Jeg vil ha en sirkulasjonspumpe.

Jeg vil ha en sirkulasjonspumpe som er stillegående, som passe for mbuna og som passer i mitt 375 malawikar.

Noen som kan gi meg et navn ???

Mvh Linka
Hva har du av vannbevegelse fra før av?

Selv ville jeg satt inn ett kraftigst mulig pumpehode, gjerne på 2500-3500L\t i tillegg til normal filtrering.

Både Aquarium system, Aquaclear og Aquamedic har pumper jeg er storfornøyde med.

Om ikke en enkelt pumpe kan være kraftig nok, er det ikke noe problem å sette inn flere. Man kan da også fordele vannstrømmen mer jevnt
Det utvendige filteret jeg har valgt er tetratec ex1200 da det ikke kostet flesk og jeg skal investere i en pumpe ekstra slik du foreslo senere.

Har sett litt på disse sirkulasjonspumpene og tenkte litt på enten Maxijet MJ1000, Maxijet ph1200 eller newjet 3000. Lurer på hvem du ville annbefalt.

Hadde håpet på en pumpe da akvariet har innsyn fra tre sider og jeg vil aller helst ikke ødlegge det med en kladd av en pumpe..hihi..

Linka
Dersom det kun er en ekstra pumpe du skal ha, og kun av de du ramser opp, er det vel NJ 3000 som er rette pumpa. Selv hadde jeg gått for Aquamedic PH500. Dette da jeg vet at dette er en meget pålitelig pumpe, som også er sterk nok til å kobles opp mot en stor svamp eller lignene i ettertid, for forbedret effekt.

Kan nesten ikke la være å si det også, men en Ex1200 er ikke det jeg ville hatt i ett kar med denne størrelsen, til Malawi, som eneste filtrering.
Hva med å heller vurdere å sette opp to slike, i stedet for en sirk-pumpe?
Muligens vanskelig å kombinere med ett kar med innsyn fra alt for mange sider, men nevner det likevel
Forresten; kjører du med standard oppsett, eller har du byttet ut noe av alle svampene med mer effektiv filtermasse?
Jeg har akkurat kjøpt tetratec pumpa og den er ikke i bruk enda. Hva slags andre filtermasse tenkte du på ? Er ganske fleksibel når det gjelder andre filterforslag.

Som sagt tenkte jeg på to utvendige pumper som du foreslo, men hvordan blir det å ha de i et hjørne ?? Ellers kan jeg prøve å lage hull i bakplata på stativet og montere den ene pumpa på den andre siden. Hadde håpet å ha pumpene kun på den ene siden, men hvis dette ikke duger må jeg finne på noe.

Linka
Jeg satte nettopp opp en Ex700, som er lik 1200 med unntak av gjennomstrømmingen.

Slik satte jeg denne opp:
Nederste kurv: erstatte medfølgende rørbiter med eghfimech. Disse gir bedre passasje av vann, og større turbulens. Toppes med en av platene med svamp som er med
Kurv 2 nedenfra beholdt jeg som den var tiltenkt, med bioballer.
Kurv 3, fylles med ehfisubstrat pro. Denne har ca 90 ganger så stor overflate for bakteriene, kontra svampen som følger med.
Siste kurv fylles med samme filtermasse som kurv 3, men toppes med plata med filtervatt.
Oki. Da skal jeg gjøre som du. Får man kjøpt disse tingene i dyrebutikken ?
Linka
MaxiJet pumpene har jeg god erfaring med. Går som en klokke og er forholdsvis små. Relativt stort kar, så mest mulig er en fordel siden du skal ha mbunas. Klarer du å plassere ut noen på forskjellige plasser er det også fint. Da kan du skape litt brytninger i vannstrømmen.

Mvh
André

PS. MJ er stillegående. Bruker du sugepropper til å henge dem opp skal det ikke være særlig lyd fra dem.
Frank Angell
Dersom det kun er en ekstra pumpe du skal ha, og kun av de du ramser opp, er det vel NJ 3000 som er rette pumpa. Selv [B]hadde jeg gått for Aquamedic PH500[/B]. Dette da jeg vet at dette er en meget pålitelig pumpe, som også er sterk nok til å kobles opp mot en stor svamp eller lignene i ettertid, for forbedret effekt. Kan nesten ikke la være å si det også, men en Ex1200 er ikke det jeg ville hatt i ett kar med denne størrelsen, til Malawi, som eneste filtrering. Hva med å heller vurdere å sette opp to slike, i stedet for en sirk-pumpe? Muligens vanskelig å kombinere med ett kar med innsyn fra alt for mange sider, men nevner det likevel :) Forresten; kjører du med standard oppsett, eller har du byttet ut noe av alle svampene med mer effektiv filtermasse?

Det er mulig jeg bare er blond (selv om jeg har farget håret mørk brunt ), men jeg har lett på aquamania, webzoo og tropefisk og finner ingen aquamedic som heter ph500. Finner aquamedic som heter alt annet enn ph300.

Hjelp !
Imperator
MaxiJet pumpene har jeg god erfaring med. Går som en klokke og er forholdsvis små. Relativt stort kar, så mest mulig er en fordel siden du skal ha mbunas. Klarer du å plassere ut noen på forskjellige plasser er det også fint. Da kan du skape litt brytninger i vannstrømmen. Mvh André PS. MJ er stillegående. Bruker du sugepropper til å henge dem opp skal det ikke være særlig lyd fra dem.

Har sett på MJ også. Den som heter 1200. Vanskelig det her altså.

Er rett den Nest billigst i landet også (spar 4 kroner en annen plass - wow!!!)

Selv måtte jeg punge ut med ca det dobbelte fra Webzoo for en del år siden
Oki. Da bestiller jeg en slik en. Men jeg kan vel ha to pumper i tillegg til denne. Eller er det bare smør på flesk å ha to pumper på samme kortvegg ??

Linka
Linka
Oki. Da bestiller jeg en slik en. Men jeg kan vel ha to pumper i tillegg til denne. Eller er det bare smør på flesk å ha to pumper på samme kortvegg ?? Linka

Mener du to filtre + en sirkulasjonspumpe på 2500L\t her? På en vegg? Skal gå bra det, så lenge du er flink å rette strålene litt om hverandre, og ikke lar alle pumpe på full guffe på ett lite område
Frank Angell
[QUOTE=Linka]Oki. Da bestiller jeg en slik en. Men jeg kan vel ha to pumper i tillegg til denne. Eller er det bare smør på flesk å ha to pumper på samme kortvegg ?? Linka

Mener du to filtre + en sirkulasjonspumpe på 2500L\t her? På en vegg? Skal gå bra det, så lenge du er flink å rette strålene litt om hverandre, og ikke lar alle pumpe på full guffe på ett lite område

Det jeg tenkte var å prøve å få sirkulasjonspumpa på en av de andre sidene (ofrer litt innsikt i akvariet) og ha to pumper på kortveggen. Følger vel ikke med så mye slanger o.l på sirk pumpa gjør det vel ??
Det jeg mener er en sirk pumpe og to filtre.

Med det samme jeg har deg her. Kan du annbefale noen lysstoffrør til karet mitt ??? Vet ikke hva det er i det nå, men de er vel ikke akkurat nye.
Trenger malawi spesiellt lys ??
Hmm.. Før likte jeg Sylvania aquastar, men Frank sa til meg at jeg skulle prøve power-glo :P Nå har jeg blitt power-glo fan Takk for rådet Frank :P
Malawi er best
Hmm.. Før likte jeg Sylvania aquastar, men Frank sa til meg at jeg skulle prøve power-glo :P Nå har jeg blitt power-glo fan :D Takk for rådet Frank :P

Hvor mye koster powerglo røra da ?? Har aldri kjøpt lysrør før "rødme"
Linka
[QUOTE=Malawi er best]Hmm.. Før likte jeg Sylvania aquastar, men Frank sa til meg at jeg skulle prøve power-glo :P Nå har jeg blitt power-glo fan :D Takk for rådet Frank :P

Hvor mye koster powerglo røra da ?? Har aldri kjøpt lysrør før "rødme"Det varierer fra butikk til butikk. Hvilken watt har du på røra? Siden det er 375 regner jeg med 36/40watt, de koster ca 300 kr stk i butikk..
på aquamanias koster de 168.- kr stk om jeg ikke husker feil.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap