Spm. ang. Apistogramma Macmasteri oppdrett

Hei

For ca tre måneder siden kjøpte jeg et Apisto Macmasteri lekspar. De går i en 60 liter med noen ottoer. Har en rot de kan gjemme seg under og en kokosnøtthule.

Tre ganger har hunnen blitt veldig gul og fin. Hun har da gravd seg inn i kokosnøtten. Tittet ut innimellom fra et hull på toppen. Men mer enn det har det aldri blitt. Før så drev hunnen og jaget hannen hele tiden, så han bare gjemte seg. Men nå er han ute å koser seg hele tiden.

Jeg har rikitg ph og temp. Litt dempet belysning. Sånn som det skal være egentlig

Det jeg lurer på er om det er noe jeg gjør feil? Er det noen triks som kan få de til å legge egg? Tålmodighet?:P

Hadde vært herlig om noen svarte

Mvh Fredrik
Ottomat.
Når hannen ble jaget tyder det på at hun har egg.
Tipper at ottoene spiste de opp eller at hun spiste opp de nyklekte.
Det siste er ganske vanlig blant Apistoer den første(og andre)gangen de Yngler.

Jørn
Takk

N har hunnen blitt veldig gul igjen og driver gjemmer seg i et stort hulerom under en rot. Hver gang hannen kommer i nærheten blir han jaget bort. Tyder dette på at det er egg der da? Men kan jeg vite om de er befruktet?

Fredrik
Freddy Dos Santos
Takk:) N har hunnen blitt veldig gul igjen og driver gjemmer seg i et stort hulerom under en rot. Hver gang hannen kommer i nærheten blir han jaget bort. Tyder dette på at det er egg der da?:) Men kan jeg vite om de er befruktet? Fredrik


Det tyder på at det er befruktede egg der,men det er ikke alltid fiskene følger "normalen".Prøv og se under rota.Eggene blir hvite hvis de ikke er befruktet.

Jørn
:)
OK Men forstyrrer jeg ikke hele prossessen hvis jeg løfter opp rota? Den ligger nesten intil bakgrunnen så får ikke sett fra utsiden..

Fredrik
Forsiktig
Vær forsiktig så går det bra.

Jørn
Gjorde det nå Men det var ingen egg der Bare og vente da?:P Vet du om noe jeg kan gjøre for å trigge dem litt? Et kaldt vannbytte kanskje?

Fredrik
Inaktiv bruker
nja. kalde vandbytter burde ikke være nødvendige. Jeg ville tatt ut ottoen. eller omvendt.

Bare vent, dem leker nok igjen.
Freddy Dos Santos
Gjorde det nå:) Men det var ingen egg der:( Bare og vente da?:P Vet du om noe jeg kan gjøre for å trigge dem litt? Et kaldt vannbytte kanskje?:) Fredrik


Kaldt vannbytte er for corrys,ikke Apistoer.Prøv levendefor,det pleier å gjøre susen.

Jørn
Jørn Kåsa
[QUOTE=Freddy Dos Santos]Gjorde det nå:) Men det var ingen egg der:( Bare og vente da?:P Vet du om noe jeg kan gjøre for å trigge dem litt? Et kaldt vannbytte kanskje?:) Fredrik


Kaldt vannbytte er for corrys,ikke Apistoer.Prøv levendefor,det pleier å gjøre susen.

Jørn

Jeg har ikke noe LEVENDE for:P men jeg har røde myggiser Funker det??

Fredrik
Freddy Dos Santos
Jeg har ikke noe LEVENDE for:P men jeg har røde myggiser:) Funker det??


Ja, det gjør det Det var det eneste frossentfòret jeg brukte da fiskene du nå har lekte og la egg hos meg
Og foreldrene til ditt par leker fremdeles ofte og jevnlig (jeg har hatt dem noe over ett år), og har støtt egg eller yngel å passe. De får heller ikke noe annet frossentfòr enn røde mygglarver. Mest fordi jeg ikke har husket på å kjøpe noe annet på lange tider, men også fordi vi har det veldig trangt i fryseren (så det er begrenset med plass til fiskefòr...
Ok Takk Mona

De har lekt tre eller fire ganger, men aldri blitt no mer:/ Har du noen tips?

Fredrik
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap