hvilke lyspærer skal man bruke?

hei!

jeg har nå måtte ta ut mange planter, for så å kaste dem p.g.a. et brunt belegg som det er umulig å vaske bort som kommer på plantene. Har prøvd det ene og det andre, men ingen ting ser ut til å fungere. Så jeg lurer på om det kan være noe med lyset, jeg har 2 vanlige lyspærer. Dermed lurer jeg på om det å skaffe seg spesial pærer kan ha noe virkning?
Desverre er det heller dårlig med egnede glødepærer. Både lysutbytte, og lyskvalitet er for dårlig til ett akvarie.

Hvor stort er karet? Oppgi gjerne også lengden på det, så skal jeg\ andre se om det er mulig å erstatte glødelyset med fullverdig lys (lysrør\ kompaktlys)
mål på akvariet
HEI!!

karet er ca. 60 liter, 60cm*32cm*34 cm.

takk!..
Jeg ville brukt 2 stk 15 W T8 lysrør på det akvariet. Dette går ann og kjøpe på dyrebutikker. Pris varierer fra merke, og alt etter hvor man kjøper det.

Andreas Bjørvik
Til ett 60L akvarie, er ikke 2 glødelamper noe som er i nærheten av å gi nok lys.
Som Andreas sier, 15W passer.
Om du velger ett system med 1 eller 2 rør er opp til deg. Med to rør, har du mye bedre vekst enn med 1 rør, men algene kan fortere få fotfeste, om det blir en ubalanse i karet.

Selv hadde jeg satt inn 2x15W. Enten i form av en hjemmelaget armatur med ett innbyggingssett, eller i form av ett helt ferdig, men noe dyrere, kjøpearmatur
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap