Trenger hjelp ang piraja

Hei,

Min bror ville ha 1 Piraya i et 35-45 l akvarium. Jeg ser at den ikke har det så bra. Det ligger helt stille i bunnen å svømmer noen ganger rundt i akvariet?
Er den syk?

MAT: Jeg har prøvd å gi den Oksehjerte men det vil den ikke ha. Jeg har prøvd vanlig tetra mat, det funket ikke. Så jeg kjøpte Ciklide mat. Jeg gir 5-7 stk om dagen. Det spiser den!

Noen som vet om Piraya? Skriv litt her så jeg vet hva jeg burde gjøre!

MvH: Thomas
Inaktiv bruker
det er et veldig lite akvarium for en piraya.

Be han skaffe seg en femhundre liter.....da kan du ha piraya
Thomassss
Hei, Min bror ville ha 1 Piraya i et 35-45 l akvarium. Jeg ser at den ikke har det så bra. Det ligger helt stille i bunnen å svømmer noen ganger rundt i akvariet? Er den syk? MAT: Jeg har prøvd å gi den Oksehjerte men det vil den ikke ha. Jeg har prøvd vanlig tetra mat, det funket ikke. Så jeg kjøpte Ciklide mat. Jeg gir 5-7 stk om dagen. Det spiser den! Noen som vet om Piraya? Skriv litt her så jeg vet hva jeg burde gjøre!:D MvH: Thomas
Piraya er en tetra-art, altså en stimfisk.. ikke rart den bare ligger på bunnen. Jeg ville skaffet meg et kar ¨på rundt tusen liter til en stim med piraya.
Inaktiv bruker

MvH: ThomasPiraya er en tetra-art, altså en stimfisk.. ikke rart den bare ligger på bunnen. Jeg ville skaffet meg et kar ¨på rundt tusen liter til en stim med piraya.

ja en fin ide
Oki takk... Men går det an å ha 1 piraya i 100-200 liter's?

Piraja er en stimfisk.
En stim er mer enn 4- 5 fisker.
Nå svarer jeg sent her, men det kan jo kanskje komme til nytte senere, for andre.

MC Darup
Piraja er en stimfisk. En stim er mer enn 4- 5 fisker.

Sannhet med modifikasjoner. For det første finnes det en rekke arter av piraya som rett og slett være helt alene i akvarier, da de ikke tåler andre fisk i det hele tatt, heller ikke sin egen art. Langt fra noen stimfisk altså. Dette gjelder de fleste Serrasalmus-artene. Pygocentrus-artene (hvor den eneste pirayaen som er vanlig i Norge hører til - Pygocentrus nattereri), oppfører seg litt annerledes, og disse er det vanlig å ha flere av i et akvarie. Det er slike man ser "stime" på TV. De som kan mest om piraya mener imidlertid at heller ikke disse går sammen i en stim i vanlig forstand. De er territorielle, og danner løse grupper når det passer seg. Det er mange som har disse med hell i mindre grupper, eller til og med alene.

For én voksen rødbukpiraya ville jeg nok minst ha 180 liter, men spørsmålet er om det ikke ville være artigere å gå opp enda litt i størrelse, og dermed ha plass til flere. 250 liter og 3 piraya, eller 4-5 i en 325-liter. Uansett bør du huske på at disse har en tendens til å spise hverandre, spesielt som små, så hvis man tar sikte på å få 5 voksne rødbukpiraya, vil det være en god idé å starte med flere. 8-10 kanskje, og heller selge "overskuddet", hvis det blir noe.
Ja, så den der. En litt snodig "oppdagelse". At de ikke er så blodtørstige som Hollywood vil ha det til, har jo alle som holder på med dem visst lenge. Når det gjelder grupper, så er det jo heller ikke ny viten at det er sikkerhet i antall, og at det finnes mye over piraya i næringskjeden. Men, greit med en litt annerledes artikkel om piraya i nyhetene. Som oftest når piraya dukker opp i nyhetene, er det i forbindelse med at noen har funnet en "livsfarlig piraya" i ett eller annet vann (som viser seg å være en pacu noen har satt ut fordi den har vokst seg ut av akvariet).

Uansett, den som vil lære seg mer om piraya bør ta en titt på dette nettstedet (litt glorete side, men meget solid arbeid som ligger bak): http://www.opefe.com/
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap