pop-eye og ferie

For halvannen uke siden anskaffet jeg 6 nye corydoras metae. De har dødd i tur og orden, og nå har jeg kun to igjen
Er usikker på hva som er årsaken; de puster fort, mister balansen, dør. Har sjekket vannverdiene hele tiden: null nitritt, null nitrat (har nesten ikke fisk i akvariet), pH 7, GH 4.

På morgenen idag oppdaget jeg at en av de to gjenlevende coryene har fått pop-eye. Den puster fort og ser ikke ut til å være i spesielt god form. Spørsmålet er om jeg skal vente og se hvordan det går med den, eller om jeg skal avlive den før jeg reiser på ferie. Er det noe håp for den tro?

Hva synes dere jeg skal gjøre?
Pop-eye er ett symptom som ofte dukker opp når forholdene i karet ikke er optimale.
Hvilke vanntester har du brukt?

Siden du har mistet så mange av gruppen, er det noe som tyder på at det er noe som er ruskende galt.
Det kan være at fiskene er syke fra før du kjøpte de, men det kan også være noe med forholdene i karet ditt.
Tilbake fra ferie
Nå har jeg ingen corydoras metaer igjen

Iflg. selgeren hadde fiskene vært i butikken en uke. Det jeg tenker er at fiskene har hatt lavere pH-verdi hos oppdretter, enn hos butikk og meg (vi ligger på 7 begge to). Endring av pH, pluss stress i forbindelse med flytting 2 ganger i løpet av en uke, kan jo være en årsak?

Jeg bruker JBL sine dråpetester. Så jeg regner test-resultatene som sikre. Det jeg ikke har test på er amoniakk. Er det mulig at det kan være årsaken? Men ville ikke da også de andre fiskene være påvirket?

Jeg gledet meg utrolig da jeg fikk 250-literen i hus, men nå blir jeg egentlig bare trist når jeg ser inn i karet. I løpet av de siste to ukene har det dødd 11 fisk i dette akvariet, mens i den lille 54-literen min lever alle fiskene i beste velgående, selv de ny-innflyttede. Men noen ganger går det vel rett og slett litt skeis i denne hobbyen? Jeg kjener at piffen har gått litt ut av meg, særlig når jeg ikke finner ut hva som er galt...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap