- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- eplesnegledød.. hva kan det komme av?
eplesnegledød.. hva kan det komme av?
eplesneglen som jeg har hatt i tre-fire uker har blitt mindre og mindre aktiv til den ikke rørte på seg i det hele tatt. jeg tenkte den kanskje hadde gått i dvale eller noe, og lot den ligge. har sett et par ganger at min lille ancistrus har spist litt på foten til snegla som var trukket godt inn. til slutt tok jeg sneglen opp og ristet forsiktigt på den, og da datt det ut masse guff og den var død.
jeg trodde ancistrusen bare spiste alger på foten dens, men kan den ha tatt livet av sneglen eller spiste den på den fordi den var død?
fiskene i akvariet ser ut til å ha det topp, og nå lurer jeg på hva som kan være grunnen til at sneglen min døde.. testet vannet i dyrebutikken for ikke lenge siden, og fikk fortalt at vannverdiene var bra, men at vannet var litt bløtt. har ikke hatt problemer med nitritt. temperaturen ligger på 26c. har lyst til å kjøpe snegle igjen, men dumt om tragedien repeterer seg... hjelp?
jeg trodde ancistrusen bare spiste alger på foten dens, men kan den ha tatt livet av sneglen eller spiste den på den fordi den var død?
fiskene i akvariet ser ut til å ha det topp, og nå lurer jeg på hva som kan være grunnen til at sneglen min døde.. testet vannet i dyrebutikken for ikke lenge siden, og fikk fortalt at vannverdiene var bra, men at vannet var litt bløtt. har ikke hatt problemer med nitritt. temperaturen ligger på 26c. har lyst til å kjøpe snegle igjen, men dumt om tragedien repeterer seg... hjelp?
Postet 10.07.07 kl 23:07
Endret: 10.07.07 kl 23:08
Postet 10.07.07 kl 23:18
det har ikke vært salt eller medisiner i karet, men jeg har faktisk brukt litt varmt vann fra kranen når jeg har byttet vann et par ganger. men ikke mer enn et par ganger, og ikke mye. kan dette være nok til å ta livet av en snegle? finnes det noen måte å eventuelt få bort kobberet fra tanken før nye snegler flytter inn?
Postet 10.07.07 kl 23:46
Det kan jo være sykdom/parasitter også... Noe jeg mistenker mine å ha omkommet av... Jeg fant mine snegler døde da jeg hadde vært borte fra dem i fem dager... mulig en døde først, slik at resten døde av nitrittforgiftning, men jeg synes det er litt merkelig, for rekene som gikk sammen med dem har det bra...
Har en følelse av at sykdommer og parasitter på snegler er et underprioritert forskningstema
Har en følelse av at sykdommer og parasitter på snegler er et underprioritert forskningstema
Postet 11.07.07 kl 00:02
Kalsium
Hvordan er vannhardheten? GH verdier?......mulig de mangler kalsium/mineraler de bruker til å bygge sneglehuset med.
Mangel på dette tar ikke livet av sneglene umiddelbart, men over tid.
Samt så kan de vel dø av matmangel dersom det er mange konkurrenter i matveien (mange reker, bunnfisker, småsnegler etc).....bare spekulerer her.
Mangel på dette tar ikke livet av sneglene umiddelbart, men over tid.
Samt så kan de vel dø av matmangel dersom det er mange konkurrenter i matveien (mange reker, bunnfisker, småsnegler etc).....bare spekulerer her.
Postet 11.07.07 kl 08:45
En del ganger dør våre våte venner uten at det er mulig å si årsaken. Skal en finne ut dette, må en oftest få obdusert kadaveret om det ikke er noe som kan påvises.
Tilfellet her der detvistnok ikke er noe i veien med vannet, der snegla ikke har noen potensielle fiender etc vil være å betrakte som ett uventet, men uoppklart dødsfall til evig tid.
Selv om vannet har lite kalsium i seg, dør ikke sneglene. Da skulle jeg hatt svært mye av dette i perioder hos meg
Tilfellet her der detvistnok ikke er noe i veien med vannet, der snegla ikke har noen potensielle fiender etc vil være å betrakte som ett uventet, men uoppklart dødsfall til evig tid.
Selv om vannet har lite kalsium i seg, dør ikke sneglene. Da skulle jeg hatt svært mye av dette i perioder hos meg
Postet 11.07.07 kl 13:59
Postet 14.07.07 kl 14:15