- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Pestsneglene er offisiellt beseiret! :D
Pestsneglene er offisiellt beseiret! :D
Jeg har prøvd det meste mot pestsnegler:
Gastropex (gift) - Trodde det funka, men nei, nei, og atter NEI!
Sneglefelle med åte - Var mer attraktiv for fiskene enn for sneglene...
Botia (dvergbotia) - Joda, de var flinke til å ta de minste sneglene, men også flinke til å ta de minste fiskene... De utryddet ikke sneglene, men bestanden minket tydelig... Da jeg gjerne ville ha litt andre fisker, så byttet jeg dem ut med:
Kloreker WOW! Slående resultat! Siden jeg har gress på bynn og riccia i overflaten, så klarer ikke klorekene å få tak i yngelen like kjapt som dvergbotiaen kunne... Men jaggu tar de skivesnegler! Finner ikke en eneste skivesnegle igjen... Lurer nesten litt på om jeg må ha kloreker i andre kar også...
Gastropex (gift) - Trodde det funka, men nei, nei, og atter NEI!
Sneglefelle med åte - Var mer attraktiv for fiskene enn for sneglene...
Botia (dvergbotia) - Joda, de var flinke til å ta de minste sneglene, men også flinke til å ta de minste fiskene... De utryddet ikke sneglene, men bestanden minket tydelig... Da jeg gjerne ville ha litt andre fisker, så byttet jeg dem ut med:
Kloreker WOW! Slående resultat! Siden jeg har gress på bynn og riccia i overflaten, så klarer ikke klorekene å få tak i yngelen like kjapt som dvergbotiaen kunne... Men jaggu tar de skivesnegler! Finner ikke en eneste skivesnegle igjen... Lurer nesten litt på om jeg må ha kloreker i andre kar også...
Postet 14.07.07 kl 02:28
Postet 14.07.07 kl 08:41
Postet 14.07.07 kl 10:38
lokihehe trodde alle visste dette ;p var det foresten de krabatene du kjøpte hos meg?har en hel haug igjen å selge..resten havner vel i butikken :)
Da må jeg bare spørre.. Hvor holder du til? Hvis disse er mer effektiv enn dvergbotia kunne jeg tenkt meg et par av de ja. Tar de forresten epler og Malaysere? De vil jeg jo ha...
Postet 14.07.07 kl 11:44
SoVe[QUOTE=loki]hehe trodde alle visste dette ;p var det foresten de krabatene du kjøpte hos meg?har en hel haug igjen å selge..resten havner vel i butikken :)
Da må jeg bare spørre.. Hvor holder du til? Hvis disse er mer effektiv enn dvergbotia kunne jeg tenkt meg et par av de ja. Tar de forresten epler og Malaysere? De vil jeg jo ha...
bor i bergen jeg (nipedalen-laksevåg) har hatt de med sandsneiler,,mulig de tok noen få men ikke sett noen forskjell på antallet oppi der,vet ikke om de går med eplesneiler,mest sannsynlig tar de seg sikkert en smakebit om de for muligheten til det.
Postet 14.07.07 kl 13:21
Endret: 14.07.07 kl 13:24
Postet 14.07.07 kl 13:26
Buss? Her nord? Joda, en gang i skuddåret eller så :plokigår ikke exspressbusser til deg?
Men det hjelper fint lite når man i så tilfelle måtte sende disse med x antall ruter som skal koordineres (tror det lengste uten bussbytte ville vært Bodø), og reisetiden ville vært lengre enn hva det ville tatt i posten.
Problemet er jo rett å slett at rekene ikke takler det tette miljøet under langvarig transport - eller trynet på hverandre, for å si det på en annen måte
Postet 14.07.07 kl 13:43
Postet 14.07.07 kl 13:46
Postet 14.07.07 kl 14:17
Postet 14.07.07 kl 14:49
lokihehe trodde alle visste dette ;p var det foresten de krabatene du kjøpte hos meg?har en hel haug igjen å selge..resten havner vel i butikken :)
Jepp! Det var dem.
Men jeg har ikke sett mye til krig ennå... Kanskje det har med innredningen i karet å gjøre.. I gresset er det ikke mange krigshandlinger som kan utføres... Sikkert derfor de ikke får tak i yngelen også...
Men si meg, er det hannene som er krigerske mot hverandre?
Du kunne vel ikke holdt av en hunn eller to til meg, til etter ferien?
Hei Frank! Du blir nok nødt til å ta deg en Bergenstur i sommer
Det er jo mange akvaristiske attraksjoner her...
Postet 14.07.07 kl 15:54
Postet 14.07.07 kl 16:28
Endret: 14.07.07 kl 16:28
Ja, pengene er ikke så snille med meg heller, så jeg kjenner igjen den der... ;P
Men du må jo ha ferie, ikke sant? Fiskene klarer seg jo i en uke eller to uten deg... Så kunne du reist på sør-norge turne... Sikkert mange som har et ledig kott.. Jeg har for eksempel en liten vinterhage som kan brukes til alt, som f.eks klestørk, spisestue og gjesterom... Hi hi hi...
Men du må jo ha ferie, ikke sant? Fiskene klarer seg jo i en uke eller to uten deg... Så kunne du reist på sør-norge turne... Sikkert mange som har et ledig kott.. Jeg har for eksempel en liten vinterhage som kan brukes til alt, som f.eks klestørk, spisestue og gjesterom... Hi hi hi...
Postet 14.07.07 kl 16:48
Når en ikke er i arbeid, er ferie ett fremmedord av flere grunner Når jeg først tar meg noen dager med "ferie" fra hverdagens begivenheter, blir det med storsekk på ryggen, gode sko, og fiskestanga på lur.
Sånn avvikler jeg ferie
Har flere stående invitasjoner fra det ganske land, og kunne sikkert ordnet med billig husrom om jeg dro noen steder - om jeg da kunne huske hvem som har invitert og ikke :s
Sånn avvikler jeg ferie
Har flere stående invitasjoner fra det ganske land, og kunne sikkert ordnet med billig husrom om jeg dro noen steder - om jeg da kunne huske hvem som har invitert og ikke :s
Postet 14.07.07 kl 17:46
lokie vel bare å ta eplesneilene over i et annet kar når rekene rydder opp
Nå har sneglene fått nye hjem, 2 med yngelen og 4 med ciklidene. Kjøpte meg 1 stk praktbotia. Har avtale med butikken at jeg kan bytte den i en mindre når den blir for stor i karet mitt. Prøver først med 1 så får vi se om det går fint. Plukket til og med utav de Malaysierne jeg så.
Postet 14.07.07 kl 17:59
Endret: 14.07.07 kl 18:14
lokihehe jau,,sender jeg 10 reker ender du sikkert opp med 1 (er du heldig) om den kommer fram,,de e litt krigerske for å si det sånn
Det problemet skjønte jeg ikke
Kan man ikke gi dem hver sin pose i en eske da? Altså pakke dem en og en, slik at de ikke får tak i hverandre? Nå vet jeg ikke om kloreker har det med å punktere poser, så kanskje et halvt dusin halvliters brusflasker kunne egne seg å sende dem i, plassert i en pappeske og sendt på vanlig vis? Flaske med skrukork blir ihvertfall pottetett, og ingen risiko for lekkasje på veien
Postet 14.07.07 kl 20:04
Du har et poeng, der, Mona... Men da måtte det i tilfelle vært små reker, for jeg tror ikke de jeg har ville hatt hverken klør eller føtter igjen hvis de skulle presses ned i en brusflaske....
Men, kan det også være krav til ogsygen som gjør dem vanskelige å sende? Det er jo kraftige reker det er snakk om...
Men, kan det også være krav til ogsygen som gjør dem vanskelige å sende? Det er jo kraftige reker det er snakk om...
Postet 14.07.07 kl 23:03
Postet 15.07.07 kl 01:03
Endret: 15.07.07 kl 01:04
Deilig når karret/ene er tømt for pest sneiler-husker hvordan det var for ca 1 år siden masse pest sneiler. Kjøpte flere indiske kloreker og satte i i 22o L og etter det så har jeg så vit sett en pestsneile. Kloreke er etter min erfaring en av de beste pest sneile utrydder.
Og den formerer seg i karret og det er jo litt moro det og.
Og den formerer seg i karret og det er jo litt moro det og.
Postet 15.07.07 kl 01:12
Frank AngellKloreker har lenge stått på ønskelista mi, men siden de er vanskelig å sende, blir det med ønsket... Lokale butikker har ikke greid å skaffe disse på 2 år heller for den del... Men det er jo godt at de funker der de kan skaffes :)
Hei, nå har hunnen min fått egg, og blir det rekebarn av dette, så kan jeg sende noen småreker til deg, Frank. Men da håper jeg det er greit at jeg sender dem ganske små...
Siden du er så snill og vil gi meg eplesnegler, så skulle det bare mangle...
Krysser fingrene for at det blir noen rekebarn etter ferien
Postet 19.07.07 kl 21:01
Endret: 19.07.07 kl 21:01