Kur mot penselalger

Fant en meget effektiv kur mot penselalger: Andemat.

Et teppe av dette ugresset fjernet etthvert spor av penselalger på få dager. Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg kan kvitte meg med andemat (uten å kjøpe gullfisk). Fjerner med hov, men blir aldri kvitt alt.
Ja et andematteppe stenger effektivt for lyset ja.

Eplesnegler, gullfisk og skalarer er kuren mot andematen, men med de fiskene du har, så er vel ikke det aktuelt, går jeg ut fra

Er i et kar med L-201 dette (må få lagt det til i basen). Har fundert på eplesnegler, men hørt litt forskjellig om hvor effektive de er.
De er effektive mot andemat, men de er vel ikke det helt store mot alger, om det blir foret godt i karet.
Er møkklei penselalger. Har vurdert alt, til og med kobberkur. Er andematen virkelig så effektiv? Må de dekke så mye at alt annet dør også?

Jeg må prøve å få tak i enten leiesoldater i form av små SAE eller noe andemat da.
Jeg kan selvsagt ikke garantere noe, men i det akvariet jeg snakker om her, forsvant alt av penselalger som dugg for solen. Ikke det spor igjen. Var rimelig tett med andemat på toppen. De andre plantene overlevde, men jeg har vel ikke så veldig lysfølsomme planter i det akvariet...
biXen
Er møkklei penselalger. Har vurdert alt, til og med kobberkur. Er andematen virkelig så effektiv? Må de dekke så mye at alt annet dør også? Jeg må prøve å få tak i enten leiesoldater i form av små SAE eller noe andemat da.

Jeg ville gått for SAE, for andemat liker jeg ikke!:o Det dekker hele overflaten på 1-2-3, og du blir ikke kvitt det igjen... Jeg ville ikke kjøpt andemat og putta oppi hvetfall! Det har jeg fått i et akvarium, sammen med en annen flyteplante, som jeg har kvitta meg med, og der ligger andematen igjen!=s
Så kjøp deg SAE isteden, de er veldig effektive!=D Og fine, og morsome, så jeg anbefaler deg det mer enn andemat!=D
Jeg har hatt SAE før, og selv om de er søte så er de litt for aktive for karet, så jeg kunne ikke hatt dem permanent uansett.

Er andemat like vanskelig å bli kvitt som penselalger da altså?
Andemat er vanskligere å bli kvitt enn SAE Måtte håve opp andemat hver dag i noen uker for å få dem vekk, men klart, hvis du går inn for å bli kvitt dem så forsvinner de til slutt.
Du kan jo evt. dekke til karet noen dager, se om det hjelper? Burde gjøre mye samme nytta skulle jeg tro. Eventuelt dimme lyset på et eller annet vis.
Tok en "ryddings", i skapet på 40l her en dag.
Festet fordelere på veggen, for å få litt orden på kablene ol.
Glemte å sette i lyset, så karet sto uten lys, i to døgn.
Satte i lyset...
Vipps så var pensel og tråd alger borte
Flaks, i uflaks:0)
Mistenkte at null lys kuren kanskje tok litt for lang tid slik at plantene også ryker. Men jeg kan uansett prøve det i det lille karet, er bare anubias og mose der, krever ikke så mye lys.
Tror dere at det kan hjelpe og dekke til akvariet i noen dager for og få vekk penselalger, plantene der er ganske råttne uansett. Jeg er sterkt angrepet av denne algen, hele akvariet er neste helt fult av det.(Hvis jeg gjør dette bør jeg da mate fiskene? Eller bare ha lys på i noen få timer til dagen?
Null lys og null mat i en drøy uke. Om plantene uansett er dårlige spille det jo ingen rolle, fiskene greier seg.
Tror ikke denne lyskuren funker særlig, da de trenger så lite lys uansett. Det jeg ser hjelper mest her er å få pHen opp mot 8. Det liker dog ikke fiskene. Men har sett på diverse fora at den liker seg bedre i lavere pH, og det ser ut til å stemme. Kombinert med lys kanskje den går vekk, men kan ikke gjøre den høyere i det ene karet.
Hadde dette vert mitt akvarium, og mitt problem, ville jeg angrepet det på litt annen måte.

Jeg ville tatt ut de verst angrepne steiner og røtter. Skrubbet av det grøvste på disse, og satt de tilbake.

Skaffet mange hurtigvoksende planter, gitt god gjødsel, og ok lys. Skiftet 30% vann hver uke(eller oftere om du gidder), foret fiskene 4-5 ganger i uken, og så ville jeg lent meg tilbake og kost meg med akvariet.

Har man planter nok som vokser bra i karet, så vil algene forsvinne litt etterhvert.

Jeg har alltid alger i akvariene mine i starten, men når plantene får etablert seg, og trives, så har de utkonkurert algene hver eneste gang.
Til og med penselalger forsvinner etter en stund.

Forsiktighet med foret, og det å huske på at planter også liker sirkulasjon, og vannskift, er svaret for meg i alle fall. Tålmodighet til å tåle litt alger en stund, er jo også en fordel da;D
Helle mitt akvariet, da mener jeg alt er dekket av disse algene, hvordan får jeg heist phen?
Problemet er når det er på alle plantene, det er nesten umulig å få av. De liker seg jo der strømmen er best, og har smittet fra ene karet til det andre også.

Jeg ville aldri satt inn andemat i et akvarie. Jeg plages med andemat nå, men det er blindpassasjerer.
I ett av mine kar har jeg mye penselalger OG mye andemat.

Jeg ville prøvd noe annet, ja- alt annet, før jeg frivillig satte inn andemat
Hva bør jeg gjøre ta ut alle fiskene og vannet og rense og vaske godt?
Tilfeldig bekjentskap
© Linda K. Bolstad
Reklame for plussmedlemskap