diverse spørsmål (diy?)

hva er diy?
hva slags lys skal jeg ha til et akvarium som skal bli reke/plantekar etter hvert det blir det neste prosjekter etter jeg har fått 540 l i svev
karet er 40 cm langt, 24 cm bredt og 30 høyt..
jeg har ikke funnet armaturer med lysrør bare vanlige lamper.. kan noen gi meg et navn på en lampe på ikea eller en internett side de har på?



Do It Yourself -Gjør det sjøl!
T5-lampe på ikea må ha dekkglass under denne lampen
Med ett kar på 40cm, bør naturlig nok røret være kortere enn dette.
Utvalget av så korte rør er for i så det rett ut elendig.

Det er kun 4, 6 og 8W T5 som er tilstrekkelig korte til å passe over karet, og her er det drålig både med skikkelig elektronikk, og rør. Arcadia har ett sett som passer med elektronikk, men jeg har ikke sett dette i handel. MEn hva hjelper det å ha elektronikken når resten mangler?

Jeg ville rett å slett satt opp karet med 2-3 arcpodder på 11W (kompaktrør)
kompakt rør?
hvor får jeg tak i sånne kompak rør?
Arcpod er en ferdig lampe, beregnet for å montere rett på glasset. Seglere av arcpod selger vanligvis også rørene til disse.
Det er en "spesiel" sokkel på disse kompaktrørene, og såvidt jeg vet er det bare arcpod og AN Spectralux som leveres med vannfaste sokler

Om du har litt elektronisk innsikt, og vil lage noe helt fra bunnen av selv, er dette selsagt mulig.
Sokler (G23) og forkobling, samt kabel ville jeg kjøpt fra Elfa, rørene fra Webzoo. Med f.eks 2*18W AN Spectralux dagslysrør, der de monteres sidevis (en fra hverside) vil du få bra med lys over karet.
Pris? Sokler, kabel og forkobling kommer på ca 500.- + frakt.
Rørene kommer på 400-450 + frakt.
Så kommer dekkglass, noe å bygge armaturet med osv. Vi snakker fort om 1500-2000 totalt
For 2 høvdinger får du nesten 4 ferdige 18W systemer med rør
Frank Angell
Med ett kar på 40cm, bør naturlig nok røret være kortere enn dette.

Trenger det å være kortere enn 40 cm?
Linket til den på 8 watt, men det kommer likevel opp 13 watt...
Men bruk nedtrekksfeltet, så ser du at det er en kortere...
125 kroner er dessuten et røverkjøp...
Det blir en annen sak, trodde det var denne på 13w som var den eneste Er ikke helt inne i IKEA sitt system\ utvalg

Av rør til dette armaturet, er utvalget noe skrantent... Arcadia har to rør, dette er trolig de beste.
Både Tropical og Freshwater kan skaffes i 8W.
Vil anta at de fleste med litt sans for service dermed kan skaffe av disse rørene

Når det gjelder prisen: denne gjenspeiler sikkert kvaliteten, men man har ikke sjangs for å kunne mekke dette selv, til en lignende pris. Fatter ikke hvor de har hentet disse billige delene
Aggi
Do It Yourself -Gjør det sjøl! ;) [URLBLOCK1] må ha dekkglass under denne lampen :)


jeg har faktisk 2 sånne her til et plantekar. fungerer skikkelig bra, og de kan kobles i serie så det blir mindre kontaktkaos. dekkglass er å anbefale ja!!
Masseproduksjon er nok svaret på hvordan delene er så billige... IkEA ruler verden, vet dere...;P (nåvel...)
Aggi
Masseproduksjon er nok svaret på hvordan delene er så billige... IkEA ruler verden, vet dere...;P (nåvel...)
Ja nåkka nå det jo være En Osram Multiwatt forkolbing koster over 200 i seg selv, så det sier vel sitt

IKEA ruler sikkert
Og så er det det første stedet unge par, som har flyttet sammen, besøker... Ikke Lanzarote, og ikke Hawai, men IKEA ;P
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Rune Larsen
Reklame for plussmedlemskap