- Hjem
- Forum
- Om Akvaforum
- Svare på innlegg/spørsmål
Svare på innlegg/spørsmål
Har i det siste registrert at flere svarer i ganske nedlatende tonefall på en del innlegg. Noe som egentlig er helt unødvendig, og i mine øyne, er i ferd med å ødelegge stemningen litt her inne.
Når noen spør om noe de ønsker svar på, så ikke bare vis til søkefunksjonen og databasene. Har du ikke et konkret svar på det noen lurer på eller spør om er det bedre å holde kjeft.
Databasen og gamle tråder i forumet inneholder ikke all informasjon som finnes akvaristikk (selv om det har samlet seg en god del info der).
Jeg begynner å bli irritert over hvor frekke og nedlatende enkelte er i sine svar. Når du først tar deg bryet med å svare på et innlegg kan du også ta deg tid til å gjøre det på en ordentlig måte
Av og til er noen spørsmål så teite at jeg må rynke på nesen, men det er likevel ingen grunn til å svare med en nedlatende ordlyd!
Når noen spør om noe de ønsker svar på, så ikke bare vis til søkefunksjonen og databasene. Har du ikke et konkret svar på det noen lurer på eller spør om er det bedre å holde kjeft.
Databasen og gamle tråder i forumet inneholder ikke all informasjon som finnes akvaristikk (selv om det har samlet seg en god del info der).
Jeg begynner å bli irritert over hvor frekke og nedlatende enkelte er i sine svar. Når du først tar deg bryet med å svare på et innlegg kan du også ta deg tid til å gjøre det på en ordentlig måte
Av og til er noen spørsmål så teite at jeg må rynke på nesen, men det er likevel ingen grunn til å svare med en nedlatende ordlyd!
Postet 09.08.07 kl 16:09
Endret: 10.08.07 kl 11:13
Postet 09.08.07 kl 16:20
absolutatleHar i det siste registrert at flere svarer i ganske nedlatende tonefall på en del innlegg. Noe som egentlig er helt unødvendig, og i mine øyne, er i ferd med å ødelegge stemningen litt her inne. Når noen spør om noe de ønsker svar på, så ikke bare vis til søkefunksjonen og databasene. Har du ikke et konkret svar på det noen lurer på eller spør om er det bedre å holde kjeft.
Dette er internett, her er det ingen ansikt som viser noen tone folk sitter med til å følge med ordene, ingen smileys, og folk flest vet kanskje heller ikke å bruke dem. Da er det veldig lite som skal til før mange, sikkert inkludert deg, føler noe er nedlatende eller sarkastisk. Det er sikkert en del som er det, men jeg føler ikke jeg har sett mye av det her.
Tror alle føler de kan spør om hva som helst. Å bli vist til søkefunksjonen er vel ikke noe frekt i seg selv, man lærer mye med å lese der, selv om man føler akkurat sitt spørsmål ikke blir svart. Dette med å spør før man søker er en litt selvopptatt tendens, på samme måte som noen føler at det at andre skal svare dem er en forpliktelse. Noen vet bare ikke bedre, i begge tilfeller helt greit å peke til verktøyene. Men nei, det trenger ikke gjøres på en frekk måte. Men jeg føler det er god sjangs for at du mistolker folk. Det er bare internett, hvorfor skal vi være så alvorlige? :P
Synes forumet er mye freskere med litt takhøyde, sånn som Frank sine lett tørre spøker, heheh
Postet 09.08.07 kl 17:08
En del ganger er det faktisk bedre å oppfordre brukeren til selv å lese noe av den info som finnes her på AF.
For hvor mange ganger skal en forvente at de samme brukerne svarer på akkurat det samme spørsmålet, kanskje ikke med mer enn timer mellom hver gang.
Om noen syntes det er så innmari vondt å bli påminnet at det faktisk er mulig å lese litt av det som allerede er skrevet, så får det bli deres sak, etter min mening
Kan egentlig ikke se at verken jeg eller andre modder\ brukere er nedlatende, så jeg stiller meg litt undrende til din oppfattning av AF for tiden Det kan jo selvsagt være at vi har en noe annerledes oppfattning av hva nedlatende er
For hvor mange ganger skal en forvente at de samme brukerne svarer på akkurat det samme spørsmålet, kanskje ikke med mer enn timer mellom hver gang.
Om noen syntes det er så innmari vondt å bli påminnet at det faktisk er mulig å lese litt av det som allerede er skrevet, så får det bli deres sak, etter min mening
Kan egentlig ikke se at verken jeg eller andre modder\ brukere er nedlatende, så jeg stiller meg litt undrende til din oppfattning av AF for tiden Det kan jo selvsagt være at vi har en noe annerledes oppfattning av hva nedlatende er
Postet 09.08.07 kl 18:51
Tar denne litt til meg siden jeg ofte ber folk bruke søkemotor.
Jeg gjør ikke dette for å være ekkel eller nedlatende, men det er en måte å lære nye brukere å bruke søkemotoren.
Jeg lærer masse av å lese gamle tråder, og synes selv dette er en (nesten) utømmelig kilde til kunnskap.
Man får flere svar på samme spørsmål fra flere brukere, man får flere viklinger og meninger. Og det er vel positivt?
Kanskje jeg kan bruke flere smileyer, jeg vet ikke.
Vet bare at jeg sjeldent er sur, og at jeg ikke ser på meg selv som nedlatende eller ekkel. Jeg er jo mest bare skjønn
Postet 09.08.07 kl 20:50
når jeg poster spm så vet jeg nesten 100p at jeg blir henvist til galleri/artsbase først. men som regel har jeg prøvd det først. leser/ser utrolig mye stoff/bilder her inne og da må det litt kontakt med mennesker til også. det er det som gjør sia så bra dessuten er det ikke alle plasser det er akvarieklubber, og/eller andre som driver med samme hobby som du kan ha kontakt med. Å kunne ha det over nett er utrolig greit føler ikke noe nedlatende tone her inne selv om man blir oppfordra til å lese/søke. det må man når man skal holde på med denne hobbyen. man velger jo å passe på/stelle levende vesener. det er da ditt eget ansvar å kunne gjøre det. at man i tillegg kan utveklse erfaringer med hverandre og dra nytte av hverandre er en tilleggsbonus
Postet 09.08.07 kl 20:58
Endret: 09.08.07 kl 20:59
Postet 09.08.07 kl 20:58
Postet 09.08.07 kl 21:12
Jeg tenker at vi alle skal ta innlegget til absolutatle til oss uten å tenke for mye på om det stemmer eller ikke. La dette være en vekker slik at vi beholder den gode tonen her på akvaforum.
Det påhviler alle oss et ansvar å rapportere inn innlegg som med fordel kunne vært utelatt. Det er ikke nødvendig å komme med svar i tråder der man ikke klarer å oppholde normal fokeskikk.
Postet 09.08.07 kl 21:35
Etter mange år på div fora, så har jeg lært meg å ikke ta alt i negativ retning. Som noen sa lengre opp her, så ser vi ikke personen, og vi hører ikke hvordan ting blir sagt. Det er bare kalde ord...
Når det gjelder henvising til søkefunksjonen, så skal jeg innrømme at jeg har blitt mektig irritert over å få det svaret noen ganger.
Jeg prøver alltid å søke, men ofte så har jeg et sammensatt spørsmål, hvor svarene jeg finner på søk, på de enkelte punktene, ikke gir meg et helhetslig svar på det JEG lurer på. Derfor spør jeg, og derfor blir jeg irritert over å da bli henvist til søkefunksjonen, med en iskald skulder...
Og jeg ser jo heller ikke problemet med å svare på et spørsmål, selv om det er svart på før...
Når det gjelder henvising til søkefunksjonen, så skal jeg innrømme at jeg har blitt mektig irritert over å få det svaret noen ganger.
Jeg prøver alltid å søke, men ofte så har jeg et sammensatt spørsmål, hvor svarene jeg finner på søk, på de enkelte punktene, ikke gir meg et helhetslig svar på det JEG lurer på. Derfor spør jeg, og derfor blir jeg irritert over å da bli henvist til søkefunksjonen, med en iskald skulder...
Og jeg ser jo heller ikke problemet med å svare på et spørsmål, selv om det er svart på før...
Postet 09.08.07 kl 21:42
Postet 09.08.07 kl 21:57
Tror jeg henger meg på denne tråden...
Det er faktisk mulig å gi et kortfattet resume av noe man har skrevet før, eller som står i artikklene, før man ber den undrende om å bruke søkemotoren.
I ett enkelt tilfelle har jeg bedt noen om å se en annen tråd, og da stod de med en linjes mellomrom. Og spørsmålet var omtrent det samme.
Viss noen lurer på hva slags fisk som passer inn i et akvarium på ca 100l, så er det ikke sikkert at vedkommende kommer så mye lengre med å søke i databasene. Ofte kan det vell tenkes at man egentlig er ute etter forslag, ikke bare tørre fakta.
Det er for eksempel ikke lenge siden man ble frarådet å ha kampfiskhanner sammen med annen fisk. I dag vet vi at dette ikke er noe problem. Takket være at flere har delt sine erfaringer, feks her på forumet. Jeg kunne heller ikke lese noe sted i databasen om at palettyngel var i stand til å ta livet av sin egen mor. Men nå vet kanskje flere enn meg at dette er mulig. Takket være at jeg skriver det her nå.
Forumet er med andre ordet sted hvor man kan nyte godt av andre akvaristers egne erfaringer. Ofte fra dag til dag. Ett bra eksempel på dette er jo Inger Anne's akvarieprosjekt.
Så til alle som lurer på det aller minste, still spørsmål. Ettervert lærer man seg å bruke flere av akvaforums kvaliteter. Men ofte må man spørre for å finne disse. Det er mange her som stiller opp når man står fast. Spesielt moderatorene. Selv om disse er de som "skriker" høyest om å bruke kunnskapsbasene, er de veldig flinke til å svare på spørsmål også.
Det er faktisk mulig å gi et kortfattet resume av noe man har skrevet før, eller som står i artikklene, før man ber den undrende om å bruke søkemotoren.
I ett enkelt tilfelle har jeg bedt noen om å se en annen tråd, og da stod de med en linjes mellomrom. Og spørsmålet var omtrent det samme.
Viss noen lurer på hva slags fisk som passer inn i et akvarium på ca 100l, så er det ikke sikkert at vedkommende kommer så mye lengre med å søke i databasene. Ofte kan det vell tenkes at man egentlig er ute etter forslag, ikke bare tørre fakta.
Det er for eksempel ikke lenge siden man ble frarådet å ha kampfiskhanner sammen med annen fisk. I dag vet vi at dette ikke er noe problem. Takket være at flere har delt sine erfaringer, feks her på forumet. Jeg kunne heller ikke lese noe sted i databasen om at palettyngel var i stand til å ta livet av sin egen mor. Men nå vet kanskje flere enn meg at dette er mulig. Takket være at jeg skriver det her nå.
Forumet er med andre ordet sted hvor man kan nyte godt av andre akvaristers egne erfaringer. Ofte fra dag til dag. Ett bra eksempel på dette er jo Inger Anne's akvarieprosjekt.
Så til alle som lurer på det aller minste, still spørsmål. Ettervert lærer man seg å bruke flere av akvaforums kvaliteter. Men ofte må man spørre for å finne disse. Det er mange her som stiller opp når man står fast. Spesielt moderatorene. Selv om disse er de som "skriker" høyest om å bruke kunnskapsbasene, er de veldig flinke til å svare på spørsmål også.
Postet 09.08.07 kl 22:02
CarreraJeg prøver alltid å søke, men ofte så har jeg et sammensatt spørsmål, hvor svarene jeg finner på søk, på de enkelte punktene, ikke gir meg et helhetslig svar på det JEG lurer på. Derfor spør jeg, og derfor blir jeg irritert over å da bli henvist til søkefunksjonen, med en iskald skulder...
Skjønner jeg godt, men synes allikevel det er ok å henvise til fiskebasen og å søke i tråder, da man gjør folk oppmerksom på at det faktisk er en mulighet.
Nye medlemmer kan bli gjort oppmerksom på at dette er et alternativ, da de ikke har blitt kjent her enda.
Dette bør selvfølgelig gjøres på en hyggelig/ok måte, ikke som et "kjære vene - har du prøvd å søke...."
Synes det er en veldig god tone her, kun en sjelden gang i blandt reagerer jeg på hvordan folk svarer.
Postet 09.08.07 kl 22:07
Postet 09.08.07 kl 22:41
Trine T[QUOTE=Carrera]Jeg prøver alltid å søke, men ofte så har jeg et sammensatt spørsmål, hvor svarene jeg finner på søk, på de enkelte punktene, ikke gir meg et helhetslig svar på det JEG lurer på. Derfor spør jeg, og derfor blir jeg irritert over å da bli henvist til søkefunksjonen, med en iskald skulder...
Skjønner jeg godt, men synes allikevel det er ok å henvise til fiskebasen og å søke i tråder, da man gjør folk oppmerksom på at det faktisk er en mulighet.
Nye medlemmer kan bli gjort oppmerksom på at dette er et alternativ, da de ikke har blitt kjent her enda.
Dette bør selvfølgelig gjøres på en hyggelig/ok måte, ikke som et "kjære vene - har du prøvd å søke...."
Synes det er en veldig god tone her, kun en sjelden gang i blandt reagerer jeg på hvordan folk svarer.
Jo, det er klart! Ikke alle er like forumvant, og kjenner til søkefunksjonen, så en henvisning er jo helt greit.
Jeg synes også tonen er god her inne.
Postet 09.08.07 kl 22:46
Informerende eller belærende eller nedlatende
Det å be noen om å søke i det som allerede finnes av info er jo ikke frekt i seg selv, for all del. Men, synes det er en litt nedlatende holdning hos enkelte, og det er som regel ikke de mest erfarne her inne som står for de holdningen.
Dessuten er ikke dette noe jeg har opplevd personlig. Er ikke mest aktiv her om dagen, men er ofte innom og leser, og følger med på hva som skjer. Av og til synes jeg å lese mellom linjene på noen svar at ”dette ville du visst om du hadde sjekket etter”, ”enhver idiot burde vite dette” etc. Som journalist er jeg veldig var på hvordan folk velger å ordlegge seg. Ofte er det en fin balanse mellom det å svare på en informerende, en belærende, eller en nedlatende måte.
Rent personlig setter jeg stor pris på at andre deler sine erfaringer med meg og informerer og lærer meg noe. At noen som vet mindre enn meg eller like mye som meg om et tema - forsøker å belære meg hvordan noe skal gjøres liker jeg ikke, og desto mindre liker jeg at folk snakker (og her inne: skriver) nedlatende til meg som om jeg var en idiot. Det er helt sikkert flere som deler mitt syn på akkurat det her.
Til slutt: Hvis man går ut i fra at den som spør om noe faktisk har litt kunnskap, men ønsker å vite noe om noe spesifikt, så går det an å forsøke å svar på akkurat det (eller vise til en spesifikk tråd hvis vedkommende er for lat til å søke). Men, som sagt tidligere, dukker det opp noen idiotspørsmål innimellom. De må man bare forsøke å la passere UTEN å svare nedlatende.
Helt til slutt kan vi jo begynne å diskutere hva som er et idiotspørsmål (uten å være nedlatende). For mitt vedkommende bør alt som har med Guppy-yngel være ganske obvious. Der skulle det meste av innfallsvinkler være dekket allerede. Men hvis noen har en ny teori om hvorfor det plutselig minker med yngel i et sultefôret selskapskar er jeg lutter øre.
