Oppstart av Selskapsakvarium

Jeg har et 130 liters akvarium jeg nå skal starte opp igjen med etter en lang pause. Bestemt meg for at det skal være et selskapsakvarium, men er usikker på valg av fisker. Hva som passer ilag og hva som ikke passer. Hadde vært til veldig stor nytte hvis noen av dere mer rutinerte akvarieholdere kunne sotte opp ett enkelt "program" med fisker som passer ilag.

Befolkning i karet fra før:

1 Ildhale, 1 Khuli ål , 1 Sølvhaimalle , og 1 svart ryggsvømmer-malle.

Har i etterkant funnet ut at Sølvhaimalle kanskje er beregnt for større kar , men trives hos meg. Khuli ål skal jeg uansett kjøpe flere av.

Hjelp meg!

Mvh. Lars
Ingen som gidder å hjelpe? Vet det er mange kloke folk der ute
Stimfisk
Jeg hadde skaffet meg en stimfisk i topp. Er selv veldig glad i tetra og syntes at det er mange flotte farger på de. ( mine favoritter er neon, kardinal og glødebånd )

Linka
biotop
Har sjekket ut litt da du gjerne ville ha flere khuli åler og de har sitt biotop i asia.

Blandt fisker derifra kunne du hatt 3 blågurami (1 hann og to hunner ) og en stim med kileflekkrasbora. Disse stimfiskene syntes jeg er utrolig flotte.
(så at tetra ikke kom fra asia )

Linka
Takk for svar! Hva med fisker som scalare og sølvhaier? Noen som har noen andre kombinasjoner dere vet fungerer? Hva har dere selv i karene deres?
Lars Frøyland
Takk for svar:)! Hva med fisker som scalare og sølvhaier? Noen som har noen andre kombinasjoner dere vet fungerer? Hva har dere selv i karene deres?

Etter søk i fiskebasen fant jeg ut at scalare bør ha mellom 250 - 450 l akvarium og sølvhai ha 720 l.

Det blir skikkelig store fisker. Går kanskje bra med sølvhaien når den er liten, for det har jeg hatt selv, men scalare vet jeg ikke.

Linka
oki, når jeg først velger fisk vil jeg ha dem lenge. Først av alt må jeg få alt til å fungere, starte rolig. Prøvde med molly, liten sølvhai og kampfisk, men det gikk skeis med en gang.
hihi. vi har alle vært der. Min kampfisk ble tatt av dage fordi jeg som ny ikke visste at han ikke kunne gå sammen med guppyer. Lærer noe nytt hver dag.

Hvis du søker litt i fiskebasen på fisk i akvarium mellom 20 og 130 l finner du sikkert mye snadder.

Linka
Viss du ønsker scalare, kan du faktisk ha en liten stim (5-6) med pterophyllum Leopoldi/Dumerili. Ligner veldig på scalare men bare halve størrelsen. Ønskes asiatisk habitat kan du jo evt vurdere små stimer med dverg-gurami, honninggurami eller royal red. (anbefales normalt som parr, men kan gå bra med flere i større kar) Disse er mye fredliere enn feks Blågurami, som ifølge flere kan terrorisere akvariet fullstendig.

Ellers er jo karet fin størrelse for palett/smaragdciklider, disse er jo også lette å få yngel på. Viss det er ønskelig.
hei!
hva var det som gikk skeis da?
Jeg er nybegynner selv har et 60 l som begynner å bli lit fult og tenker på å skaffe meg et 180 l. Jeg har Sverdragere(2 huer og en hann), Molly(En hanne og to huer), 3 kobbertetra og en kampfisk hue og dette ser ut til å gå helt fint.
Kjøpte to Seilfinne-mollyer( hunn og hann), to små sølvhaier og en kampfisk hann. Først døde kampfisken , etter døde mollyene. Etterpå leverte jeg sølvhaiene tilbake. Vannverdiene var perfekte.

Idag har jeg investert i tre nye planter og en ancictrus. Kjempe-priser på planter i haraldsgaten for dere som bor i haugesund!

Også skaffet meg nydelig kampfiskhann som jeg holder i ei bolle!
Linka
[QUOTE=Lars Frøyland]Takk for svar:)! Hva med fisker som scalare og sølvhaier? Noen som har noen andre kombinasjoner dere vet fungerer? Hva har dere selv i karene deres?

Etter søk i fiskebasen fant jeg ut at scalare bør ha mellom 250 - 450 l akvarium og sølvhai ha 720 l.

Det blir skikkelig store fisker. Går kanskje bra med sølvhaien når den er liten, for det har jeg hatt selv, men scalare vet jeg ikke.

Linka

Motsatte spør du meg.. scalare funker helt fint har en scalare i 110 litern det funker veldig bra altså tror fiskebasen tenker på de scalarene som er 10 år gamle ++
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap