Sopp?
Heisann!
Har to slørhaler i en bolle på ca. 25 liter, og ha fått noe muffins oppi der...
Har allerede mistet en, og nå er de andre også blitt syke.
Har litt dårlig tid, så jeg får ikke skrevet hele historien, men kort sagt har jeg hatt god oppsikt med vannkalitet og lignende, har salta uten resultat, og nå skal jeg bort på ferie en uke... Veldig godt timet! :s
De har begge et hvitt/gjennomsiktig loddent belegg på ryggen (den ene er veldig utsatt på hodet), og av og til henger det lange, loddne tråder etter dem.
Har snakka med butikken jeg kjøpte dem på flere ganger, men de vet jo ingenting...
Kan det være sopp? Isåfall, hva kan jeg gjøre for å få det bort? Og hvis det ikke er det, er det noe jeg kan bruke som er litt mot alt?
Hvis jeg skal medisinere, hvor mye stell kreves iløpet av behandlingen, og hvor lenge varer den? Hadde egentlig bare ordna meg noen som kunne mate dem et par dager iløpet av uka, men nå får de kanskje litt mere jobb... :s
Håper på raskt svar! På forhånd takk.
Har to slørhaler i en bolle på ca. 25 liter, og ha fått noe muffins oppi der...
Har allerede mistet en, og nå er de andre også blitt syke.
Har litt dårlig tid, så jeg får ikke skrevet hele historien, men kort sagt har jeg hatt god oppsikt med vannkalitet og lignende, har salta uten resultat, og nå skal jeg bort på ferie en uke... Veldig godt timet! :s
De har begge et hvitt/gjennomsiktig loddent belegg på ryggen (den ene er veldig utsatt på hodet), og av og til henger det lange, loddne tråder etter dem.
Har snakka med butikken jeg kjøpte dem på flere ganger, men de vet jo ingenting...
Kan det være sopp? Isåfall, hva kan jeg gjøre for å få det bort? Og hvis det ikke er det, er det noe jeg kan bruke som er litt mot alt?
Hvis jeg skal medisinere, hvor mye stell kreves iløpet av behandlingen, og hvor lenge varer den? Hadde egentlig bare ordna meg noen som kunne mate dem et par dager iløpet av uka, men nå får de kanskje litt mere jobb... :s
Håper på raskt svar! På forhånd takk.
Postet 15.07.07 kl 14:47
Endret: 15.07.07 kl 14:48
Høres mer ut som parasitter enn sopp dette. Mistenker (kraftig) Chilodonella ut fra det du beskriver.
Om du er rask med å behandle, er dette over i løpet av en tredagers kur med eHSa Exit. Personlig ville jeg kombinert kuren med eSHa 2000, siden du har såpass åpne flater med skadet slimhud, der sopp lett kommer til.
Kuren er enkel å gjennomføre, men man bør med denne som alle andre kurer ha tett oppsyn med fiskene, samt sørge for god gjennomluftuing av vannet.
Må nesten spørre hva du har av medisiner liggende, om noen i det hele tatt?
Rekker du å få kjøpt noe før ferien starter?
Dersom du ikke har\ raskt får tak i medisinene fra eSHa, kan Tetra General Tonic og Tetra ContralIck til nød benyttes.
Her er det ekstra viktig med gjennomlufting, og daglige vannbytter (30%) under behandlingen. Tilfør daglig 1\2 dose av medisinene.
Før behandlingen starter, må 50% av vannet byttes, bunnen slamsuges, og etv filter renses (grundig)
Behandlingen vil drepe de gode bakteriene i karet, og faren for nitritt er enorm...
Nei, sykdommen kunne ikke kommet på ett værre tidspunkt.
Siden fiskene greier seg en uke uten fôr, ville jeg ombooket ferievikaren til å bytte vann\ medisinere i stedet.
For å si det rett ut:
Behandles ikke fiskene, dauer de. Behandles de feil av ferievikaren, dauer de trolig da også... Ikke helt enkelt dette
Om du er rask med å behandle, er dette over i løpet av en tredagers kur med eHSa Exit. Personlig ville jeg kombinert kuren med eSHa 2000, siden du har såpass åpne flater med skadet slimhud, der sopp lett kommer til.
Kuren er enkel å gjennomføre, men man bør med denne som alle andre kurer ha tett oppsyn med fiskene, samt sørge for god gjennomluftuing av vannet.
Må nesten spørre hva du har av medisiner liggende, om noen i det hele tatt?
Rekker du å få kjøpt noe før ferien starter?
Dersom du ikke har\ raskt får tak i medisinene fra eSHa, kan Tetra General Tonic og Tetra ContralIck til nød benyttes.
Her er det ekstra viktig med gjennomlufting, og daglige vannbytter (30%) under behandlingen. Tilfør daglig 1\2 dose av medisinene.
Før behandlingen starter, må 50% av vannet byttes, bunnen slamsuges, og etv filter renses (grundig)
Behandlingen vil drepe de gode bakteriene i karet, og faren for nitritt er enorm...
Nei, sykdommen kunne ikke kommet på ett værre tidspunkt.
Siden fiskene greier seg en uke uten fôr, ville jeg ombooket ferievikaren til å bytte vann\ medisinere i stedet.
For å si det rett ut:
Behandles ikke fiskene, dauer de. Behandles de feil av ferievikaren, dauer de trolig da også... Ikke helt enkelt dette
Postet 15.07.07 kl 15:23
Takk for bra og hurtig svar!
Jeg har ikke noen medisiner liggende, det blir dyrebutikktur i morgen før avreise. Har de fleste dyrebutikkene de medisinene du nevnte her, eller må jeg noen spesielle plasser for å få tak i det?
Blir vel kanskje enklest for passeren med det eHSa-greiene? Vet du priser, sånn ca?
Jeg gjorde rent oppi der på fredag, tok vare på halvparten av vannet og skyllte sanden og slikt, må jeg likevel bytte halvparten av vannet og slamsuge? (Har forresten ikke slamklokke enda...)
Skal jeg bruke Bactozym under behandlingen da, for å forhindre nitrit?
Hvor mye/ofte da, isåfall?
Forresten, jeg pleier å bytte ut en liter vann nå og da, skal jeg alltid ha oppi AquaSafe da, eller er det bare når jeg har i store mengder nytt vann?
Blir vel kanskje enklest for passeren med det eHSa-greiene? Vet du priser, sånn ca?
Jeg gjorde rent oppi der på fredag, tok vare på halvparten av vannet og skyllte sanden og slikt, må jeg likevel bytte halvparten av vannet og slamsuge? (Har forresten ikke slamklokke enda...)
Skal jeg bruke Bactozym under behandlingen da, for å forhindre nitrit?
Hvor mye/ofte da, isåfall?
Forresten, jeg pleier å bytte ut en liter vann nå og da, skal jeg alltid ha oppi AquaSafe da, eller er det bare når jeg har i store mengder nytt vann?
Postet 15.07.07 kl 18:43
Medisinene fra eSHa må med svært få unntak bestilles fra nettbutikker. Mener det er en hel butikk i landet som har gred å få denne som hyllevare... Imponerende? Nei...
Ang bactozym, er dette værste sort under behandling av sykdommer med medisiner fra Tetra. Bactozym reduserer effekten markant, og da er man fort ille ute å kjøre. Nest værst er Aquasafe, og deretter UV-filter\ kullfilter
Ang aquasafe. Dette er ett produkt de færreste nordmenn har behov for. Selv har jeg byttet ut rundt 100.000L vann i løpet av min akvaristiske kariære. Hvor mye aquasafe har jeg brukt? 350ml, begge flaskene var slikt som fulgte med kar, og ble brukt ved mistanke om metall-forgiftning
Ang vannbytte: det blir skjelden for mye vannbytte, så det skader ikke å ta ett før behandlingen startes. Siden du ikke har slamhevert, bør du forsøke å suge opp synlig smuss i alle fall.
Prisen på Gen-ton og C-ich er nok en drøy hundrelapp for flaska. Altså mer enn hva nye fisk gjerne koster...
Ang bactozym, er dette værste sort under behandling av sykdommer med medisiner fra Tetra. Bactozym reduserer effekten markant, og da er man fort ille ute å kjøre. Nest værst er Aquasafe, og deretter UV-filter\ kullfilter
Ang aquasafe. Dette er ett produkt de færreste nordmenn har behov for. Selv har jeg byttet ut rundt 100.000L vann i løpet av min akvaristiske kariære. Hvor mye aquasafe har jeg brukt? 350ml, begge flaskene var slikt som fulgte med kar, og ble brukt ved mistanke om metall-forgiftning
Ang vannbytte: det blir skjelden for mye vannbytte, så det skader ikke å ta ett før behandlingen startes. Siden du ikke har slamhevert, bør du forsøke å suge opp synlig smuss i alle fall.
Prisen på Gen-ton og C-ich er nok en drøy hundrelapp for flaska. Altså mer enn hva nye fisk gjerne koster...
Postet 15.07.07 kl 18:55
Den ene butikken skulle vel ikke tilfeldigvis befinne seg i Oslo...?
Hvis ikke må jeg jo bare bruke de Tetra-produktene som ikke var så bra?
Huff, teite parasitter som driver og kommer på mine fisker...
Jeg har bunnfilter i bollen min (har enda ikke forstått helt hvordan det funker...), og den lille filterdingsen inneholder noe svart som ligner mistenkelig på kull.
Skal jeg ta av denne da? Montere på en sukkerbit kanskje, så det blir mer oksygen?
Hmm... Medisin som dreper bakteriene, masse nytt vann, ikke noe Bactozym... Hvordan skal jeg da forhindre nitrit? Dette hørtes litt vrient ut...
Huff, nå ligger de bare i hver sin krok og er syke. Ikke særlig gøy å bare sitte her og ikke kan gjøre noe! Typisk at det er søndag. Det var det da den forrige fisken døde også. Jaja... Dør de får jeg prøve på nytt senere.
Hvor kommer forresten parasittene fra? Dyrebutikken, eller oppstår de bare i vannet?
Hvis ikke må jeg jo bare bruke de Tetra-produktene som ikke var så bra?
Huff, teite parasitter som driver og kommer på mine fisker...
Jeg har bunnfilter i bollen min (har enda ikke forstått helt hvordan det funker...), og den lille filterdingsen inneholder noe svart som ligner mistenkelig på kull.
Skal jeg ta av denne da? Montere på en sukkerbit kanskje, så det blir mer oksygen?
Hmm... Medisin som dreper bakteriene, masse nytt vann, ikke noe Bactozym... Hvordan skal jeg da forhindre nitrit? Dette hørtes litt vrient ut...
Huff, nå ligger de bare i hver sin krok og er syke. Ikke særlig gøy å bare sitte her og ikke kan gjøre noe! Typisk at det er søndag. Det var det da den forrige fisken døde også. Jaja... Dør de får jeg prøve på nytt senere.
Hvor kommer forresten parasittene fra? Dyrebutikken, eller oppstår de bare i vannet?
Postet 15.07.07 kl 20:00
Butikken jeg har hørt om at har eSHa som hyllevare er nok ikke i Oslo...
Det nærmeste blir vel Aquamanias, men om han har denne inne nå aner jeg jo ikke.
Blir vel kanske litt langt å kjøre uansett...
Når det gjelder faren for nitritt, er den alltid tilstede når en behandler med medisiner som dreper bakterier.
Det er derfor en da gjerne bytter vann daglig, samt stanser fôringen for en periode.
Er det ikke noe som skal brytes ned, er det heller ikke noe nitritt.
Det største problemet her er at gullfisk aspirerer store mengder ammoniakk via gjellene, og ammoniakkmengden kan derfor fort bli skadelig, og behovet for daglige vannbytter er derfor høyst aktuelt.
Ett bunnfilter basserer seg på at bunnlaget har en konstant gjennomstrømming av vann. Dette sørger for at O2 og næring hele tiden passerer gruskornene, og man skaper da ett godt livsgrunnlag for nitrifikasjonsbakteriene.
Det finnes en rekke modeller, noen mer gjennomtenkte enn andre.
Husk at ett bunnfilter krever at det er ganske grov grus i bunnen av karet (3mm+), og at rista har god kontakt med pumpeenheten (luft eller sirkulasjon).
Filtermassen i boksen er trolig kun der for å fjerne partikler fra vannet.
Sort filtermasse er oftest kull... Kull skal byttes etter 4 uker, ellers mister den evnen til å absorbere giftige forbindelser. I værste fall vil kullet råtne i vannet, med forhøyede avfallsstoffer. Råtner kullet, vil det slippe giftstoffene det har bundet opp (om det ikke allerede har sluppet disse), og så har man hundre og ett varmt sted ute å svømmer.
Fjern filtermassen i boksen, erstatt med grov svamp, eller filtervatt. Dette får du kjøpt i dyrebutikken, om du ikke har dette liggende
Parasitter oppstår ikke bare av seg selv. Som alt av levende skapninger, må de ha ett opphav.
Det er ikke uvanlig at fisk som lever under optimale forhold kan være bærere av flere parasitter og skadelige bakterier på en og samme gang.
Så snart forholdene går til det varme stedet nevnt i sta, får man ett suboptimalt miljø, og risikerer at fiskene blir alvorlig syke.
All fisk er i grunn å anse som smittebærere og halvsyke individer, og en bør derfor hele tiden sørge for optimale forhold.
Siden jeg først snakker om optimale forhold, kan jeg med stor sikkerhet si at fiskene ville hatt det bedre i ett større akvarium. Skal ikke formane mer om den saken her i alle fall
Det nærmeste blir vel Aquamanias, men om han har denne inne nå aner jeg jo ikke.
Blir vel kanske litt langt å kjøre uansett...
Når det gjelder faren for nitritt, er den alltid tilstede når en behandler med medisiner som dreper bakterier.
Det er derfor en da gjerne bytter vann daglig, samt stanser fôringen for en periode.
Er det ikke noe som skal brytes ned, er det heller ikke noe nitritt.
Det største problemet her er at gullfisk aspirerer store mengder ammoniakk via gjellene, og ammoniakkmengden kan derfor fort bli skadelig, og behovet for daglige vannbytter er derfor høyst aktuelt.
Ett bunnfilter basserer seg på at bunnlaget har en konstant gjennomstrømming av vann. Dette sørger for at O2 og næring hele tiden passerer gruskornene, og man skaper da ett godt livsgrunnlag for nitrifikasjonsbakteriene.
Det finnes en rekke modeller, noen mer gjennomtenkte enn andre.
Husk at ett bunnfilter krever at det er ganske grov grus i bunnen av karet (3mm+), og at rista har god kontakt med pumpeenheten (luft eller sirkulasjon).
Filtermassen i boksen er trolig kun der for å fjerne partikler fra vannet.
Sort filtermasse er oftest kull... Kull skal byttes etter 4 uker, ellers mister den evnen til å absorbere giftige forbindelser. I værste fall vil kullet råtne i vannet, med forhøyede avfallsstoffer. Råtner kullet, vil det slippe giftstoffene det har bundet opp (om det ikke allerede har sluppet disse), og så har man hundre og ett varmt sted ute å svømmer.
Fjern filtermassen i boksen, erstatt med grov svamp, eller filtervatt. Dette får du kjøpt i dyrebutikken, om du ikke har dette liggende
Parasitter oppstår ikke bare av seg selv. Som alt av levende skapninger, må de ha ett opphav.
Det er ikke uvanlig at fisk som lever under optimale forhold kan være bærere av flere parasitter og skadelige bakterier på en og samme gang.
Så snart forholdene går til det varme stedet nevnt i sta, får man ett suboptimalt miljø, og risikerer at fiskene blir alvorlig syke.
All fisk er i grunn å anse som smittebærere og halvsyke individer, og en bør derfor hele tiden sørge for optimale forhold.
Siden jeg først snakker om optimale forhold, kan jeg med stor sikkerhet si at fiskene ville hatt det bedre i ett større akvarium. Skal ikke formane mer om den saken her i alle fall
Postet 15.07.07 kl 20:58
Har kjøpt bolle pga. plassproblemer, så noe større blir det ikke før om i allefall et år eller så. Er klar over at det er vanskeligere enn større tank, men det er iallefall vanskelig når folk sier "det er jo en bolle da..." istedet for å fortelle hva jeg kan gjøre for å få det til å fungere bra.
Innmaten i filteret lar seg ikke bytte (tror jeg ikke), man bytter hele klumpen hver gang. (ca. hver halvannen uke) Det er forresten både vanlig filtervatt og kull, i tre lag, oppi den. Jeg har en luftpumpe som er koblet på rista i bunn, og så kommer lufta opp i et annet rør rett på siden. Skjønner ikke helt hvordan dette får sirkulasjon i grusen (som forresten er stor nok til å ikke havne i rista), men det var nå så...
Hvor mye vann må byttes hver dag, og hvor lenge skal de gå uten mat?
Står det godt forklart på de Tetra-preparatene hvordan man skal gjøre det, eller har du en mer utfyllende forklaring? Må jo få forklart dette skikkelig for passeren...
Det er forresten irriterende typisk at nå som jeg vet mye om vannkvaliteter, og hvor viktig det er å beholde god bakteriekultur, så går alt rett vest...
Da jeg var yngre hadde jeg akvarium i mange år (starta med 10L kom opp på 160L på det meste), og da skrubba jeg alt da jeg hadde rengjøring, og hadde i helt nytt vann hver gang. Var aldri plaga med noen ting, og de to slørhalene det hele begynte med døde av alderdom, til tross for dårlige forhold...
Innmaten i filteret lar seg ikke bytte (tror jeg ikke), man bytter hele klumpen hver gang. (ca. hver halvannen uke) Det er forresten både vanlig filtervatt og kull, i tre lag, oppi den. Jeg har en luftpumpe som er koblet på rista i bunn, og så kommer lufta opp i et annet rør rett på siden. Skjønner ikke helt hvordan dette får sirkulasjon i grusen (som forresten er stor nok til å ikke havne i rista), men det var nå så...
Hvor mye vann må byttes hver dag, og hvor lenge skal de gå uten mat?
Står det godt forklart på de Tetra-preparatene hvordan man skal gjøre det, eller har du en mer utfyllende forklaring? Må jo få forklart dette skikkelig for passeren...
Det er forresten irriterende typisk at nå som jeg vet mye om vannkvaliteter, og hvor viktig det er å beholde god bakteriekultur, så går alt rett vest...
Da jeg var yngre hadde jeg akvarium i mange år (starta med 10L kom opp på 160L på det meste), og da skrubba jeg alt da jeg hadde rengjøring, og hadde i helt nytt vann hver gang. Var aldri plaga med noen ting, og de to slørhalene det hele begynte med døde av alderdom, til tross for dårlige forhold...
Postet 15.07.07 kl 21:45
Ok, så det er den relativt dyre varianten av luftfilter du kjører Det finnes alternativer der du bytter ut filtermassen selv.
Trenger du forresten å bytte så ofte?
Dette filteret må fjernes før medisineringen, siden det er bassert på kull.
Sett ett stigerør på rista, om det ikke er slikt fra før, slik at du opprettholder noe av filtreringseffekten (mekanisk).
Ett luftdrevet bunnfilter fungerer på den måte at lufta som hele tiden presses inn, vil sørge for at vannet blir tvunget ut av toppen av stigerør, eller her denne filterinnsatsen. Dette skaper ett svakt sug i bunnlaget, som får vannet til å passere.
Har sett tilfeller med svært svak sirkulasjon der faktisk dette har blitt ett anaerobt filter, som til og med bryter ned No3.
Ang bruken av Tetra sine medisiner, er det ikke alt for gode beskrivelser i pakkningsvedlegget.
Jeg forsket i mine yngre akvaristiske dager en del på disse medisinene, da jeg alt for ofte hadde behov for disse.
Dette er nøyaktig slik jeg ville gjort det hele:
Bunnlaget renses for slam, og 50% av vannet byttes før kuren startes.
Tilfør 5ml Tetra ContralIck, og 5ml Tetra General Tonic. Luftepumpen går på full guffe, enten via bunnfilter eller luftestein. Det er viktig at det blir størst mulig overflatebevegelse.
Observer fiskene tett de første timene. Enkelte arter kan ha negativ effekt på spesielt ContralIck (gullfisk meget skjelden).
Ingen fôring denne dag.
Dag 2, 3, 4 og 5.
Bytt ut 30% (ca 6L) av vannet i bollen. Tilfør 2,5ml av begge medisiner. Lufting som dag 1, fôring kun på dag 3 (mindre enn normal mengde)
Dersom problemet på fiskene er kurert på dag 5, avsluttes kuren.
Dersom problemet vedvarer, tas ett vannbytte på 50% på dag 6. Tilfør da full dose av begge medisiner, og fortsett deretter i 5 dager til med halv dossering.
Husk kun fôring på dag 3, 6, 9 og evt 12.
Etter endt behandling, fortsettes det med daglige vannbytter på omlag 30%, lite fôring (maks annen hver dag), og hyppig overvåking av vannverdier.
Når No2 virker under kontroll, gå tilbake til normale fôringsrutiner. Fortsett imidlertid vannbyttene til det er gått 3-4 uker etter endt behandling.
For optimal beregning av medisinens mengde, anbefaler jeg kjøp av en 5ml engangssprøyte på apoteket (koster mellom 5 og 10 kroner).
Om du har noen form for dekor, eller lys grus i karet, kan dette misfarges av medisinene.
Unngå for all del søl av medisin på klær, møblement og gulv som ønskes uten disse fargene... Har ennå nå etter ca 5 år en flekk med blåtone i etter ett lite uhell
Lykke til
Pakkningsvedlegg C-Ick
Pakkningsvedlegg General Tonic
Trenger du forresten å bytte så ofte?
Dette filteret må fjernes før medisineringen, siden det er bassert på kull.
Sett ett stigerør på rista, om det ikke er slikt fra før, slik at du opprettholder noe av filtreringseffekten (mekanisk).
Ett luftdrevet bunnfilter fungerer på den måte at lufta som hele tiden presses inn, vil sørge for at vannet blir tvunget ut av toppen av stigerør, eller her denne filterinnsatsen. Dette skaper ett svakt sug i bunnlaget, som får vannet til å passere.
Har sett tilfeller med svært svak sirkulasjon der faktisk dette har blitt ett anaerobt filter, som til og med bryter ned No3.
Ang bruken av Tetra sine medisiner, er det ikke alt for gode beskrivelser i pakkningsvedlegget.
Jeg forsket i mine yngre akvaristiske dager en del på disse medisinene, da jeg alt for ofte hadde behov for disse.
Dette er nøyaktig slik jeg ville gjort det hele:
Bunnlaget renses for slam, og 50% av vannet byttes før kuren startes.
Tilfør 5ml Tetra ContralIck, og 5ml Tetra General Tonic. Luftepumpen går på full guffe, enten via bunnfilter eller luftestein. Det er viktig at det blir størst mulig overflatebevegelse.
Observer fiskene tett de første timene. Enkelte arter kan ha negativ effekt på spesielt ContralIck (gullfisk meget skjelden).
Ingen fôring denne dag.
Dag 2, 3, 4 og 5.
Bytt ut 30% (ca 6L) av vannet i bollen. Tilfør 2,5ml av begge medisiner. Lufting som dag 1, fôring kun på dag 3 (mindre enn normal mengde)
Dersom problemet på fiskene er kurert på dag 5, avsluttes kuren.
Dersom problemet vedvarer, tas ett vannbytte på 50% på dag 6. Tilfør da full dose av begge medisiner, og fortsett deretter i 5 dager til med halv dossering.
Husk kun fôring på dag 3, 6, 9 og evt 12.
Etter endt behandling, fortsettes det med daglige vannbytter på omlag 30%, lite fôring (maks annen hver dag), og hyppig overvåking av vannverdier.
Når No2 virker under kontroll, gå tilbake til normale fôringsrutiner. Fortsett imidlertid vannbyttene til det er gått 3-4 uker etter endt behandling.
For optimal beregning av medisinens mengde, anbefaler jeg kjøp av en 5ml engangssprøyte på apoteket (koster mellom 5 og 10 kroner).
Om du har noen form for dekor, eller lys grus i karet, kan dette misfarges av medisinene.
Unngå for all del søl av medisin på klær, møblement og gulv som ønskes uten disse fargene... Har ennå nå etter ca 5 år en flekk med blåtone i etter ett lite uhell
Lykke til
Pakkningsvedlegg C-Ick
Pakkningsvedlegg General Tonic
Postet 15.07.07 kl 23:28
Hei igjen
På dyrebutikken ble jeg anbefalt å bruke Sera Baktopur Direkt, noen tabletter man skulle putte oppi, og evnt. gjenta etter tre dager hvis det ikke var blitt forbedring.
Jeg kjøpte det, og guidet passeren så godt som mulig, men da hun kom dit var den ene død, men hun medisinerte den andre likevel. Kom tilbake dagen etter for å se hvordan det gikk, og da lå den andre også og duppet...
Hva skal jeg gjøre nå? Bytte vann helt og la det stå en stund, eller går det bra å bruke samme vannet til nye fisker? Vet ikke om sykdommen er bare på fiskene eller i vannet også?
Jeg kjøpte det, og guidet passeren så godt som mulig, men da hun kom dit var den ene død, men hun medisinerte den andre likevel. Kom tilbake dagen etter for å se hvordan det gikk, og da lå den andre også og duppet...
Hva skal jeg gjøre nå? Bytte vann helt og la det stå en stund, eller går det bra å bruke samme vannet til nye fisker? Vet ikke om sykdommen er bare på fiskene eller i vannet også?
Postet 23.07.07 kl 21:12
Fatter og begriper ikke hvorfor mange butikker selger denne medisinen når de vet at denne er for bakterielle infeksjoner inne i fisken.
Den har da kun skadeeffekt på allerede svekket fisk, og siden den i tillegg rasserer bakteriekulturen, blir det bare elendighet av dette.
Utfallet er desverre derfor å forvente, ut fra helsetilstand og behandlingen her anbefalt.
Når man da i tillegg anbefaler dobbel dose (1 tab på 50L), blir jeg for å si det rett ut temmelig pist her jeg sitter. Ikke på deg, bare for å ha sagt det også
*Banner småirritert her jeg sitter*
Dette er hva jeg selv ville gjort:
Siden alt liv, og da mener jeg alt av positivt liv, er dødt i karet, ville jeg enkelt og greit startet fra scratch.
Nytt bunnlag\filtermasse (for å eliminere eventuelle gjenlevende parasitter), og latt karet stå å godgjøre seg slik nystartede kar gjør.
Altså rett å slett byttet ut alt uten glass, og evt teknisk utsyr som filterrister og evt varmekolbe. Disse kan med fordel desinfiseres med virkon-s, eller få seg ett par dager med tørke.
Om du har mer igjen av "djevelgiften" og vil lese bruksanvisningen, er den å finne her
Den har da kun skadeeffekt på allerede svekket fisk, og siden den i tillegg rasserer bakteriekulturen, blir det bare elendighet av dette.
Utfallet er desverre derfor å forvente, ut fra helsetilstand og behandlingen her anbefalt.
Når man da i tillegg anbefaler dobbel dose (1 tab på 50L), blir jeg for å si det rett ut temmelig pist her jeg sitter. Ikke på deg, bare for å ha sagt det også
*Banner småirritert her jeg sitter*
Dette er hva jeg selv ville gjort:
Siden alt liv, og da mener jeg alt av positivt liv, er dødt i karet, ville jeg enkelt og greit startet fra scratch.
Nytt bunnlag\filtermasse (for å eliminere eventuelle gjenlevende parasitter), og latt karet stå å godgjøre seg slik nystartede kar gjør.
Altså rett å slett byttet ut alt uten glass, og evt teknisk utsyr som filterrister og evt varmekolbe. Disse kan med fordel desinfiseres med virkon-s, eller få seg ett par dager med tørke.
Om du har mer igjen av "djevelgiften" og vil lese bruksanvisningen, er den å finne her
Postet 25.07.07 kl 11:37
Så teit at de anbefaler ting som gjør alt mye verre!
Det virka som hun hadde skikkelig peiling, så det er vanskelig å vite hvem man kan sette sin lit til...
Holder det å koke grusen, eller må jeg kjøpe ny? Hva med planten?
Hvor lenge bør jeg la bollen stå oppe uten fisk for å få optimale forhold?
Jeg har forresten en rot oppi der også, kan den kokes? Har ikke råd til å kjøpe alt på nytt...
Forresten, et spm. til ang. Aqua Safe; her i Oslo er det en del klor i springvannet, er det ikke lurt å bruke Aqua Safe da for å bli kvitt det?
Det virka som hun hadde skikkelig peiling, så det er vanskelig å vite hvem man kan sette sin lit til...
Holder det å koke grusen, eller må jeg kjøpe ny? Hva med planten?
Hvor lenge bør jeg la bollen stå oppe uten fisk for å få optimale forhold?
Jeg har forresten en rot oppi der også, kan den kokes? Har ikke råd til å kjøpe alt på nytt...
Forresten, et spm. til ang. Aqua Safe; her i Oslo er det en del klor i springvannet, er det ikke lurt å bruke Aqua Safe da for å bli kvitt det?
Postet 25.07.07 kl 19:11
Koking dreper det meste, og du kan selvsagt koke alt (planten er vel ett innlysende objekt som ikke kan kokes). Husk at de døde mikroorganismene ikke kokes vekk. De vil derfor når bollen startes igjen råtne.
Planten, den hadde jeg rett å slett kasta.
Når det gjelder oppstart, og driftstid før ting har gått seg til, er det ca 5 uker fra første vanndråpe til en noenlunde grei kultur er på plass. Om du får "lånt" deg litt filtergugge fra ett godt innkjørt kar til ditt eget, hjelper dette meget bra på din egen kultur. Jo mere bakterier som tilsettes, jo raskere fiskeklart.
Aquasafe er ikke noe jeg selv er så alt for glad i. Det finnes måter å unngå det meste som aquasafe skal eliminere fra vannet.
For deg er det klor, som er en gass som er lett å få bukt med. Fyll ei bøtte med vann dagen før du skal bytte vann i bollen. Om du har noe til å lage litt bevegelse på vannet her, er det en fordel, men ikke noe absolutt krav.
Vannet vil i bøtta romtempereres, Ph vil stabilisere seg om det er tilsettinger i vannet ut over klor, og klorgassen vil luftes ut av vannet.
Vannet er da bedre på alle måter, enn spring\ beredervann for fiskene
Og så koster det ikke ett øre å la litt vann stå der å være vått 15-30 timer
Planten, den hadde jeg rett å slett kasta.
Når det gjelder oppstart, og driftstid før ting har gått seg til, er det ca 5 uker fra første vanndråpe til en noenlunde grei kultur er på plass. Om du får "lånt" deg litt filtergugge fra ett godt innkjørt kar til ditt eget, hjelper dette meget bra på din egen kultur. Jo mere bakterier som tilsettes, jo raskere fiskeklart.
Aquasafe er ikke noe jeg selv er så alt for glad i. Det finnes måter å unngå det meste som aquasafe skal eliminere fra vannet.
For deg er det klor, som er en gass som er lett å få bukt med. Fyll ei bøtte med vann dagen før du skal bytte vann i bollen. Om du har noe til å lage litt bevegelse på vannet her, er det en fordel, men ikke noe absolutt krav.
Vannet vil i bøtta romtempereres, Ph vil stabilisere seg om det er tilsettinger i vannet ut over klor, og klorgassen vil luftes ut av vannet.
Vannet er da bedre på alle måter, enn spring\ beredervann for fiskene
Og så koster det ikke ett øre å la litt vann stå der å være vått 15-30 timer
Postet 25.07.07 kl 19:19
Får gjøre et nytt forsøk da.
Når det gjelder planten, den typen jeg må ha, så ikke slørhalene skal spise den opp, oppbevarer dyrebutikken i akvariene sine sammen med fisker. Da er det vel en sjangs for at det kan være sykdommer i den nye også? Jeg har hørt om at man kan dyppe ny fisk i en konsentrert blanding av salt/medisin-noe, for å drepe evntuelle uønskede bakterier/mikroorganismer.
Vet du noe om dette? Om det funker, hva blandingen består av, osv. Kan man evnt. bruke dette på planter også, kanskje?
Når det gjelder planten, den typen jeg må ha, så ikke slørhalene skal spise den opp, oppbevarer dyrebutikken i akvariene sine sammen med fisker. Da er det vel en sjangs for at det kan være sykdommer i den nye også? Jeg har hørt om at man kan dyppe ny fisk i en konsentrert blanding av salt/medisin-noe, for å drepe evntuelle uønskede bakterier/mikroorganismer.
Vet du noe om dette? Om det funker, hva blandingen består av, osv. Kan man evnt. bruke dette på planter også, kanskje?
Postet 25.07.07 kl 20:05
AleNår det gjelder planten, den typen jeg må ha, så ikke slørhalene skal spise den opp, oppbevarer dyrebutikken i akvariene sine sammen med fisker. Da er det vel en sjangs for at det kan være sykdommer i den nye også? Jeg har hørt om at man kan dyppe ny fisk i en konsentrert blanding av salt/medisin-noe, for å drepe evntuelle uønskede bakterier/mikroorganismer. Vet du noe om dette? Om det funker, hva blandingen består av, osv. Kan man evnt. bruke dette på planter også, kanskje?
Helt garantert for å ikke ta med seg sykdom via fisk\ planter blir man aldri.
Har selv aldri kjøpt planter som står i fiskekar i butikkene, og har derfor ikke fått med meg noe møkk derfra.
Forhør deg om når de tar inn nye planter, slik at du kan hente før de ender i karene. Det er tryggest
Er vel forøvrig anubis det er snakk om, bare for å ha nevnt det også
Ang avlusing av fisk på denne måten du her beskriver, kan jeg ikke akkurat si at dette er noe som er vanlig å praktisere. De fleste smittestoffer krever lengre behanling enn som så for å drepes, og dette blir da en falsk trygghet.
Vil derfor ikke anbefale dette
Postet 27.07.07 kl 11:29