GH øker ikke :S

Jeg har nå kjøpt gips som anbefalt for å øke gh i malawikaret. Gh lå på 5 før jeg tok oppi gips..

Karet er på 240 liter, og jeg har hatt oppi 2 ts gips.. Hva skjer? Tar det veldig lang tid før den øker eller hva skjer? Den er på 6 nå. hehe. den skal ligge på 14 har jeg hørt.

på forhånd takk =)
Min oppskrift på økt GH og KH
Jeg jobbet også litt med det der før jeg fikk det til. Nå har jeg laget meg en (foreløpig) oppskrift:
Kranvannet mitt har pH 7, KH 1 og GH 1, og klorfritt.
Til en dunk med 30 liter vann tar jeg i en litt stor ss med gips og 1-2ts KH+ (eller natron). Dette røres godt ut i vannet (noe av gipsen legger seg på bunnen, men det skal være med).
Prøver kan taes like etterpå. Hos meg ble resultatet:
pH 8, KH 11 og GH 10.
Hvis jeg synes vannet er for kaldt så varmer jeg en del av det i en ren stålkasserolle og blander i dunken.
Dette er som sagt min oppskrift, men kanskje du kan ha den som utgangspunkt? Lag egne notater så blir det lettere for hver gang. Mål også reaksjonen på akvarievannet.
Husk: Større forandringer over tid.
Malawi er best
Karet er på 240 liter, og jeg har hatt oppi 2 ts gips.. Hva skjer?

2 TESKJEER gips? Prøv med to SPISEskjeer, så begynner det å skje noe kanskje Til et 240 liters kar må du nok bytte redskap fra teskje til spiseskje, gitt

Som i svaret ovenfor mitt, bør du passe på så ikke store forandringer kommer altfor brått på om det er fisk i akvariet. Og notèr deg (skriv det opp!) hvor mye du bruker av det gh-økende middelet, så vet du det til senere og kan regne ut hvor mye du trenger ved vannbytter.

Om du nå bruker x antall spiseskjeer gips på 240 liter (100% av vannet), så trekker du fra prosentmessig like mye som tilsvarer det vannbyttet du tar ved neste ukesvannbytte. Skjønte du den?

Bare for å gi et enkelt eksempel (ikke følg denne!):

100 liters akvarium, totalt vannvolum er 100%
Skal begynne med gh+ pulver for første gang for å få et bestemt nivå
Det tar 4 teskjeer gh+ pulver, for å få det gH-nivået jeg ønsker

Første vannbytte:
25% av vannet tappes ut (= 25 liter)
Dette er en fjerdedel av det totale vannvolumet
Du skal da ta en fjerdedel av den gh+ dosen du tok på 100% av vannvolumet.
25% av fire teskjeer er èn teskje.

Ved de ukentlige vannbyttene skal jeg altså gi kun EN teskje gh+ pulver, for å opprettholde den samme gh-verdien i akvariet. OBS! Dette antallet skjeer er bare i dette eksempelet, og er kun gitt for å vise tankegangen .

Sånn gjør iallefall jeg det når jeg justerer det ene eller det andre i et kar, enten det er ph, kh eller gh
Takker for utfyllende svar

Mona: Ja jeg skjønte den Takker så mye begge to
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap