ny gitt, om en ser bort i fra gass under trykk

Har liten eller ingen tro på at dette er noe som kan fungere - men kan selvsagt ta skammelig feil
Ta et søk på APC på Fluorish Excel og du skal finne.
Inaktiv bruker
mona o
Jeg har aldri hørt om Credo...? Men sett bort i fra pris (det trenger ikke være så billig som mulig), hvilken bør jeg da velge? Jeg handler helst i nettbutikker.

ikke?

Her er et bilde

110 kroner for 500 milliliter

Kjøpt hos Dahls dyrerike (kjøper alt hos dahls, rimligst og best)
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap