Hvordan holde frontglasset rent og klart?
Hver morgen like etter lyset slås på, bruker jeg filtervatt og drar vekk drøssevis med bitte små pestsnegler på frontglasset.
Regner med at det er alger som setter seg slik fast, og at det er normalt, men likevel; jeg vil se gjennom krystallklare "vinduer".
Er det filtervatten som ødelegger klarheten?
Finnes det en annen bedre måte å fjerne pestsneglene?
Har algemagnet, men har ikke prøvd den ennå.
Regner med at det er alger som setter seg slik fast, og at det er normalt, men likevel; jeg vil se gjennom krystallklare "vinduer".
Er det filtervatten som ødelegger klarheten?
Finnes det en annen bedre måte å fjerne pestsneglene?
Har algemagnet, men har ikke prøvd den ennå.
Postet 01.08.07 kl 08:53
Filtervatt legger ikke igjen noe på glasset, så det er nok en eller annen alge som vokser hurtig her. Ser ikke bort i fra at det er derfor sneglene trekker til glasset. Alger er mat
Du må nesten finne ut av hvilken film det er som legger seg på glasset, før en kan gjøre noe med dette.
Forsøk å tørke av glasset med filtervatt på kvelden, se om det da er mindre film på glasset på morgenen.
Om hardheten er ekstremt høy, kan det bli ett tynt kalklag på det meste. Vi snakker da om en hardhet av bibelsk karakter (gå på vannet)
Du må nesten finne ut av hvilken film det er som legger seg på glasset, før en kan gjøre noe med dette.
Forsøk å tørke av glasset med filtervatt på kvelden, se om det da er mindre film på glasset på morgenen.
Om hardheten er ekstremt høy, kan det bli ett tynt kalklag på det meste. Vi snakker da om en hardhet av bibelsk karakter (gå på vannet)
Postet 01.08.07 kl 09:18
Postet 01.08.07 kl 09:22
Postet 01.08.07 kl 10:11
Postet 01.08.07 kl 10:35
Pestsnegler
Trekker opp på glasset om natta er min erfaring.
Løsning: Lån/kjøp fisk som spiser opp sneglene. (Eller i det minste reduserer bestanden til et lavt nivå)
Flere botia'er gjør denne jobben effektivt. Har god erfaring med Pakistanbotia (2 stk på 4 cm ryddet min 100 liter på få dager) Jeg tørket vekk godt over 50 sneiler hver dag på glasset..
Men fiskene bør også passe inn med de andre innbygerne i akvariet.
Løsning: Lån/kjøp fisk som spiser opp sneglene. (Eller i det minste reduserer bestanden til et lavt nivå)
Flere botia'er gjør denne jobben effektivt. Har god erfaring med Pakistanbotia (2 stk på 4 cm ryddet min 100 liter på få dager) Jeg tørket vekk godt over 50 sneiler hver dag på glasset..
Men fiskene bør også passe inn med de andre innbygerne i akvariet.
Postet 01.08.07 kl 12:47
Postet 01.08.07 kl 12:56
Endret: 01.08.07 kl 12:56