Kirsebærreker, hvor mange i 54 liters tank?

Jeg har nå 100 kirsebærreker i ett kar på 54 liter, hvor mange kan jeg ha oppi der før det blir for mange?
Disse går i sammen med 20 eplesnegler (kun to voksne).

Rekene er i forskjellige størrelser, noen nyfødte, 4 knallrøde, så de er vel voksne og mange ungdommer.

Har lest her ett sted at lyset helst skal være på lengre i reke kar, men hvor lenge?
Inaktiv bruker
synes det høres litt mye ut
Mener du at det er for mange med 100?
Det tror jeg ikke, men tenker jo på at det blir fler etter hvert :o)

At det er 20 eplesnegler er heller ikke så mye (enda) tror jeg, for det er kun 2 voksne og resten er barn.
For å være helt ærlig, så tror jeg det kan være så mange reker en 54 liter at du grøsser på ryggen før de vil begynne å mistrives... Jaja, det var kanskje litt overdrevet... Men Kan ikke tenke meg at 100 reker i stort og smått ser særlig mye ut... Det du må passe på er at du klarer å holde vannverdiene i sjakk... (nitrat) Klarer du ikke det, så er karet for fullt... Jeg mener sneglene forurenser mer enn reker
Hvor mange reker har du/dere i deres kar og hvor stort er karet?
Mulig at sneglene forurenser mer enn reker ja.
Skal ikke ha alle sneglene der for alltid, nå skal de bare få gå der til de blir store og fete :o)

Hvor mange reker har dere i karene deres da? Å hvor stort kar?

I karet mitt går rekene uten fisk, det har vel også litt å si? Eller?
Det har selvfølgelig mye å si at rekene går uten fisk... Jeg har fisk med mine, og de lever inni en svær mosedott.. Aner ikke hvor mange det er... Fiskene spiser nok litt yngel, så bestanden holdes jo nede...
Kan du ikke ta en nitrat test like før neste rutine-vannbytte, så ser du fort om det er noe som ikke stemmer...?
Det er klart jeg passer på vannkvaliteten :o)
Rekene var ikke gratis for å se det sånn.....
Hehe, men så artige små kryp, jeg er så fasinert.

Hvor mange begynte du med i det karet da Aggi?
Jeg begynte med rundt ti.. i vinter en gang... Noen døde like etter jeg fikk dem, men så har bestanden tatt seg opp ganske bra etter det Kirsebærreker er jo ikke noen rov-reke, og de trives jo supert sammen, så hvorfor bekymre seg?
Hmm, skal ikke bekymre meg jeg :o)
Ta livet med ro å kose meg meg rekene mine
Om karet er innredet slik at det er masser av flater rekene kan reke rundt på\ mellom, er det plass til ett svært stort antall reker i karet.

Legger med ett bilde av ett helt nystartet kar på 63L. Her er tanken å ha 50-75 voksne CRS-reker, og masser av yngel (som skal selges etterhvert som de popper opp).
Karet er innredet med ca 6kg små røtter, og en del mose. Mosen vil etterhvert dekke det meste av røtter, og være med på å gi mange, mange kvadrat med flate rekene kan tumle på i karet.

Så lenge filtreringen er OK, er det ikke noe problem å gjøre det slik
Når det gjelder reker, tror jeg egentlig ikke noen teller antall reker og liter. Det er etter min mening ikke mulig. Jeg har ingen som helst oversikt over hvor mange reker jeg har i f.eks. Corydoras panda-karet mitt på 98 liter. Jeg tror nok det er hundrevis... og jeg selger når det begynner å kry litt for mye av dem.

antall reker i en 54 liter er noe jeg ikke ville brydd meg om ihvertfall. Bruk øynene istedet. Når du ser at det er overbefolket, så kan du begynne å tynne ut og selge reker (eller før om du vil). Jeg har aldri forsøkt å telle antall reker jeg har i et kar.

Eplesnegler derimot, er det noe annet med. De forsøpler en god del, skiter og står i. Der ville jeg nok begynt å telle litt mer og holde antallet nede.
Jeg har som sagt 100 reker (103 faktisk), + at jeg har 20 eplesnegler oppi der.
Skal selge de gule sneglene nå, så da blir det mange mindre snegler oppi karet :o)

Legger ved noen bilder, sånn at dere kan se hvordan det har blitt.
Bilde 1 : Hele karet, har fått gjenskinn i glasset

Bilde 2 : Hele karet, har fått gjenskinn i glasset

Bilde 3 : Mat er bra :o) Herlig blanding av reker og snegler :o)

Når jeg hadde bare 40 reker i karet så jeg de nesten aldri..... De gjemte seg hele tiden, de har fortsatt masse plass til å gjemme seg på, men det virker som de er tøffere nå som de er enda fler.
Jeg klarer ikke helt å forestille meg hvordan du har klart å telle dem nøyaktig...
Fanga dem inn, en og en?
Hehe, ja faktisk :o)
Måtte fange de når jeg skulle skifte fra grus til sand.
Det var en helv..... jobb kan du tro :o)
Men det gikk jo til slutt, hihi.

Når jeg hadde fanget inn en del så puttet jeg de i en isboks, tok bilder, også telte jeg ut i fra bildene hvor mange det var :o)

De bitte små kom jo ikke frem på bildene, men de telte jeg utenom.
Tilfeldig bekjentskap
© JoBo
Reklame for plussmedlemskap