Dessuten er ikke dette noe jeg har opplevd personlig. Er ikke mest aktiv her om dagen, men er ofte innom og leser, og følger med på hva som skjer. Av og til synes jeg å lese mellom linjene på noen svar at ”dette ville du visst om du hadde sjekket etter”, ”enhver idiot burde vite dette” etc. Som journalist er jeg veldig var på hvordan folk velger å ordlegge seg. Ofte er det en fin balanse mellom det å svare på en informerende, en belærende, eller en nedlatende måte.
Rent personlig setter jeg stor pris på at andre deler sine erfaringer med meg og informerer og lærer meg noe. At noen som vet mindre enn meg eller like mye som meg om et tema - forsøker å belære meg hvordan noe skal gjøres liker jeg ikke, og desto mindre liker jeg at folk snakker (og her inne: skriver) nedlatende til meg som om jeg var en idiot. Det er helt sikkert flere som deler mitt syn på akkurat det her.
Til slutt: Hvis man går ut i fra at den som spør om noe faktisk har litt kunnskap, men ønsker å vite noe om noe spesifikt, så går det an å forsøke å svar på akkurat det (eller vise til en spesifikk tråd hvis vedkommende er for lat til å søke). Men, som sagt tidligere, dukker det opp noen idiotspørsmål innimellom. De må man bare forsøke å la passere UTEN å svare nedlatende.
Helt til slutt kan vi jo begynne å diskutere hva som er et idiotspørsmål (uten å være nedlatende). For mitt vedkommende bør alt som har med Guppy-yngel være ganske obvious. Der skulle det meste av innfallsvinkler være dekket allerede. Men hvis noen har en ny teori om hvorfor det plutselig minker med yngel i et sultefôret selskapskar er jeg lutter øre.
Postet 09.08.07 kl 22:52
absolutatle*1Rent personlig setter jeg stor pris på at andre deler sine erfaringer med meg og informerer og lærer meg noe. At noen som vet mindre enn meg eller like mye som meg om et tema - forsøker å belære meg hvordan noe skal gjøres liker jeg ikke, *2Helt til slutt kan vi jo begynne å diskutere hva som er et [B]idiotspørsmål[/B] (uten å være nedlatende). For mitt vedkommende bør alt som har med Guppy-yngel være ganske obvious.
*1 Det er jo ikke like lett for alle å vite hvor erfaren du er og hvilke kunnskaper du sitter inne med. Ingen prøver vel å hjelpe for å plage deg. Uansett hvilket nivå man befinner seg på, må man nesten sile den infoen man får - dette gjelder jo også om man googler osv.
*2 Nå motsier du nesten deg selv. Det er da ikke pent å kalle noe idiotspørsmål. Ingenting er obvious når du er nybegynner. Ofte må ting inn med teskje, og heldigvis sitter det tålmodige og erfarne akvarister og øser ut med sin kunnskap i det uendelige - dag etter dag.
Postet 09.08.07 kl 23:08
Er man nybegynner, så synes jeg man har lov til å lure på det meste. Det er jo sånn man lærer... Og da synes jeg faktisk man bør bli henvist til basen, så fremt det er info som er helt innlysende å finne der... Når man er inne i et nytt forum så tar det tid å sette seg inn i selve forumet også...
Men en annen ting jeg har tenkt på, er at man kanskje burte ha en indikasjon nær nicket/avatoren på hvert innlegg om hvor erfaren forumbrukeren er i forumet? Da kan man kanskje vise litt mer forståelse overfor disse?
Men en annen ting jeg har tenkt på, er at man kanskje burte ha en indikasjon nær nicket/avatoren på hvert innlegg om hvor erfaren forumbrukeren er i forumet? Da kan man kanskje vise litt mer forståelse overfor disse?
Postet 09.08.07 kl 23:10
Postet 09.08.07 kl 23:11
Postet 09.08.07 kl 23:15