Se hva Oscarene mine har gjort

Jeg kom hjem i ettermiddag, etter å ha plukket steiner og sand i en elv og fikk litt av ett syn.

Jeg er nybegynner på Oscar, men har ved flere annledninger sett mine to vibrere til hverandre og bite hverandre i leppene. De har sett litt ut som discus som er i lek. De har også voktet en skiferhelle som er midt i akvariet. Har sagt til en venn at de kommer til å legge egg og skrekk og gru. Er ikke mange som kan ta i mot oscarer.. hehe

Men de har hvertfall lagt EGG masse egg! Vet ikke helt sikkert hvem av dem som er ho'a, men Arne som er den største hadde lengst rør på utsiden så jeg mistenker han, eller hun som det blir nå. Blir spennende å se om det blir noen yngel av dette. Kanskje dronning victoria da er en han.. Ja ja hehe.

Noen som trenger 1500 oscar yngel forresten? Bare tuller. De er jo sikkert ikke befruktet og om de er det tror jeg at jeg kommer til å fjerne eggene/wigglers eller hva nå enn som skjer med oscar egg etter de er lagt :S
det var så inni det hel&%¤ med egg og da hehe Du kan jo høre med din lokale dyrebutikk om de vil ta imot oscar yngel. jeg hadde hvertfall syns det hadde vert kjekt å se om jeg fikk de til å vokse opp
Du gode, det var en del egg det! Antar hun har vært ganske rognstinn, den dama.

Du får starte oppdrett på disse, og tittelere deg med:
Elin Pedersen, produsent og landsdekkende distributør av Oscar!
Ja nå er planen klar. Jeg skal kuppe markedet for Oscarer *ond latter*.

er det noe fremgang med oscarene dine??
blir det yngel?
Morsomt at noen spør

Det ble nok bare kaviar. Oscarene spiste opp sine egg glade og fornøyde. De er i lek igjen nå brutalt flørtende og morsomt. Skal nok si ifra om det blir noe.
er jo alltid gøy med yngel...
lykke til videre
Er dett sånn at oscarene "må" ha et flatt underlag å legge eggene sine på..
I karet mitt holder den ene oscaren på å flytte steiner som en gal, slik at glass bunnen i karet kommer frem.. så går det en liten stund, så kommer den største oscaren og "inspiserer".
Isted så jeg at begge lå rett ved gropen..de gjorde ingeting.de bare lå der..
noen som har en forklaring? er det egentlig egglegging de driver med??
De legger egg på flate overflater ja, men det trenger ikke være forberedelse til lek du ser der.

Jeg hadde to oskar sammen i et kar i mange år, og de gravde og ominnredet hele tiden, men la aldri egg.
Mange ganger var jeg redd for at de skulle knuse glasset når de spytta stein så det small i rutene.
De gjorde akkurat det som du beskriver, gravde seg ned til glassbunnen i karet.

Kuren mot dette, ble å legge en stor tynn skiferplate i bunnen, med sand over. Da ble resultatet ganske pent når fiskene gravde ut steinplata.
skjer det noe??
bare lurer på hvordan det går med oscarene dine
kommet noen nye??
lurer litt da vettu
Neida de har satt stopp for egglegging og vil ikke mer virker det som. Men jeg tilsetter litt esha optima i vannet og tar noen kraftige vannbytter i håp innimellom. Vet ikke hva mer jeg skal gjøre...
I dag på morran var det nye egg Ikke så mange og det varte ikke så lenge. Bildene viser litt av hva som skjedde.

[External Image]

[External Image]

Oscarene mine passer ikke eggene sine de.. De er mye mer opptatt med å flørte med hverandre.
Hehehe.. Av uttrykket de har, ser det mer ut som om de krangler. Krangling er ikke bra for familielivet ;P
Kul tråd Elin=)
Spennende med bilder=)
Tror ikke de eller jeg vet helt forskjellen på krangel og flørt når det gjelder dem to hehe
Hehehe... Nydelige fisker, forresten! Fikk lyst på slike selv, jeg..
tips
ta ut eggene så kan det bli yngel
Nederste bildet av flørtende/kranglende foreldre + eggtyv var kjempetøft!
Håper de blir litt mer ansvarlige foreldre med tiden...
Har vel egentlig regnet meg frem til at hannen ikke er gammel nok til å produsere nok melke, så det er ikke så rart at det ikke har blitt noe enda. Men det står ikke på lekslysten til Arne-dama hehe. De er morsomme å se på når de krangler/flørter/tigger/danser/rister/glaner osv.

Jeg kunne sikkert plukket ut eggene, men halve morroa for meg er å observere fiskene. Oppdrett av Oscare er kanskje ikke målet mitt, selv om det hadde vært gøy med noen tasser
hei igjen
lenge siden vi har hørt noe nå
skjer det noe??
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristian Teigland
Reklame for plussmedlemskap